Het was iets anders. Nadat ik vrijdag m'n vorige bericht had gepost ben ik een kwartiertje bij m'n pc weggeweest en heb daarna KPN gebeld. Terwijl ik 'in de wacht' hing viel m'n oog op het 'Internet'-lampje van de Experia Box. Dat wil zeggen, op de plek waar dat lampje hoorde te branden. Dat lampje was uit. Het 'Broadband'-lampje erboven, dat constant hoort te branden, stond driftig te knipperen.
In het kwartiertje dat ik weg was, was de internetverbinding spontaan verbroken.
'k Heb de telefoonverbinding met KPN ook maar verbroken.
Ik heb de EB opnieuw opgestart, m'n pc opnieuw opgestart, kabeltjes in de EB nog eens goed aangedrukt, eruit gehaald en opnieuw goed ingedrukt, maar wat ik ook deed: géén internetverbinding.
Daarna de EB vervangen door de oude (E-Tech) router, maar ook daarmee: geen internet.
Om uit te sluiten dat het aan de kabel tussen splitter (beneden) en router (boven) lag, heb ik de oude router mee naar beneden genomen en hem met een vrijwel nieuwe, korte kabel op de splitter aangesloten: géén internet.
De telefoon zit op diezelfde splitter en de telefoon deed het zoals het hoorde.
Daarna KPN opnieuw gebeld.
Zaterdag is er een monteur langsgeweest en die was er snel uit: de ADSL-lijn was zo dood als een pier. Hij ging even naar de telefooncentrale, zei hij, want dan moest het probleem daar liggen. En daar lag het dan ook. Wat er precies stuk was ben ik alweer vergeten. 't Vervelende was dat er pas vandaag een monteur naartoe ging, die daarna in de eerste helft van de middag nog even bij ons de ADSL-lijn zou komen checken.
'k Heb vanaf eind van de ochtend zo'n beetje elk uur de EB aan gezet om te kijken of de internetverbinding al hersteld was, maar dat heeft tot eind van de middag geduurd.
Die monteur hebben we niet gezien. Die zal aan het vervangen van het kapotte onderdeel in die centrale wel een flinke kluif gehad hebben en was allang blij dat ie nog voor de avond naar huis kon.
Drie dagen geen internet.
En dan ook juist in het weekend, hè?
Dat is behoorlijk balen, kan ik je vertellen.
Maar weet je wat nou zo gek is?
We hebben een abonnement tot max. 8 Mbit/s, maar de snelheidstesten op speedtest.nl en de KPN-site geven nu aan dat de downloadsnelheid rond de 12.75 Mbit/s zit. Dat kan dus eigenlijk helemaal niet.
Edit: de EB zit weer in de doos waarin ie gebracht is. Wij internetten wel door met onze oude E-Tech.