Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?  (gelezen 19444 keer)

FrSu

  • Gast
Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Gepost op: 2010/04/25, 09:07:09 »
Ik heb het nodige gelezen over webservers, media streamen etc. Voor mij allemaal veel te ingewikkeld. Ik wil graag op 1 PC mijn bestanden houden en via 2 eee-tjes deze kunnen bewerken. Bestanden delen via Ubuntu/Samba kom ik niet uit. Misschien is het eenvoudiger om dan een PC waarop deze bestanden staan als server in te richten?
 
Ik heb:

1 PC, staat boven op de studeerkamer met een 80 en een 140 Gig harde schijf en is bedraad aangesloten op een wireless router Thompson . Op deze PC is aangesloten mijn printer en een grotere externe schijf 400 Gig voor back-up. Op deze PC staan alle bestanden, documenten, foto's etc. Op deze PC staat Win XP in dualboot met Mint 8 Helena.

2 Asus eee-tjes (XP in dualboot met Mint 8 Helena) die beneden gebruikt worden voor hoofdzakelijk wireless internetten via de Thompson en mail (Evolution op elke eee, mailback-up zet ik steeds op het bureaublad van XP).

Nu wil ik de PC boven als server gaan gebruiken, zodat ik via de eee-tjes de bestanden kan benaderen en eventueel bewerken die op de server PC staan zonder telkens met USB sticks te moeten werken met het nodige heen en weer geloop.

Nu mijn vragen:

Moet ik een IT-er zijn om dit voor elkaar te krijgen?
Ben ik hardwarematig nog iets nodig?
Wat moet ik softwarematig doen om dit voor elkaar te krijgen?
Zou dit het liefst onder Linux doen.



Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/25, 11:12:36 »
Backup betekend dat je minimaal 2x een backup moet hebben. Op aparte machines/dvd etc.

Je wilt dus samba/delen van mappen, maar dit lukt niet. Maar dit wil je wel, dus je zult moeten oefenen.

Verwijder eerst alles wat je gedaan hebt met samba/delen van mappen.
Zelf in ubuntu doe ik:
1 een user is : Installatie user/administrator, dus je gewone user.(dit moet een unieke user zijn voor alle pc's, dus elke pc heeft hier een andere).
2 tweede user(of meerdere) : moet ingesteld worden als beperkte user, maar mag wel op de gedeelde map komen(dit zijn dus de gebruikers van de andere pc's).(kun je ook later gaan beperken).

(bovenstaande moet niet, maar is veiliger).
Je hebt op alle pc's dezelfde gebruikers nodig.

Dan installeer "system-config-samba", deze start icoon bevind zich na installatie bij pulldown systeem-administator, en heet samba.

Hier geef je de mappen in die je wilt sharen.
Namen van gebruikers die op de share mogen(dit zijn de extra users die boven staan, indien je die namen niet opgeeft dan zie je deze niet).
Workgroup opgeven bijv werkgroep10000(dit moet op alle pc's).

Dan de samba config file kontroleren, /etc/samba/smb.conf , openen met sudo gedit.
Hier kontroleren, onderaan zie je de gedeelde mappen, dus check wat er bij staan, of ze zichtbaar zijn, wie toestemming heeft.
(in linux is de text file bepalend, de grafische oppervlakte is alleen een hulp om het te bedienen).

Reboot.

Waar je wel moet letten is dat soms het verbinden even duurt, dus eerst werkt het niet, even later wel(dus niet te snel denken dat het niet werkt).

Indien je de ip weet, dan kun je direct verbindingen maken via ip nummer, soms werkt het niet via namen van de pc's.

Beter beveilgen(nadat je het aan het werken hebt gekregen):
In smb.conf kun je de ip nummers beperken, netwerkkaart beperken(zodat vanaf internet er niet aan kan komen).
Firewall installeren en samba beperken tot het thuis netwerk.

Dit is hoe ik het gedaan hebt, er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om het te doen.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/25, 11:16:20 door jan11000 »

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/25, 12:48:31 »
Zoiets heb ik ook, maar dan met één server en één laptop. Op mijn server is een printer aangesloten en verder gebruik ik hem voor backup en voor het hosten van mijn website.

Wat ik heb gedaan is op die server de Ubuntu Server Edition geïnstalleerd. Je moet dan wel de wil hebben om te leren omgaan met de commandline. Gelukkig staan er voldoende handleidingen op de Ubuntu.com website. Wel in het Engels.

Voor de overdracht van mijn bestanden gebruik ik SSH. Meer heb je niet nodig en het is nog veilig ook. Op Windows moet je dan nog ff PuttY installeren. Dan kun je ook onder windows verbinding maken met de Server.

