Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virusscanner  (gelezen 712 keer)

Virusscanner
« Gepost op: 2015/12/31, 06:16:46 »
Sinds enkele maanden ben ik bezig met Ubuntu. Met de gebruikelijke opstartproblemen werk ik nu vrijwel probleemloos en na tevredenheid met Ubuntu 14.04.3 LTS op 2 identieke Acer Aspire laptops, V3-571G. De desktop moet er binnenkort ook aan geloven. Nu bevinden zich in mijn netwerk ook nog andere apparaten. Een Samsung tablet en telefoon, smart TV en er loopt een link naar de Windows computers op mijn werk. 'k Weet dat ik voor Ubuntu in principe geen virusscanner nodig heb, maar bestanden voor de andere apparaten wissel ik ook uit via de laptops en desktop. Is het nu toch verstandig om een virusscanner te installeren op de apparaten met Ubuntu? En zo ja, welke? 'k Was in het verleden erg tevreden over Kaspersky, weet iemand of deze virusscanner zich 'netjes' gedraagt in een Ubuntu omgeving? Alvast bedankt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virusscanner
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/31, 06:40:02 »
Een virusscanner is niet nodig in linux(nog niet).
Maar je kunt wel in de software center de virusscanner installeren, deze loopt wel niet op de achtergrond, dus scannen moet je wel met de hand doen, indien je files wilt scannen die naar andere apparaten gaan.
Zelf heb ik dit ook geinstalleerd, zelf nooit iets gevonden.
Met de kaspersky bootable virusscanner(die in linux loopt), kun je dus vanaf een cd opstarten, en je hele pc linux en windows scannen, dit doe ik af en toe, ook nooit iets gevonden.(na booten vanaf de cd eerst via internet updaten, en danpas gaan scannen).
Dus virusscanner is niet nodig.
En je hebt geen software die je pc vertraagt, door op de achtergrond te lopen.

Tip voor linux,
Altijd via software center software installeren(of naar software zoeken), dit is veilig en virusvrij/spywarevrij.
Van andere websites is onveiliger, dus zo min mogelijk doen.

Offline KvdS

  • Lid
Re: Virusscanner
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/31, 08:40:48 »
Maar geld dit niet voor alle Unix systemen?
Ik werk op dezelfde manier op mijn Mac en Ubuntu PC en heb daar nooit iets gevonden.
Bij Apple gaven ze wel aan dat de beveiliging alleen voor OSX was, dus dat je mogelijk wel besmettelijke bestanden voor een Windows systeem kon / kan verspreiden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Virusscanner
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/31, 09:47:57 »
Hoi Fehrion,

Ik heb altijd wel een "on demand" virusscanner achter de hand. Dat komt me wel eens van pas als iemand in mijn omgeving problemen heeft met een USB stick of een harde schijf en zo. Ik heb daar in de loop van de jaren heel wat collega's en andere mensen mee kunnen helpen. Maar voor mijn eigen systemen? Nee hoor, nooit nodig gehad.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Virusscanner
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/31, 10:04:06 »
Zelf heb ik eveneens een multiboot met Ubuntu en W10.
W10 heb ik vooral nodig voor de updates van TomTom. (want dat doe ik niet via een W-sessie in virtualbox wegens veel te traag).
De W10 partitie is beveiligd met Avast.

Alle persoonlijke data staat op een aparte ntfs partitie, en kan vanaf beide OS benaderd worden.
Vanuit Ubuntu heb ik de W10 partities afgeschermd, doch vanuit W10 weet ik niet wat er op de ext4 partities van Ubuntu en swap kan gebeuren.
Want in de verkenner van W10 zie je de ubuntu partities niet, maar in het schijfbeheer zijn ze toch vermeld, echter zonder driveletter.

Ik plaats dus het zekere voor het onzekere en heb in Ubuntu de scanner Bitdefender geïnstalleerd.
Lees hier maar even waarom:
http://www.linuxmag.nl/2-algemeen/466-linuxgebruiker-kan-zonder-virusscanner

Haal hier je gratis licentie:
http://www.bitdefender.com/site/Products/ScannerLicense/

Bitdefender draait niet op de achtergrond, je moet dus zelf nu en dan de scanning starten, dat doe ik vooral nadat ik op de W10 gewerkt heb.
En ook als er een onbekende USB stick binnenkomt wordt hij eerst gescand.

Toen ik ooit met Ubuntu begon, vond Bitdefender nog 2 problemen in mijn jarenoude data.
Verder heb ik tot nu geen virussen ondervonden op mijn systeem.

En toch blijft mijn principe: bescherm je op voorhand, dan zit je achteraf niet met problemen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Virusscanner
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/31, 10:07:04 »
Zelf heb ik eveneens een multiboot met Ubuntu en W10.
W10 heb ik vooral nodig voor de updates van TomTom. (want dat doe ik niet via een W-sessie in virtualbox wegens veel te traag).
De W10 partitie is beveiligd met Avast.

Alle persoonlijke data staat op een aparte ntfs partitie, en kan vanaf beide OS benaderd worden.
Vanuit Ubuntu heb ik de W10 partities afgeschermd, doch vanuit W10 weet ik niet wat er op de ext4 partities van Ubuntu en swap kan gebeuren.
Want in de verkenner van W10 zie je de ubuntu partities niet, maar in het schijfbeheer zijn ze toch vermeld, echter zonder driveletter.

Ik plaats dus het zekere voor het onzekere en heb in Ubuntu de scanner Bitdefender geïnstalleerd.
Lees hier maar even waarom:
http://www.linuxmag.nl/2-algemeen/466-linuxgebruiker-kan-zonder-virusscanner

Haal hier je gratis licentie:
http://www.bitdefender.com/site/Products/ScannerLicense/

Bitdefender draait niet op de achtergrond, je moet dus zelf nu en dan de scanning starten, dat doe ik vooral nadat ik op de W10 gewerkt heb.
En ook als er een onbekende USB stick binnenkomt wordt hij eerst gescand.

Toen ik ooit met Ubuntu begon, vond Bitdefender nog 2 problemen in mijn jarenoude data.
Verder heb ik tot nu geen virussen ondervonden op mijn systeem.

En toch blijft mijn principe: bescherm je op voorhand, dan zit je achteraf niet met problemen.

Dit dus.

Re: Virusscanner
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/31, 10:10:04 »
Ik draai al Linux Ubuntu van af 8.01.Nog nooit een virus gevonden.Had vroeger ook wel eens die Clamav draaien,maar heeft nog nooit iets gevonden.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virusscanner
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/31, 10:23:07 »
Een virusscanner in Linux-voor-de-bureaucomputer is niet alleen nutteloos, maar kan zelfs *afbreuk* doen aan je veiligheid: http://www.pcworld.com/article/2459760/antivirus-products-riddled-with-security-flaws-researcher-says.html

Volledige verhaal over beveiliging van Linux (aanrader):
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Virusscanner
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/31, 12:41:49 »
Een virusscanner in Linux-voor-de-bureaucomputer is niet alleen nutteloos, maar kan zelfs *afbreuk* doen aan je veiligheid
Ieder programma wat je installeert is een risico voor je veiligheid!
In vergelijking met een extra browser valt het risico van de opensource on-demand virusscanner ClamAV wel mee en daartegenover staat  het voordeel dat je (Windows) malware kan detecteren…
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Virusscanner
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/31, 12:44:09 »
Even een zijspoor, in Windows kan het je privacy kosten.
hier
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Virusscanner
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/31, 12:59:09 »
Ik begrijp de vraag wel. Speel er ook wel eens mee.
Al kan het virus op je linux niets, je kunt het nog wel door geven aan jezelf of anderen op een win pc.
Maar ik zelf zou hier vooral de bestrijding van win virussen beperken op de win pc. Daar goede antivirus draaien, en ik neem aan dat dat op je werk ook gewoon gebeurd.

Waar het je werk betreft, ik denk dat jij geen bestanden gaat maken waar een virus in gaat. En automatisch kan dat niet want een virus kan zich onder linux niet op eigen initiatief nestelen in je bestanden.
Wat dan nog mogelijk blijft is dat jij van een collega een bestand met virus ontvangt en weer door geeft naar je werk. Maar dan kun je die verantwoordelijkheid weer door leggen aangezien jij met linux nooit de bron kunt zijn van een winvirus.

Ik heb dan ook vanuit linux gezien volledig begrip voor de standvastige reactie van Pjotr.
Aan de andere kant zie ik ook het nut zo op zijn tijd in de situaties welke jvecht stelt en ook de bron is van deze vraag hier.

Vooralsnog zie ik het zo. Ik neem mijn verantwoordelijkheid omtrent virussen (keuze linux), en binnen het dilemma van 'virussen bij anderen'  laat ik de verantwoordelijkheid van hun keuze van os en de gevolgen ervan voorlopig gemakshalve maar bij hen zelf.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Virusscanner
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/31, 14:21:35 »
Dat bestrijd ik!Als je wel eens een bestand hebt gedownload,kan je zien dat er vaak een map is met een exe bestand .Die niet nodig is om b.v. de film te laten zien.Kan het volgens mij alleen maar of een malwarebestand zijn of een virus.Als je dit pakket gewoon door geeft aan iemand met een windows,dan geef je hem dus het virus door.Zelfs als het nog een zip bestand is..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virusscanner
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/31, 14:28:25 »
Als je wel eens een bestand hebt gedownload,kan je zien dat er vaak een map is met een exe bestand .Die niet nodig is om b.v. de film te laten zien.Kan het volgens mij alleen maar of een malwarebestand zijn of een virus.Als je dit pakket gewoon door geeft aan iemand met een windows,dan geef je hem dus het virus door.Zelfs als het nog een zip bestand is..
Dan geef je het bestand gewoon door aan een Windowsgebruiker met de waarschuwing dat je het niet hebt gecontroleerd op Windowsvirussen, en dat-ie dat dus zelf nog moet doen. Op z'n eigen risico, *zijn* pakkie-an.

Of als je iemand anders graag "pampert", dan haal je het bestand eerst door de professionele AV-controle van www.virustotal.com of Gmail.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/31, 14:30:50 door Pjotr »

Re: Virusscanner
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/31, 14:32:04 »
Een virusscanner in Linux-voor-de-bureaucomputer is niet alleen nutteloos, maar kan zelfs *afbreuk* doen aan je veiligheid: http://www.pcworld.com/article/2459760/antivirus-products-riddled-with-security-flaws-researcher-says.html

Volledige verhaal over beveiliging van Linux (aanrader):
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Had dit al gedaan, 'k denk dat jouw 'tien stappen document' het eerste is wat ik gelezen heb toen ik enkele maanden geleden met Ubuntu begon. Wat opviel was de optie 'disabled' (zie onder), maar ik neem aan dat dit normaal is?

gerard@gerard-Aspire-V3-571G:~$ sudo ufw status verbose
Status: actief
Loggen: on (low)
Standaardwaarde: deny (inkomend), allow (uitgaand), disabled (omgeleid)
Nieuwe profielen: skip

'k Zal toch maar mijn Kaspersky voor de Windows pc's verlengen en met de opstart CD-rom af en toe de Ubuntu plaforms controleren, zoals hierboven aanbevolen wordt. Bedankt voor jullie antwoorden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virusscanner
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/31, 14:34:33 »
Wat opviel was de optie 'disabled' (zie onder), maar ik neem aan dat dit normaal is?

gerard@gerard-Aspire-V3-571G:~$ sudo ufw status verbose
Status: actief
Loggen: on (low)
Standaardwaarde: deny (inkomend), allow (uitgaand), disabled (omgeleid)
Nieuwe profielen: skip
Is normaal. Alles in orde.  :)

Citaat
'k Zal toch maar mijn Kaspersky voor de Windows pc's verlengen en met de opstart CD-rom af en toe de Ubuntu plaforms controleren, zoals hierboven aanbevolen wordt.
Lijkt me gevaarlijk voor je Ubuntu: kans op beschadiging van je systeem. Ik raad het af.

Re: Virusscanner
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/31, 14:49:34 »
Of als je iemand anders graag "pampert",

Dat is denk ik juist het dilemma van vraagsteller. Hij is zelf degene die hij wil pamperen, omdat hij zelf ook nog een win pc heeft staan.

Lijkt me gevaarlijk voor je Ubuntu: kans op beschadiging van je systeem. Ik raad het af.

Inderdaad. Zet gewoon op die win pc een goede virusscanner wat toch al uit noodzaak gebruikelijk is. Er zijn ook genoeg goede gratis scanners beschikbaar. Los het probleem op waar het probleem geworteld is, en dat is niet bij linux in dit geval.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Virusscanner
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/31, 15:59:01 »
Het gaat inderdaad om de Window pc thuis en op het werk. Daar zal ik een nieuwe versie van Kaspersky opzetten en de rest met rust laten  :). Mocht zich toch een probleem voordoen, wat ik gezien alle documentatie hierboven niet verwacht, dan zien we wel weer verder. Tot nu toe heb ik voor elk 'probleempje' een oplossing kunnen vinden. Natuurlijk mede dankzij dit forum.

Re: Virusscanner
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/31, 16:09:07 »
Die op het werk is jou probleem ook niet. Ik neem aan dat daar ook de nodige virussoftware draait. De kans dat jij een virus door geeft is al stukken kleiner doordat jij linux gebruikt. Een virus geeft zichzelf meestal door nadat hij eerst op een pc actief is geworden, en dat kan op je linuxbak al niet.
En verder is het opletten zoals Lowlands zegt dat je geen vreemde bestanden op de bedrijfsserver gooit. Met werk zal dat niet snel aan de orde zijn schat ik zo in. Want meestal gaat het daar toch om eigen en bedrijfs documenten.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat dit forum uiterst behulpzaam is en nagenoeg alle problemen opgelost worden. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore