Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )  (gelezen 4609 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #25 Gepost op: 2014/03/30, 21:17:17 »
Fujitsi H270
Hier had iemand goed resultaat, met die laptop http://www.linlap.com/fujitsu_celsius_h270 Al gaat het waarschijnlijk om Ubuntu 9.10. Verder vond ik nog een ongeveer 3 weken oud topic van jou, op het Engelstalig Ubuntu forum http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2209434 Daarin werd net zoals jan11000 gisteren gevraagd, om de boot optie nomodeset te proberen. Het resultaat daarvan heb je nog niet gemeld. Als je die boot option probeert, kun je die het best doen, met de Ubuntu 12.04.4 installatie dvd. Of eventueel met de Xubuntu 12.04.4 installatie dvd. Check voor info over boot options deze Engelstalige hyperlink https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Ubuntu_CD_Advanced_Welcome_Page_Options

Als je met die bovengenoemde boot option wel grafisch beeld krijgt, kun je wellicht Ubuntu met succes installeren. Alleen heb je dan waarschijnlijk na de eerste reboot, weer de boot option nomodeset nodig. Hoe dat te doen staat hier uitgelegd https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Changing_boot_options_Temporarily_for_an_Existing_Installation
Als dat is gelukt. Zou je eventueel de gesloten bron nvidia drivers kunnen installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline opabert

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #26 Gepost op: 2014/03/31, 11:52:34 »
Jolo,

Bedankt.
Helaas ben ik totaal geen guru voor linux.
Soms heb ik geen idee wat mensen bedoelen.

Zoals gemeld
vanaf versie 6  tot versie 9,00  kan ik zonder problemen installeren vanaf  CD/DvD.
Vanaf versie  10 tot  versie 14 werkt dat niet meer van CD/DvD

Na 2x her-install en upgrade vanaf versie 8 tot 12 werkt het inmiddels een beetje.
( welke beide installaties  totaal verschillend verlopen )

Wat ik betreur,
Als ik dit forum uitspit in afgelopen weken
Ubuntu is  nog steeds een  Niet makkelijk te installeren besturing systeem.
Het doet mij denken aan de periode met  DOS 5.0 / 6.2 uit de jaren 1990  :-)
 
Het zou heel veel nieuwe gebruikers over de streep kunnen trekken
als er een goed installeerbaar DvD zou bestaan.
Dit zou  anno 2014 toch niet zo moeilijk hoeven zijn ?

Opa

Offline opabert

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #27 Gepost op: 2014/03/31, 13:46:21 »
Femke98 en andere

Ik bedoelde eigenlijk,
dat er een betrouwbare versie komt welke altijd installeert zonder trukendoos.
Voor nieuwkomers werkt de trukendoos (nog) niet.
Met 1 PC kan je tijdens install ook niet even op internet kijken / lezen  :-)

Klopt,
zodra het er op staat kan ik inderdaad verder.
Maar zoals vele nieuwkomers op dit forum ook schrijven.
Je komt niet tot aan de opstart menu....  met F4 of F6  toetsen :-)
De boel blijft uren vast staan Ubuntu met de 4 rode punten.

Vandaar ook mijn tip om vanaf een oudere versie te upgraden naar de nieuwe versie
Want dit werkt wel,  zo lijkt in mijn geval.
Kost ongeveer 2 uur maar verloopt heel vlotjes.

En dit is ook heel apart aan het installatie verhaal.
Ik bedoel
upgraden van oude versie, lukt wel
maar direct een nieuwe versie installeren lukt niet.
En dan nog verliep mijn tweede en verse installatie weer anders dan de eerste installatie  :)


Mijn vraag blijft open staan:
Overal waar je leest starten de installatie problemen vanaf versie 10 >>>  en hoger.
Wat zit er in versie 8.4.04 LTS ( installeer vlekkeloos en super snel  zonder errors )
En waarom zit dit dan niet meer in versie boven de 10.4.04 LTS en hoger  ?

Als dat gevonden is,
zijn alle installatie problemen voor versie 12 ook  opgelost.



Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #28 Gepost op: 2014/03/31, 20:22:10 »
Vandaar ook mijn tip om vanaf een oudere versie te upgraden naar de nieuwe versie
Want dit werkt wel,  zo lijkt in mijn geval.
Kost ongeveer 2 uur maar verloopt heel vlotjes.

Mijn vraag blijft open staan:
Overal waar je leest starten de installatie problemen vanaf versie 10 >>>  en hoger.
Wat zit er in versie 8.4.04 LTS ( installeer vlekkeloos en super snel  zonder errors )
En waarom zit dit dan niet meer in versie boven de 10.4.04 LTS en hoger  ?


8.4.04 Heeft om te beginnen een oudere kernel, waarin meer oude hardware wordt ondersteund. De nieuwere kernels hebben een grote opschoning bovenstrooms gehad waardoor er veel legacy uit is gedropt.

Verder zijn er een aantal configuratie files verandert in de loop der tijd. Bij het upgraden worden oude configuratie bestanden behouden zolang ze niet conflicteren met de nieuwe kernel en upgrades van de softwarepakketten die met een nieuwere versie van Ubuntu worden verscheept.

Eigenlijk vrees ik voor u dat u eigenlijk Xubuntu en/ of Lubuntu nodig zult hebben bij nieuwere versies van Ubuntu. Tussen 10.04 en 12.04 is namelijk heel veel veranderd in de standaard versie van Ubuntu (migratie naar Unity, Gnome 3 onder de motorkap om er een paar te noemen). Dit kan de reden zijn dat het standaard niet werkt zonder de trukendoos open te gooien.

Ubuntu vraagt tegenwoordig meer van de grafische kracht van je computer. Xubuntu en Lubuntu zitten op het gebied van systeem belasting nog rond het niveau van Ubuntu 8.04.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline opabert

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #29 Gepost op: 2014/03/31, 23:01:26 »
Beste Vincentlaborant / Femke98,

Hartelijk dank voor de toelichting over oudere versies welke oudere hardware zou ondersteunen.
U heeft gelijk dat de oude versie een algemene video driver ondersteund.
Maar na upgrade  NVIDIA 301  werkt deze goed in 8.04.

Het gaat hier om  een recente  PC met idem recente hardware waar normaal  VISTA maar ook  WIN 7 / WIN 8 op kan draaien.
PC is door mij gedowngrade naar  XP PRO.
( zie info in eerste bericht ).

Wat voor mij totaal  niet helder of volkomen onlogisch is,
dan zou je zeggen dan Ubuntu 8.04  veel te oude kernel zou zijn voor deze pc.... toch ?
Terwijl 8.04  direct installeerde en alle hardware goed werkt zelfs de UMTS modem in de PC wordt herkend en werkt goed.

Als ik vervolgens 8.04 met juiste video drivers Upgrade naar 10.04 met nieuwe kernel,  gaat het direct weer mis.
( muis foetsie, scherm maar voor de helft gevuld )
vervolgens upgrade naar 12.4.04  wordt dit voor gedeelte gecorrigeerd.
Maar zijn er weer andere opstart problemen.

Misschien een ouwe zeur welke puur logisch probeer te redeneren, blijft  lastig te volgen.

Bedankt.



« Laatst bewerkt op: 2014/03/31, 23:12:29 door opabert »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/01, 22:56:06 »
Misschien een domper, maar ik kom op het internet voor de door u genoemde portable al verhalen tegen uit  juni 2009. Dus de optie recent is in computertermen niet van toepassing.
3 jaar voor het bedrijfsleven, 5 jaar technische levensduur.
Oudere video chips, 3 jaar en ouder, beginnen langzamerhand uit de ondesteuning te vallen.
Ofwel, om ze nog aan de praat te krijgen in de nieuwste software versies wordt steeds lastiger en moeten terugvallen op mindere versies.
Maar laat u niet ontmoedigen, probeer een steunpunt in de buurt te vinden, meestal kunnen die nog een aantal truuks te voorschijn toveren.
Mijn locatie is 070, en de bezoekafstand is een uur fietsen max ;)

Groet
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Installatie Ubuntu 12.04 naast WindowsXP mislukt ( DEEL 2 )
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/27, 20:00:02 »
Ik zou zelf toch wat andere distro's proberen.
Zelf ben ik ooit overgeschakeld naar Ubuntu omdat mijn hardware problemen gaf met een nieuwe Fedora.
Maar het heeft ook mijn voorkeur om een distro te gebruiken die het standaard op de betreffende hardware doet. Daarvoor is het overstappen naar een andere linux family soms noodzakelijk.
De toepassingen/software komen tussen deze distro's vaak aardig overeen.
Maar door andere installatie software, kernels, instellingen e.d. werkt het dan wel.

Met AntiX heb ik goede ervaring op hele oude hardware.
Vector, idem.
Puppy, is echter vooral live leuk.
PCLinuXOS, werkt ook vrijwel altijd.
Fedora, idem
OpenSUSE, idem.
Sabayon. idem