Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Intern geheugen  (gelezen 831 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
[OPGELOST] Intern geheugen
« Gepost op: 2011/01/18, 16:44:51 »
Hallo allemaal,

Ik had in mijn PC (P4, 3.0 Ghz) 2 x 512 MB (DDR1, 400MHz) geheugen zitten, en dat werkte zonder problemen. Dit wilde ik uitbreiden, dus heb 2 x 1GB DDR1, 400 MHz erbij geprikt.

Mijn moederbord is een GigaByte GA-8IPE1000-G. Deze heeft 4 geheugenslots, dus ik heb de 1 GB's op slot 1 en 3 geprikt, en de 512MB op slot 2 en 4.

De memorycheck gaat goed, telt op naar 3 GB geheugen, en zodra Ubuntu wil gaan starten, dus wanneer er staat "Boot from" ofzoiets, dan start de pc weer opnieuw op.
Daarop heb ik de 512 MB kaartjes beide eruit gehaald, en de pc deed het prima. Na 2 dagen heb ik ze vandaag weer teruggeprikt, de pc startte normaal op, maar 2 minuten nadat Ubuntu volledig geladen was, startte de pc weer vanzelf opnieuw op.
Ik heb nu het geheugenkaartje van 512 op slot 4 eruit gehaald, en alles blijkt nu te blijven lopen (afkloppen).

In de BIOS las ik het volgende:
In  het tabblad BIOS Frequency/Voltage control, en dan de optie Memory Frequency For staat ingesteld op [ Auto ], andere opties zijn 1.33, 1.66 en 2.0.
Als commentaar hierbij staat het volgende: Set memory frequency for DRAM SPD data. Warning Wrong frequency may make system can't boot. Clear CMOS to overcome wrong frequency issue.

Dat mijn systeem niet kon booten lijkt verdacht veel hierop, dus mijn vraag is:
Kan het kwaad om de CMOS te clearen, wat gebeurt er dan precies? En mocht het niet erg zijn, hoe doe ik dat? Of zijn er andere redenen te bedenken waarom mijn PC niet opstart of vanzelf reboot?

Gr. Sven
« Laatst bewerkt op: 2011/01/18, 18:25:33 door Whyaken »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Intern geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/18, 17:52:30 »
Memtest86 4.0 of hoger is een bootable cd, deze dus downloaden en branden.
Met deze cd booten en je kunt het geheugen testen, de hele nacht laten lopen.

Geheugen kan soms moeilijk zijn, kan zijn dat 4 geheugens niet werkt, kan zijn dat er 1 geheugen defect is.
Dus gewoon veel proberen.
Dus steeds 1 proberen,
Het kan zijn dat 2 of 4, dat het dan niet gaat werken.

Je hebt genoeg aan de 2 nieuwe geheugens, dit is meer dan genoeg voor ubuntu.

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Intern geheugen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/18, 18:20:54 »
Klopt, met 1 gb liep Ubuntu al heel lekker, ik moet zeggen dat ik het verschil met 2 gb eigenlijk niet echt merk...

Maar in elk geval lijkt ie nu stabiel te lopen met 2,5 gb, dus ik laat het even zo. Mochten er nog problemen optreden, dan kijk ik wel verder.
Bedankt Jan!