Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beheerdersrechten in xubuntu  (gelezen 627 keer)

Offline rietje

  • Lid
Beheerdersrechten in xubuntu
« Gepost op: 2017/04/17, 11:06:14 »
Xubuntu 16.04.3 LTS-xfce
Als ik beheerdersrechten nodig heb dan kan ik kennelijk kiezen uit de volgende terminalopdrachten:
                         sudo -i
                         sudo -s
                         sudo -H thunar
                         gksudo thunar

Kan iemand mij uitleggen of hier verschil tussen is ? M.a.w. zitten er qua beheerdersrechten verschillen of maakt het niets uit ?
B.v.d.
                           
 
« Laatst bewerkt op: 2017/04/17, 11:08:54 door rietje »


Offline jan11000

  • Lid
Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/17, 11:24:15 »
ik gebruik xubuntu.
ik gebruik maar 2 commando's

sudo voor opdrachten zonder grafische scherm.
gksudo voor grafische programma's, kan zijn dat je gksudo moet installeren, in de terminal als je het de 1e keer gebruikt krijg je commentaar dat je dit mist.

Voorbeeld
gksudo thunar  (grafische programma starten).
sudo apt install clamav-daemon (via terminal installeren).
Of het nu nog is weet ik niet, als je alles met sudo doet kan er soms met grafische programma's iets mis gaan.

Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/17, 16:40:47 »
Of het nu nog is weet ik niet, als je alles met sudo doet kan er soms met grafische programma's iets mis gaan.
Hmm, de laatste tien jaar ben ik dat nog niet tegengekomen. Ik doe alles met alleen sudo, zoals sudo apt-get install of sudo thunar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/17, 19:08:30 »
Of het nu nog is weet ik niet, als je alles met sudo doet kan er soms met grafische programma's iets mis gaan.
Hmm, de laatste tien jaar ben ik dat nog niet tegengekomen. Ik doe alles met alleen sudo, zoals sudo apt-get install of sudo thunar.
Dan heb je met "sudo thunar" automatisch de eigendom van een deel van de (instellings)bestanden in je persoonlijke map, op root gezet. Wat voor allerlei problemen kan zorgen.... Zie de webkoppeling in mijn eerdere bericht.

Je kunt proberen om het als volgt te herstellen:
sudo -i
Gevolgd door:
find /home/$SUDO_USER ! -user $SUDO_USER -exec chown $SUDO_USER:$SUDO_USER '{}' \;
« Laatst bewerkt op: 2017/04/18, 11:47:26 door Pjotr »

Offline rietje

  • Lid
Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/18, 10:50:29 »
Pjotr, Bedankt.
Het is me nu duidelijk.
Groet.

Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/18, 14:14:41 »
Dan heb je met "sudo thunar" automatisch de eigendom van een deel van de (instellings)bestanden in je persoonlijke map, op root gezet. Wat voor allerlei problemen kan zorgen.... Zie de webkoppeling in mijn eerdere bericht.

Hmm, dan zou de terminalopdracht
$ ls --author la toch ergens in mijn persoonlijke map (configuratie)bestanden moeten laten zien waarvan de eigenaar root is? Dat is hier niet het geval, alle bestanden zijn eigendom van de gebruiker (ik dus), inclusief bestanden die beginnen met .x11 of eentje met de naam .xsession.

En hoef ik dus niets te herstellen, volgens mij.

Verder is er op jouw site en op Engelstalige en Franstalige sites over dit onderwerp telkens sprake van mogelijke problemen maar zie ik nergens voorbeelden of beschrijvingen van die problemen en hoe ernstig die zouden zijn. Dus wat mij betreft blijf ik gewoon doen wat ik al veel langer doe en dat is
sudo <(grafisch) programma>
En ja, 't is waar dat ik af en toe wat eigenwijs ben!  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/18, 14:24:46 »
Dan heb je met "sudo thunar" automatisch de eigendom van een deel van de (instellings)bestanden in je persoonlijke map, op root gezet. Wat voor allerlei problemen kan zorgen.... Zie de webkoppeling in mijn eerdere bericht.

Hmm, dan zou de terminalopdracht
$ ls --author la toch ergens in mijn persoonlijke map (configuratie)bestanden moeten laten zien waarvan de eigenaar root is? Dat is hier niet het geval, alle bestanden zijn eigendom van de gebruiker (ik dus), inclusief bestanden die beginnen met .x11 of eentje met de naam .xsession.

En hoef ik dus niets te herstellen, volgens mij.

Verder is er op jouw site en op Engelstalige en Franstalige sites over dit onderwerp telkens sprake van mogelijke problemen maar zie ik nergens voorbeelden of beschrijvingen van die problemen en hoe ernstig die zouden zijn. Dus wat mij betreft blijf ik gewoon doen wat ik al veel langer doe en dat is
sudo <(grafisch) programma>
En ja, 't is waar dat ik af en toe wat eigenwijs ben!  :)
Twee voorbeeldjes, van de vele die er zijn:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=228152

En deze:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=228944

En dat zijn nog vrij onschuldige problemen. In het ergste geval kun je je niet meer aanmelden in je account.

Hiermee kun je nakijken wat er op dit moment al mis is in je account:
find $HOME ! -user $USER -type f
Toegang geweigerd = rechtenprobleem.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/18, 14:29:16 door Pjotr »

Re: Beheerdersrechten in xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/18, 17:23:34 »
paul@graveyron:~$ find $HOME ! -user $USER -type f
find: ‘/home/paul/.cache/dconf’: Toegang geweigerd
find: ‘/home/paul/.gvfs’: Toegang geweigerd
/home/paul/.dbus/session-bus/f3f0f926790d487dae2051b7781f42cd-0
/home/paul/.dbus/session-bus/81816a2b1443e69a3acec7a4546c5894-0
/home/paul/.config/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/thunar.xml
/home/paul/.joe_state
paul@graveyron:~$ sudo find $HOME ! -user $USER -type f
[sudo] wachtwoord voor paul:
/home/paul/.dbus/session-bus/f3f0f926790d487dae2051b7781f42cd-0
/home/paul/.dbus/session-bus/81816a2b1443e69a3acec7a4546c5894-0
/home/paul/.config/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/thunar.xml
/home/paul/.joe_state
paul@graveyron:~$

De eerste twee regels, dat zijn beide lege mapjes. Dus "Toegang geweigerd = probleem", tsja, wie weet...
Mijn /home-map is al jaren oud en doet al vele Xubuntu-versies zijn werk (ik installeer elke nieuwe versie op een eigen root-partitie en behoud m'n thuismap met alle data).

.joe_state is inderdaad van root, en recent zo te zien:
$ ls -l --author .joe_state
-rw------- 1 root root root 1378 avril 16 15:18 .joe_state

Al met al maak ik me vooralsnog geen grote zorgen. Niettemin bedankt voor het melden van een potentieel probleem.