Voor beveiliging van je server zou ik Ufw gebruiken. Dat is een commandline programma waarmee je op een wat makkelijkere manier de IP-tables kunt aanpassen. Ook daarvoor is een uitstekende tutorial te vinden op Ubuntu.com.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

FrSu

  • Gast
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/25, 15:21:52 »
Bedankt voor de tips, zover. Ook dit lijkt me nog een hele toer en je moet toch een halve IT-er zijn om dit voor elkaar te krijgen. Echt iets voor een hele lange regenachtige zondagmiddag. Wat het nu gelukkig niet is. :D

Ga het verder uitzoeken en ben benieuwd naar meer (hopelijk eenvoudige) tips  ;)

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/25, 21:55:56 »
Als een computer alleen maar als thuisserver gebruikt wordt dan zou ik er in plaats van Ubuntu Freenas op zetten, of amahi. Dan heb je in 1x het share/stream/nas etc. gebeuren draaien.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/28, 15:45:46 »
Freenas is snel opgezet.

Wat ik ook gevonden hebt is "unraid". Dit voor 3 harde schijven in je pc gratis.
Maximaal is 16 of 18 harde schijven. Je kan alle schijven van verschillende groottes gebruiken.
Je kan de kleinste later vervangen door een grotere schijf, dan word je data weer gerepareerd.
Er mag dus 1 schijf defect gaan, dan is reparatie mogelijk.
Indien 2 schijven defect gaan, dan ben je van deze 2 schijven de data verloren, maar de andere schijven kun je gewoon blijven lezen.
unraid kun je ook nog uitbreiden met andere software, zie forum van unraid, check ook hardware compability.

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/26, 19:59:35 »
Okay, ik dacht hier mijn oplossing ook in gevonden te hebben, maar samba start bij mij al niet eens op.

ik ben voor de rest een redelijk noob op de commandline. kan ik ergens met een command de output controleren als ik een programma start?

mensen nog meer tips? kubuntu 10.04 (laatste geupdate versie) en ongetwijfeld een hoop nodeloze packages inmiddels :)

EDIT: na een reboot iig een foutmeldig dat hij gksu niet kon starten, en weer een hoop packages erbij, nu zie ik wel wat gebeuren in de taakbalk maar nog steeds niets bijzonders.

als ik samba als root invoer in een terminal krijg ik deze output
Unknown parameter encountered: "max log size"
Ignoring unknown parameter "max log size"
Unknown parameter encountered: "syslog"
Ignoring unknown parameter "syslog"
Unknown parameter encountered: "passdb backend"
Ignoring unknown parameter "passdb backend"
Unknown parameter encountered: "unix password sync"
Ignoring unknown parameter "unix password sync"
Unknown parameter encountered: "passwd program"
Ignoring unknown parameter "passwd program"
Unknown parameter encountered: "pam password change"
Ignoring unknown parameter "pam password change"
Unknown parameter encountered: "map to guest"
Ignoring unknown parameter "map to guest"
Unknown parameter encountered: "usershare allow guests"
Ignoring unknown parameter "usershare allow guests"
Unknown parameter encountered: "guest ok"
Ignoring unknown parameter "guest ok"
Unknown parameter encountered: "guest ok"
Ignoring unknown parameter "guest ok"

iemand ideeen of doe ik gewoon wat verkeerd?

 
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 20:07:03 door danoontjepower »
apt-get remove --purge wine* is geen handig commando.....

tepaard

  • Gast
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/29, 20:38:22 »
dat freenas antwoord beviel mij wel.
Lekker eenvoudig.
en met die unraid oplossing voor drie harde schijven heb je een stuk meer redundantie. Redundantie die je nodig hebt bij het verspreid bewaren van de gegevens..

Offline MrLeeJohn

  • Lid
    • MrLeeJohn, sinds 1997
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/30, 12:56:55 »
Ik lees ook het woord webserver. Misschien heb je in de basis iets aan http://www.mrleejohn.nl/myserver.htm ?
Connectie vanaf internet naar je samba-shares zou dan veilig kunnen via ssh-portfowrading zoals in http://www.mrleejohn.nl/ssh2.htm (4e paragraaf).
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 13:02:28 door MrLeeJohn »

Offline evarie

  • Lid
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/04, 23:18:52 »
Wil je echt heel simpel te werk gaan?

Installeer dan alleen ubuntu server zonder opties. Je hebt alleen openssh server en client nodig. Met het commando 'sudo tasksel' kan je heel makkelijk openssh-server installeren.  Met de ssh heb je meteen sftp erbij. Je hoeft dus geen extra ftpserver te installeren. Dan kan je er nog de lamp server er bij doen, als je dat leuk vind.

Met nautilus (in xubuntu moet je deze apart erbij installeren) kan je verbinden met een server. Kies daarvoor ssh. Je vult het lijstje in en je krijgt nautilus met sftp. Je kan de bestanden openen en bewerken. Het lijkt op samba. Heel makkelijk en heel handig. Wil je backup server erbij? Dan installeer je de lamp server en backuppc. Je kan backuppc via een pagina op de lampserver bedienen.

Als je nog vragen hebt?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 23:23:58 door evarie »

FrSu

  • Gast
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/05, 19:13:35 »
Ik denk erover om een NAS op mijn router aan te sluiten. Kan ik vanaf elke computer bij de data die daar dan op komt te staan. Lijkt me het simpelst, of niet?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/05, 22:14:13 »
Een NAS is erg makkelijk ja.
Je zou ook naar iets als www.Dropbox.com kunnen kijken...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline brent8800

  • Lid
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/06, 09:43:55 »
Op deze manier installeer ik mijn server(s)
http://www.ictsoftware.info/reviews/13-linux/232-installatie-ubuntu-server.html server installatie
http://www.ictsoftware.info/reviews/linux/255-ubuntu-server-installatie-grafische-interface-gnome.html grafisch [evt]
http://www.caspar.schutijser.com/samba-installeren.php  Samba installatie zodat je ook in windows de server kan zien
Hopen dat je er iets aan hebt ;-)..

Suc6
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/06, 15:32:03 »
Zelf zou ik zeker niet de gnome desktop installeren boven op de server editie.
In dat geval zou ik voor sudo aptitude install xorg gnome-core gaan waarbij je zelf de desktop kan starten wanneer je wilt met startx en wordt niet de hele rotzooi van de ubuntu desktop geïnstalleerd.
Maar aan je reactie te zien wil je iets eenvoudigs en dan kan je beter een kant en klare NAS kopen en niet met ubuntu server aan de gang, want dan moet je er tijd tijdens die regenachtige dagen insteken. Als ik nu naar buiten kijk zou ik zeggen...doen :) De voldoening en het resultaat is er dan wel naar!
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

FrSu

  • Gast
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/19, 20:05:02 »
Ik wil het toch gaan proberen met een NAS aan te sluiten op mijn draadloze router.
Heb even op de Synology Forum NL site http://www.synology-forum.nl/index.php gekeken maar daar zitten alleen maar experts, zo lijkt het. :o
Logisch natuurlijk, maar voor mij allemaal technisch diepgaande info en geen Jip en Janneke uitleg hoe je dit opzet. Zelfs onder Aankoopadvies wordt het mij al veel te ingewikkeld en zie ik geen info hoe het te doen.

Wil de NAS aansluiten op mijn Thomson draadloze router, al mijn bestanden erop zetten en deze dan vanaf mijn verschillende PC's (bedraad en via wireless) kunnen benaderen (lezen en schrijven)

Eerst onder Win XP/7 wat mij betreft en daarna met (hopelijk) hulp van hier in Linux.

Wie weet een site waar je dit voor een leek op dit gebied duidelijk wordt uitgelegd?

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/27, 17:23:14 »
Nee joh niks uitleg ik heb er ook een besteld bij de zaak wifimedia, hun installeren de harde schijf en installeren de firmware. 3 dagen later komt er een postbode. Je pakt hem uit en plugt de bijgeleverde stroomkabel er in en de internetkabel in de router, druk op de knop en klaar!

Voor de rest hoef je niks meer te configureren, misschien ports open zetten op de router voor webserver en photostation maar je wil blijkbaar alleen je bestanden er op en benaderen.

(ik bezit een DS107+)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline evarie

  • Lid
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/27, 23:18:59 »
Samba vind ik ook te moeilijk. Met sshd heb je meteen een sftp server. Met nautilus kan je dan de sftp server aan, dat op webdav lijkt. Ik bedoel dat het dan net lijkt of je op een lokale map aan het werken bent. In windows moet je helaas zo ver ik weet filezilla gebruiken. Er wordt dacht ik door windows zelf geen sftp cliënt ondersteund.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/27, 23:21:42 door evarie »

FrSu

  • Gast
Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/29, 12:29:52 »
Nee joh niks uitleg ik heb er ook een besteld bij de zaak wifimedia, hun installeren de harde schijf en installeren de firmware. 3 dagen later komt er een postbode. Je pakt hem uit en plugt de bijgeleverde stroomkabel er in en de internetkabel in de router, druk op de knop en klaar!

Voor de rest hoef je niks meer te configureren, misschien ports open zetten op de router voor webserver en photostation maar je wil blijkbaar alleen je bestanden er op en benaderen.

(ik bezit een DS107+)

Dit lijkt best wel interessant om even verder te onderzoeken....... ^-^

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/29, 19:57:06 »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: Hoe kun je een server opzetten voor thuisgebruik?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/30, 19:00:21 »
Ik raad je deze aan:
http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds11116ghz256mb-p-1529.html in combinatie met een schijf als deze http://www.wifimedia.eu/catalog/1000gbwesterndigitalwd10earsgp-p-1097.html?osCsid=163544ab30fe0882e9083005cbc8dca6

Of als je 2 schijven er in wilt als rede misschien een raid configuratie (zoals raid1 de ene schijf word exact gekopieert op de ander, dus als de ene crasht heb je op je ander nog al je bestanden) of gewoon omdat je 6TB nodig heb raad ik deze aan:

http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds21116ghz256mb-p-1531.html + harde schijven

Maarja dan denk je vast waarom haal ik die oude PC niet van de zolder, nou deze nas verbruikt slechts 7 watt en je kan instellen dat hij 's avonds uit gaat en 's ochtends weer aan gaat.(en natuurlijk omdat het doodsimpel is)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 19:02:28 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu