Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu als 'Kiosk' Machine  (gelezen 4137 keer)

Offline Taxandria

  • Lid
Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Gepost op: 2011/11/30, 10:40:01 »
Hallo,

Op mijn stageplek staat er een oude pc te fungeren als Kiosk. De pc is nu voorzien van windows xp en is erg traag.
Nu had ik bedacht dat t misschien slimmer is om op deze pc ubuntu te installeren.

Een aantal vragen kwamen mij toen te boven.
-Kan ubuntu overweg met een touchscreen display?
-Is er een goede kiosk-mode applicatie voor ubuntu. O.i.d.?
-Het is de bedoeling dat er maar 1 website weergeven wordt. Kan dat?
-Het internet is redelijk traag, kan ik ervoor zorgen dat de website offline wordt opgeslagen en zodat er zo sneller kan worden 'gebrowsed'
-toevoeging bij laatste vraag: kan deze offline-versie dmv een app, of terminal, 1 x per week vernieuwd worden?

Heel erg bedankt,

groeten Willem
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 12:56:58 door Taxandria »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/30, 11:39:05 »
Aanraakscherm weet ik niet, maar vermoedelijk zal dat wel werken in Ubuntu. Enfin, probeer het eens, vanaf de LiveCD....

Je kunt die webstek wellicht het beste even binnenhalen op de harde schijf:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Websites-kopi-ren-op-de-harde-schij

(punt 48, rechterkolom)

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/30, 11:49:41 »
Wat voor hardware specificaties heeft die Vista machine ?


Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/30, 12:54:35 »
Wat voor hardware specificaties heeft die Vista machine ?



    Processor: Intel Pentium 4 515 2.93 GHz
    Memory: 512 MB (geinstalleerd) / 4 GB (max)
    Hard Drive: 80 GB
    Integrated Features: CD RW / DVD ROM combo
    Networking: Ethernet, Fast Ethernet

? Voldoet dit?

   

Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/30, 13:01:58 »
Je kan een gast-account aanmaken en die dan aanbieden in je kiosk.

Uitsluitend een webpagina toelaten is voor zo ver ik weet niet echt mogelijk (eenvoudige manier .... ;) ) maar er zijn wel pro's op dit forum die daar heel veel van weten. Ik zou zeggen stuur eens een PM naar socialdefect een expert op zulke zaken.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/30, 13:02:30 »
Voor de software kan je hier eens kijken.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, Belgiƫ)

Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/30, 13:19:12 »
Toutchscreen zou moeten werken vanaf Ubuntu 10.10.

Zelf zou ik dan gelijk voor 11.10 kiezen omdat je Unity interface veel beter en makkelijker is voor toutchscreen apparaten.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/30, 13:42:09 »
11.10 ga ik dus installeren?

De bedoeling is dan:
-dat er maar een webpagina bekeken kan worden. ( en dat ie terugschiet naar de homepage na een inactiviteit van bijv 5 min)
-Dat mensen niet uit de webpagina kunnen
-Dat medewerkers de pc wel kunnen bedienen om hem uit te zetten. ( of automatisch)

Wat moet ik hiervoor doen>


Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/30, 23:45:11 »
Ik heb ooit een webbrowser geschreven die dit als doel had. Fullscreen draaien zodat de gebruiker niks anders op de computer kan doen, en ook alleen de opgelegde site(s) kan bezoeken. Printen, downloaden etc zijn uitgeschakeld.
Het was alweer even geleden, dus heb ik snel wat foutjes eruit gehaald en volledig geupdate naar GTK 3.
Hier te vinden: http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/browser-zonder-naam/

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/01, 15:28:36 »
Ik heb ooit een webbrowser geschreven die dit als doel had. Fullscreen draaien zodat de gebruiker niks anders op de computer kan doen, en ook alleen de opgelegde site(s) kan bezoeken. Printen, downloaden etc zijn uitgeschakeld.
Het was alweer even geleden, dus heb ik snel wat foutjes eruit gehaald en volledig geupdate naar GTK 3.
Hier te vinden: http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/browser-zonder-naam/
Die wilde ik net aanraden :D

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/01, 15:36:35 »
De 'installatie' daarvan ziet er wel ingewikkeld uit of denk ik dat alleen maar?
Is het makkelijker dan het lijkt? en zoja kan ik ergens meer info/handleiding vinden?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/01, 15:42:28 »
Je kopieert alles naar je klembord, wat in het code vakje staat. Open de tekstbewerker, en plak de zooi erin. Sla hem op als librarian. Installeer de volgende dingen:
python-gobject
gir1.2-gtk-3.0
gir1.2-webkit-3.0
sudo apt-get install python-gobject gir1.2-gtk-3.0 gir1.2-webkit-3.0
Dan klik je rechts op het zonet aangemaakte librarian en drukt op eigenschappen. Tabblad rechten. Vink aan: 'uitvoeren van bestand toestaan'. Dan, druk op OK. Dubbelklik op librarian en druk op Uitvoeren in Terminal. En klaar is kees. Je hoeft dus niet te installeren :)

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/01, 15:45:54 »
Wow top!
Bedankt voor t reageren,

klinkt nu misschien wel Makkelijker dan dat het is 8-) haha.

Ik zet het voor nu even 'on-hold' aangezien ik de komende dagen veelal andere dingen te doen heb hier. Volgende week begin ik eraan en dan horen jullie nog van me!

Ik maak ook wel een fototje van het eindresultaat! Of kom natuurlijk tussendoor nog terug voor hulp!

Groeten Willem

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/08, 19:23:39 »
Wooo!


