Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: window7 dualbooten met al bestaande ubuntu  (gelezen 852 keer)

Offline liawim

  • Lid
window7 dualbooten met al bestaande ubuntu
« Gepost op: 2011/01/03, 00:17:17 »
Hoi,

heb om mijn pc enkel ubuntu 10.10 staan. Kan ik dan ook een dualboot met windows7 maken of moet ik dan eerst weer ubuntu eraf gooien en eerst windows7 installeren en daarna ubuntu.

gr. Wim

Offline jolo

  • Lid
Re: window7 dualbooten met al bestaande ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/03, 10:11:58 »
Als je de beschikking hebt over een gewone Windows installatie DVD, dan kun je die ook installeren op een PC met Ubuntu. Omdat Windows het beste op de eerste primaire partitie op de harddisk geïnstalleerd kan worden, kun je het beste ruimte daarvoor vrij maken met een Parted Magic Live CD. Omdat dit fout zou kunnen gaan, maak je eerst back-ups van onmisbare documenten op een extern media. Maar omdat de Windows installatie procedure de MBR overschrijft, kun je daarna deze instructies uitvoeren Herstel Grub 2 met een LiveCD.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: window7 dualbooten met al bestaande ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/03, 10:17:30 »
In plaats van dit soort grote wijzigingen in je hardware is het handiger om gewoon Virtualbox OSE of SUN Virtualbox te installeren in Ubuntu.

Deze vind je in Synaptic.

BTW ligt er natuurlijk een beetje aan wat je precies wilt aanvangen met windows en wat voor hardware je hebt, denk aan geheugen op het moederbord.

Zodra je Virtualbox geinstalleerd hebt kan je daarin windows installeren, of eender welk besturing systeem je wilt.
Deze draaien dan in een virtuele omgeving.
Je hoeft nu dus ook niet meer te rebooten om in dat andere besturing systeem te komen en ook backup en snapshots maken is met 1 druk op een knop gedaan.
Dus verniel je zo een installatie is het zo weer gerepareerd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: window7 dualbooten met al bestaande ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/03, 14:03:16 »
Het nadeel van Virtualbox is dat Windows dan wel veel trager is, dan met een "normale" installatie.
Je kunt je schijf ook vanuit Ubuntu opnieuw indelen, mits je de partitie waar ubuntu op staat niet hoeft te veranderen.
Kijk eens met Systeem > Beheer > Schijfgereedschap misschien is dat de simpelste oplossing (kan ik hiervandaan niet zien natuurlijk).
Hierna de tip van Jolo uitvoeren, om grub weer terug te zetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline liawim

  • Lid
Re: window7 dualbooten met al bestaande ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/03, 21:00:23 »
Op het moment draai ik al een virtualbox op ubuntu met windows7 erop. Ik gebruik windows alleen voor foto en video bewerking.
de fotobewerking gaat perfect in vb maar de videobewerking kan de vb lang niet aan. omdat de drivers van vb heel beperkt zijn. daarom wil ik graag een dualboot met windows 7.
Iedereen bedankt voor de antwoorden en oplossingen zal eens een poging gaan wagen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: window7 dualbooten met al bestaande ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/03, 21:12:24 »
Je kan de videobewerking ook met Ubuntu via de combinatie avidemux (bewerken) en DeVeDe (verzamelen/index/branden) uitvoeren.
Maar ik ben geen expert en doe alleen de simpele bewerkingen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce