Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sharen  (gelezen 5225 keer)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
sharen
« Gepost op: 2007/04/30, 17:15:29 »
Ik heb me oude laptop omgebouwd naar een soort fileserver, er staat nu in de /home van die laptop alleen maar een mapje "back-up" waar ik al mijn muziek, foto's en films geback-uped heb, dit heb ik gedaan door de files op me ipod te zetten, en daar over geplaatst...

Maar dit moet natuurlijk makkelijker kunnen lijkt mij?
Ik heb normaal gezien een MS netwerk lopen hier thuis, (werkgroep) waar alle pc's netjes aanhangen, zo ook mijn windows partitie.

Ik heb samba geinstalleerd en de map back-up geshared, deze zou ik nu toch moeten kunnen aanroepen vanaf mijn nieuwere laptop? en gewoon naar toe kunnen schrijven? .. dit lukt dus nog niet helemaal lekker, soms zie ik de map wel, kan ik er niet in schrijven en soms zie ik hem helemaal niet

me arme ipodje maakt op dit moment over uren dus zou iemand mij een beetje op weg willen helpen? Ik heb natuurlijk al gegoogle't en gezocht op deze site, maar een goed passend antwoord kon ik niet vinden

Ook vroeg ik me af of die share nu ook aan te roepen valt voor een Windows pc? dus of ik de muziek ook op een windows pc kan afspelen als mijn linux-laptop aanstaat, en te sharen?

ik weet het, een lap tekst, en een hoop vragen! maar ik hoop dat jullie me weer een duwtje in de goeie richting kunnen geven, zodat ik zo snel mogelijk windows naar maximaal 6 GB partitie kan verstoten :P

Offline wutnubu

  • Lid
sharen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/30, 17:32:38 »
Op mijn website http://members.chello.nl/w.hellinga heb ik staan hoe ik het gedaan heb.
Ook de wiki heeft vele pagina's m.b.t. Samba.

Wellicht staat er een oplossong bij...

Succes

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
sharen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/30, 17:50:20 »
heeft zeker geholpen!
ik heb het nu zover, dat ik al mijn shares zie, kan lezen, maar heb er nog steeds geen schrijf rechten op...

Offline vliegje20

  • Lid
sharen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/30, 18:24:07 »
Dat probleem heb ik ook gedeeltelijk
welke Ubuntu draai je op de pc/laptop waarvan je de bestanden wil delen?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
sharen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 18:36:05 »
op allebij de zelfde 7.04 :)
ik kan trouwens het config bestandje niet bewerken van me samba :$ (noob alert :P) is hier een speciale methode voor?

Offline vliegje20

  • Lid
sharen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 19:47:59 »
alt+F2  dan tik je in gksudo gedit /etc/samba/smb.conf

als je bij 7.04 de mappen deelt dus rechtermuisknop - map delen dan moet je alleen lezen aanvinken en anders even per bestand rechtermuisknop - eigenschappen - rechten iedereen de lezen en schrijven rechten geven

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
sharen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 20:19:09 »
@ vliegje20 dit was de oplossing inderdaad! super
weer wat geleerd, en een stap verder naar een mooi en goed linux thuis netwerk <3