Het werk allemaal verschrikkelijk goed op  de testpc (zonder touch)

Nu heb ik alleen nog een aantal vragen! Namelijk:

-Welke regel moet ik aanpassen om ervoor te zorgen dat het programma automatisch in Fullscreen gaat.
-Is het ook mogelijk om ervoor te zorgen dat na bijvoorbeeld 5 minuten inactiviteit de site weer naar de homepage gaat
-En last but not least.  Ik heb ergens gelezen dat je de pc kan backupen, en wat er ook gebeurt. na een restart gaat ie automatisch terug naar die backup.

Het wordt dus een pc die jaren achtereen elke dag aan en uit gezet moet worden. en waar gewoon GEEN of heel weinig onderhoud aan moet zijn!

Automatisch aanzetten kan via bios (tenminste bij Windows. Wake on Power) en uitzetten is vast een programma voor?

Heel erg bedankt ieg! TOP! ik ben vanaf nu een Ubuntu fan!

 

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/08, 19:58:03 »
Automatisch in Fullscreen gaan kan niet bij mijn weten, de browser is vrij simpel. Gewoon toevoegen aan opstarttoepassingen, en pc aan-->F11, en je kunt vast wel zo'n backup gedoe doen, maar daar moet je niet bij mij zijn ;)

Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/08, 19:58:20 »
-Welke regel moet ik aanpassen om ervoor te zorgen dat het programma automatisch in Fullscreen gaat.
-Is het ook mogelijk om ervoor te zorgen dat na bijvoorbeeld 5 minuten inactiviteit de site weer naar de homepage gaat

Het programma was eigenlijk maar een snel ineengestoken script om wat nieuwe dingen te testen, dus erg veel mogelijkheden zijn er niet. Ik zal deze 2 puntjes er morgen even bij zetten.

Wel belangrijk is dat dit programma de systeem toetsencombinaties niet afhandeld. Deze zal de gebruiker dus zelf moeten uitschakelen in Ubuntu. Als iemand weet hoe dit via de commandline of andere methode kan, please share :).

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/08, 21:22:30 »
-Welke regel moet ik aanpassen om ervoor te zorgen dat het programma automatisch in Fullscreen gaat.
-Is het ook mogelijk om ervoor te zorgen dat na bijvoorbeeld 5 minuten inactiviteit de site weer naar de homepage gaat

Het programma was eigenlijk maar een snel ineengestoken script om wat nieuwe dingen te testen, dus erg veel mogelijkheden zijn er niet. Ik zal deze 2 puntjes er morgen even bij zetten.

Wel belangrijk is dat dit programma de systeem toetsencombinaties niet afhandeld. Deze zal de gebruiker dus zelf moeten uitschakelen in Ubuntu. Als iemand weet hoe dit via de commandline of andere methode kan, please share :).

Ik kan hem wel in fullscreen zetten met een sneltoets, alleen daar niet meer uithalen! Dus afsluiten is dan onmogelijk. Zou u dit ook kunnen aanpassen?
Dan zoek ik nog even naar die total-lock mode en naar een manier om alles te resetten bij afsluiten! als ik iets vind laat ik het weten!


Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/08, 21:43:10 »
Of kan je hem op een veilige manier uitzetten door de uitknop een maal in te drukken?

Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/08, 21:50:50 »
Welke sneltoets is ingesteld? Hier werkt het namelijk zonder problemen.

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/08, 21:58:49 »
<control>V  , draai hem namelijk op een macbook pro, en dat zijn standaard volumeknoppen!

En youtube video's enige kans dat Librarian die af kan spelen?

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/08, 22:22:06 »
Durf het bijna niet te vragen, maar kan de scrollbalk ook breder? Doelgroep van de kiosk gaat denk ik niet begrijpen dat er op andere manieren gescrolld kan worden.! 45+

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/09, 08:04:40 »
-Welke regel moet ik aanpassen om ervoor te zorgen dat het programma automatisch in Fullscreen gaat.
-Is het ook mogelijk om ervoor te zorgen dat na bijvoorbeeld 5 minuten inactiviteit de site weer naar de homepage gaat

Het programma was eigenlijk maar een snel ineengestoken script om wat nieuwe dingen te testen, dus erg veel mogelijkheden zijn er niet. Ik zal deze 2 puntjes er morgen even bij zetten.

Wel belangrijk is dat dit programma de systeem toetsencombinaties niet afhandeld. Deze zal de gebruiker dus zelf moeten uitschakelen in Ubuntu. Als iemand weet hoe dit via de commandline of andere methode kan, please share :).

Ik kan hem wel in fullscreen zetten met een sneltoets, alleen daar niet meer uithalen! Dus afsluiten is dan onmogelijk. Zou u dit ook kunnen aanpassen?
Dan zoek ik nog even naar die total-lock mode en naar een manier om alles te resetten bij afsluiten! als ik iets vind laat ik het weten!


Klopt. Ik sluit hem af dmv ALT+F4 :)

En over de scrollbalk: dit klopt, en dit kun je naar mijn weten niet uitzetten :|

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/09, 09:42:20 »
Ik heb niet alles hier gevolgd, maar als de gebruikte scrolbalk de standaardscrolbalk uit Ubuntu 11.10 is, dan is deze volgens mij wel te veranderen in een meer traditionele scrolbalk door de nieuwe balk te verwijderen:
sudo apt-get remove overlay-scrollbar liboverlay-scrollbar3-0.2-0 liboverlay-scrollbar-0.2-0Daarna opnieuw opstarten en je zou weer "ouderwetse" scrolbalken moeten hebben.

Offline Taxandria

  • Lid
Re: Ubuntu als 'Kiosk' Machine
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/09, 10:30:33 »
Wow, wat simpel allemaal! Het verbreden van de scrollbalk is gelukt! Kan ik ergens iets instellen dat ze NOG breder worden? voor Touchscreengebruik.!