Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Bij dualboot-installatie maakt Windows de harde schijf onleesbaar  (gelezen 2286 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Na de nodige problemen met het installeren van Ubuntu op mijn laptop (inmiddels opgelost, zie mijn vorige topic: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-10-04-loopt-vast-(live-cd-en-installatie)/ kan ik nu helemaal niet meer in mijn laptop.

Het volgende gebeurde: Ubuntu naast Windows XP Home Edition geïnstalleerd. Draait goed, een paar maal een herstart uitgeprobeerd en een paar maal afgesloten en weer opgestart via GRUB. Prima!
Toen ik echter Windows XP via GRUB ging opstarten, kwam ik zoals het hoort in Windows terecht. Windows moest zich toen eerst weer even "zetten", omdat Windows een kleinere partitie had gekregen (daarvoor op de hele schijf). Dat heb ik rustig door laten lopen. Daarna startte Windows gewoon op, maar gaf toen een melding "nieuwe hardware gevonden" en daarna "nieuwe hardware geïnstalleerd, om de hardware goed te laten werken moet de computer opnieuw opgestart worden".
Dat heb ik dus gedaan en vanaf dat moment ging het fout.

Ik krijg nu een mooi zwart scherm met de mededeling: "no module name found Aborted. Press any key to exit". En na het indrukken van een toets krijg ik de melding: "Non-System disk or disk error replace en strike any key when ready".
Als ik hem opstart met de Shift toets ingedrukt krijg ik de melding: "GRUB loading." Maar de GRUB laad niet, want direct erachteraan krijg ik dezelfde meldingen als hierboven beschreven.
Met de live CD kan ik wel alle bestanden zien op de harde schijf, zowel van Windows XP als van Ubuntu.
Kennelijk is de bootsector door Windows gewist.

Weet iemand hoe ik dat kan oplossen (via de live CD?) zonder dat ik weer helemaal opnieuw zowel Windows als Ubuntu moet installeren?

Rodin.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/15, 16:09:26 door Rodin »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Bij dualboot-installatie maakt Windows de harde schijf onleesbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/14, 17:18:13 »
Geen fixmbr doen, tenzij je alleen naar Windows wilt kunnen booten.....

Kijk hier maar even: http://sites.google.com/site/computertip/grub


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Rodin

  • Lid
Re: Bij dualboot-installatie maakt Windows de harde schijf onleesbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/14, 19:04:19 »
Ik heb intussen al 2X GRUB2 hersteld strikt volgens de hele riedel van de wiki.unbuntu-nl.org. En daarna volgens de methode van Computertip (die heel wat korter is trouwens).
In beide gevallen krijg ik keurig het GRUB-menu terug en kan ik starten. Ubuntu: geen probleem, kan weer herstarten en kan de laptop ook uitzetten en daarna weer aanzetten.
Alles prima in orde, totdat ik via het GRUB-menu Windows XP heb gestart. Gaat ook goed, kan alle programma's draaien, geeft geen meldingen. Als ik Windows XP afsluit door een herstart of door de computer uit te zetten en daarna weer aan, krijg ik in beide gevallen de meldingen "no module name found Aborted. Press any key to exit" en daarna "Non-System disk or disk error replace and strike any key when ready" weer terug op een prachtig zwart scherm en geen mogelijkheid meer om er in te komen.

Wat nu?

Rodin

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Bij dualboot-installatie maakt Windows de harde schijf onleesbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/14, 22:04:42 »
Heb je toevallig het backup-pakket Dell DataSafe geïnstalleerd in Windows?
Dan zal dat de boosdoener zijn: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-op-een-dell-inspiron-n5010/
Die verpest namelijk iedere keer de bootsector van je schijf.

Een andere mogelijkheid is een virusscanner die overactief is en ook iedere keer de bootsector overschrijft.

Het lijkt vrij zeker een programma in Windows te zijn, aangezien het probleem alleen voorkomt wanneer je Windows een keer opstart.

Offline Rodin

  • Lid
Ik heb geen Dell computer en dus ook dat pakket niet. Maar.........ik heb wel een HP Laptop en daar had ik ook het pakket HP Back and Recovery op geïnstalleerd. Daar bleek ik overigens niets aan te hebben, want ik had geen herstelpartitie.
Dat pakket heb ik eraf gegooid, opnieuw GRUB2 hersteld en nu zijn alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Mijn laptop draait eindelijk zowel op Windows XP als op Ubuntu. Daar gaan we een glas op nemen!

Bedankt voor het meedenken!

Rodin

Schol !!

Welkom bij Ubuntu !! =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort