Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden  (gelezen 2614 keer)

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Gepost op: 2007/10/14, 00:17:18 »
Hai,
Ik heb een Sony digital still camera DSC-P31 en probeer die te 'openen' vanuit Gutsy.
Als ik die via m'n usb-kabeltje aansluit, zie ik hem in het overzicht Locaties/Computer
maar dan staat er al een oranje bolletje bij met een gek teken erin
als ik op de Sony dubbelklik om hem te openen en de fotoś eraf te halen, dan verschijnt de mededeling:
Kan volume niet aankoppelen - Ongeldige mount optie bij het aankoppelen van het volume.
Wat kan ik hier aan doen?
Onder WinXP wordt de camera klakkeloos herkend en kan ik meteen bestanden kopiëren en verwijderen e.d.

Dezelfde mededeling verschijnt overigens ook als ik mijn partitie Data wil openen, een fat32-partitie gemaakt onder WinXP, evenals andere Windows-partities die ik zelf heb aangemaakt.
Gek genoeg kan ik wel de NTFS-partitie waar Windows zelf op staat openen en alle files bekijken etc.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 00:19:47 »
Hey Vinc,

vreemd, kun je een screenshot plaatsen van dat oranje bolletje?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 00:44:01 »
Citaat van: Vinc
Dezelfde mededeling verschijnt overigens ook als ik mijn partitie Data wil openen, een fat32-partitie gemaakt onder WinXP, evenals andere Windows-partities die ik zelf heb aangemaakt.
Gek genoeg kan ik wel de NTFS-partitie waar Windows zelf op staat openen en alle files bekijken etc.
Ken je het bestandsformaat van de gegevens op de digitale camera? En van de andere Windows-partities die je zelf hebt aangemaakt? Kan zijn dat het een probleem is met het aankoppelen van FAT32... (Gutsy is tenslotte nog altijd béta, dus het zou kunnen zijn dat er nog ergens een foutje is binnengeslopen door de vele veranderingen.)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 00:46:48 »
Ehh, was ook al een vraagje:
hoe maak ik vanuit Gutsy een screenshot?

En inmiddels heb ik mijn Windows-partities kunnen mounten met diskmounter. In een oudere draad was me dat al eens verteld voor Feisty en die truc werkte ook nu weer.
Maar de Sony-camera geeft nog steeds dezelfde dienstmededeling.

Overigens lijkt het me van groot belang dat bij het installeren van Gutsy de Windows-partities automatisch worden gemount. Gutsy zal wellicht veel nieuwe gebruikers trekken, en dat zullen voor 99 procent mensen zijn die al heel veel eigen data op hun Windows-pc hebben staan en nu Ubuntu via een dual-boot gaan gebruiken. Die mensen willen allemaal net als ik meteen hun data uit de Windows-partities kunnen benaderen. Die moet je niet opzadelen met een vraag in een forum over waarom ze hun data niet kunnen benaderen...
Is er technisch iets op tegen om fat32- en ntfs-partities automatisch benaderbaar te maken?
Is dit overigens de plek om deze hartekreet te uiten, of kan ik 'm beter in het Engels via een bugreport naar Mark Shuttleworth persoonlijk sturen ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/14, 00:54:06 »
Citaat van: Vinc
Ehh, was ook al een vraagje:
hoe maak ik vanuit Gutsy een screenshot?
Druk eens op de PrintScreen, PrtScr of PrtSc knop op je toetsenbord :) staat meestal ergens vanboven rechts.. dan zal het gnome-screenshot commando gestart worden (kan je eventueel ook handmatig in een terminal- of uitvoeren-venster ingeven)

Voor KDE hetzelfde, maar KDE zal dan ksnapshot starten :)

Citaat van: Vinc
Is er technisch iets op tegen om fat32- en ntfs-partities automatisch benaderbaar te maken?
Is dit overigens de plek om deze hartekreet te uiten, of kan ik 'm beter in het Engels via een bugreport naar Mark Shuttleworth persoonlijk sturen ;)
Daar is technisch geen reden voor, want voor zover ik weet werden al mijn Windowspartities automatisch aangekoppeld toen ik nog een dualbootconfiguratie had. Ik heb het het voorbije jaar niet meer getest, maar ik zal het wel eens nakijken. In de meeste gevallen zou het gewoon vanzelf moeten werken. Tenminste als alle partities op dezelfde schijf staan..

indien er meerdere harde schijven zijn kunnen er wel problemen zijn met het vinden van de partitie, wat daar de technische reden voor is weet ik niet precies, maar dat probleem heb ik al enkele keren voorbij zien komen op het forum. Ik weet niet of het in Gutsy wel goed (vanzelf/automatisch) werkt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 01:16:48 »
Ik heb 1 harde schijf
verdeeld in
partitie 1 voor WinXP
partitie 2 voor alle overige secundaire partities
partitie 3 voor Ext3 Feisty http://media.ubuntu-nl.org/images/related-white.png
partitie 4 voor ?
partitie 5, 6, 7 en 8 voor Wins Swap, Programma's, Data en Video
partitie 9 voor Feisty swap
partitie 10 en 11 voor Gutsy en Gutsy swap

Hoe krijg ik de screendump die ik nu op min bueraublad heb, zichtbaar voor jullie in deze draad?
file:///home/vincent/Bureaublad/Sony%20DSC.png

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/14, 01:21:37 »
Citaat van: Vinc
Hoe krijg ik de screendump die ik nu op min bueraublad heb, zichtbaar voor jullie in deze draad?
file:///home/vincent/Bureaublad/Sony%20DSC.png
Die moet je ergens uploaden, jammer genoeg hebben we (nog) geen ingebouwde uploadmogelijkheid voor afbeeldingen op het forum.

Je kan eventueel je afbeelding via een site als Imageshack ofzo uploaden
Of deze redelijk nieuwe website, waarvoor geen registratie nodig is :) http://imagebin.ca/ (zoals pastebin maar dan voor images)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/14, 01:34:02 »
http://imagebin.ca/view/qYE_oce.html
is screenshot van dat oranje bolletje

Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/14, 02:44:27 »
Het gebeurd vrij zelden dat dit niet automatisch gaat vince ??

Bij alle computers die ik toch nog toe geinstalleerd heb is het maar 2 x gebeurt.
En dat is al vanaf Dapper zo.
Bij Feisty werkte het al heel erg goed.
dus bij Gutsy zal het nog beter gaan .

BTW heeft nog nooit iemand je verteld dat je niet voor iedere flavour een aparte swap hoeft aan te maken ??

Je kan gewoon bij het installeren van een nieuwe flavour dezelfde swap blijven aanwijzen.
Linux zal zich hier niet aan storen en het scheelt jouw behalve ruimte een boel partitie's

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JimZ

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/15, 00:58:00 »
Waarom het niet werkt weet ik niet maar dat pictogrammetje in jouw "oranje bolletje" is gewoon het standaard USB-pict.

Staat ook op zo ongeveer elke USB stekker.

Gr,
Jim

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/15, 11:06:55 »
@JimZ
'jouw "oranje bolletje" is gewoon het standaard USB-pict'

Waarmee maar weer bewezen is dat ik af en toe een complete nitwit kan zijn... :(

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/16, 00:49:32 »
Kijk, en nu vanuit Feisty, die ik volgens mij heb ge-upgrade naar Gutsy Beta, kan ik wel mijn Sony-camera benaderen...
straks nog even vanuit de apart geïnstalleerde Gutsy Beta proberen of het daar nu ook lukt.
Overigens moest ik vanuit Feisty eerst wel weer de diskmounter uit België downloaden en draaien voordat alle Windows-schijven en usb-sticks konden worden gekoppeld.
Hoe kan ik trouwens zien of Feisty nu inderdaad Gutsy Beta is?
Waar (onder System?) vind ik daar iets voor?

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/16, 00:59:19 »
Nu kan ik die Sony dus wel openen, maar helaas: niet netjes sluiten (uitwerpen)...
als ik dat vraag, door met links op het icoontje voor de usb-disk in de balk onderaan mijn scherm te klikken en dan uitwerpen te kiezen, verschijnt het menuutje om de foto's te importeren. klik ik dan op ignore, dan verschijnt vervolgens een boxje met Cannot eject volume...
zet ik de camera dan zelf uit, dan krijg ik de waarschuwing dat ik door onveilig afsluiten problemen met de disk kan veroorzaken.
Gelukkig bleek dat niet gebeurd te zijn...

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/16, 01:24:05 »
Helaas,
Vanuit de apart geïnstalleerde Gutsy Beta kan ik dus de Sony camera niet benaderen. Er verschijnt wel een symbool voor compleet met naam: Sony Sony DSC (inderdaad: 2 x Sony)
Als ik dan klik op   Koppel Sony Sony DSC aan
dan krijg ik weer de mededeling
 Kan volume niet aankoppelen.
 Ongeldige mount optie bij het aankoppelen van het volume.
Dus: in Feisty lukt het me wel, maar in Gutsy Beta niet..

JimZ

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/16, 23:23:11 »
Niet dat het nou de elegantste oplossing is, maar wat gebeurt er als je die memorystick rechtstreeks in een kaartlezer prikt?

M.a.w. ligt de camera dwars of geeft het geheugenstickje problemen.

Gr,
Jim

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/17, 11:16:34 »
het ligt niet aan de camera, ook andere usb-sticks zijn niet benaderbaar...
mijn usb-printer is wel bruikbaar, dus het is ook geen algemeen usb-probleem

Offline vanadium

  • Lid
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/17, 11:24:10 »
Een issue met de kernel is niet uit te sluiten. Is het mogelijk voor je om met een vorige kernel te booten en te zien of het probleem zich dan nog voordoet?

Ik ga toch een aantal weken wachten vooraleer naar Gutsy over te stappen ...

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/17, 11:41:25 »
@vanadium
heb ik al geprobeerd: Feisty, en daar kan ik probleemloos mijn usb-sticks benaderen...

JimZ

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/18, 01:25:18 »
Bij mij (Gutsy) werkt het probleemloos.

Zoek eens in "Configuratiecentrum/Verwisselbare stations" of je daar de goeie vinkjes hebt staan.

Gr,
Jim

Vinc

  • Gast
Sony digitale camera kan niet gekoppeld worden
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/18, 21:25:15 »
Net de Final gedownload en vanuit de Live CD (dus nog niet ge"installeerd) m'n Sony camera in 'e'en keer kunnen benaderen. Perfect!
Ook de partities van Windows waren meteen bruikbaar.
Ik heb geen klagen meer....! (moet alleen nog even de juiste toetsenbordinstelling kiezen, zie ik...)