Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: google is watching you  (gelezen 3376 keer)

Offline RikRik

  • Lid
google is watching you
« Gepost op: 2014/12/03, 12:14:20 »
Het is vast wel bij veel mensen bekend, maar ik wist dit niet. Met een google account op je telefoon of tablet, kan google elke dag zien waar je bent geweest, over privacy gesproken...
Best wel indrukwekkend, ik ga drie a vier keer per week naar de revalidatie in een ziekenhuis, de tijd en zelfs de plek in het ziekenhuis is bekend bij Google.  De locatievoorziening kent zijn nadelen  :|

https://maps.google.com/locationhistory

Offline PKing

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/03, 12:20:53 »
Ja internet en privacy kun je nu eenmaal niet verenigen.
Dus kun je alleen maar proberen er zo verstandig mogelijk mee om te gaan, en dan nog weet je nooit precies wat er allemaal van je bekend is.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: google is watching you
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/03, 12:34:53 »
Je kunt dat uitschakelen in je Android. Heb ik dus ook gedaan.....  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/03, 12:38:54 »
Het is vast wel bij veel mensen bekend, maar ik wist dit niet. Met een google account op je telefoon of tablet, kan google elke dag zien waar je bent geweest, over privacy gesproken...
Best wel indrukwekkend, ik ga drie a vier keer per week naar de revalidatie in een ziekenhuis, de tijd en zelfs de plek in het ziekenhuis is bekend bij Google.  De locatievoorziening kent zijn nadelen  :|

https://maps.google.com/locationhistory

Dat kan ook met een auto navigatie systeem. Dus als je dat wil vermijden, die niet aansluiten als je gaat rijden.
Heb zelf even bij Google gekeken en dit is het resultaat.
U heeft geen locatiegeschiedenis van 4 november 2014 tot 3 december 2014

Frederik

  • Gast
Re: google is watching you
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/03, 12:40:07 »
Je kunt dat uitschakelen in je Android. Heb ik dus ook gedaan.....  =D

Ik laat gewoon de telefoon thuis als ik naar de poli moet.

Offline Tom

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/03, 13:05:48 »
Waar is het probleem ,krijg je nu meer reclame van maandverband etc .
Ik heb in mijn Gmail nada aan reclame ,mijn tel staat uit onderweg ,en als mijn gps doorgeeft dat ik naar Duitsland rijd interesseert mij dat de bonen niet.
Vind dat er toch veel Personen een privacy fobie hebben ,je kunt het toch niet helemaal vermijden .... dus  :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: google is watching you
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/03, 13:41:56 »
...
Vind dat er toch veel Personen een privacy fobie hebben ,je kunt het toch niet helemaal vermijden .... dus  :rolleyes:

Ik vind dat ook; je weet toch dat je met smartphones een stuk 'privacy' inlevert. Voor mijn part: amuseer u maar Google, je zal nooit 1 aangepaste reclame aan mij kunnen verkopen. En wat betreft privacy : je moet die lijn niet zo bruut tekenen hoor, zelfs zonder al die technologie kan men ook zien waar en wanneer je ergens bent geweest (data-base foto's, kassaregistratie, info kasticket koppelen aan jouw gezicht, en die data gewoon doorverkopen. Met Face-recognition van Scantronic b.v. kan je makkelijk zat een persoon uit een 100-tal mensen halen. )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: google is watching you
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/03, 13:49:26 »
Het gaat niet om de reclame via Gmail (dat verdienmodel is allang achterhaald  ;) ); Google weet oa precies wat je koopt want alle bevestigingen en facturen gaan via mail.
Net als je inloggegevens, contacten, Facebook & Linkedin updates, Marktplaats, forumreakties etc etc.
Met dit gekoppeld aan locaties, zoekopdrachten, foto's, filmpjes, Google+ etc etc maken ze een profile van je en dat verkopen ze.

In de UK zijn al gevallen bekend waarbij dit soort gegevens bij ziektekostenverzekeraars en hypotheekverstrekkers terecht zijn gekomen met alle gevolgen van dien (= weigering).

Re: google is watching you
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/03, 13:53:58 »
@Joris: Het gaat er ook niet om dat ze het verzamelen, het gaat erom wat ze ermee doen *na* het verzamelen.

Achja, gelukkig gebruik ik tegenwoordig zo min mogelijk Google-producten (zelfs GMail heb ik maanden geleden van de hand gedaan) dus er valt voor Google niet veel te halen bij mij, en dat hele Androïde-gebeuren heb ik na 1 maandje anderhalf jaar geleden alweer opgegeven want dat is niks voor mij, dus ook van Androïde heb ik geen last.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/03, 14:07:21 door Vistaus »

Re: google is watching you
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/03, 13:59:04 »
Het gaat niet om de reclame via Gmail (dat verdienmodel is allang achterhaald  ;) ); Google weet oa precies wat je koopt want alle bevestigingen en facturen gaan via mail.
Net als je inloggegevens, contacten, Facebook & Linkedin updates, Marktplaats, forumreakties etc etc.
Met dit gekoppeld aan locaties, zoekopdrachten, foto's, filmpjes, Google+ etc etc maken ze een profile van je en dat verkopen ze.

In de UK zijn al gevallen bekend waarbij dit soort gegevens bij ziektekostenverzekeraars en hypotheekverstrekkers terecht zijn gekomen met alle gevolgen van dien (= weigering).

Fout van je zelf; mijn Gmail is een slapende account, volledig ingesteld en gearrangeerd dat wel maar voor mails van aankopen en voor bevestigingen etc gaat alles via Outlook (hotmail) van Microsoft. Dus op mijn Android device is hotmail de hoofdaccount en Gmail is gewoon een 'extra iets' .

Voor mijn wachtwoorden etc ben ik ook niet bang; gekoppeld aan GSM, een GSM die zo basic is als basic ( Nokia C1-02) met een andere operator dan mijn Android.

Je moet gewoon wat verwarring zaaien en niet alles vanuit gemakzucht linken aan ' het Google-imperium' .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: google is watching you
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/03, 15:38:39 »
Fout van je zelf; mijn Gmail is een slapende account, volledig ingesteld en gearrangeerd dat wel maar voor mails van aankopen en voor bevestigingen etc gaat alles via Outlook (hotmail) van Microsoft. Dus op mijn Android device is hotmail de hoofdaccount en Gmail is gewoon een 'extra iets' .
Waarom denk je dat Hotmail 'gratis' is?  ;)
(omdat jij het produkt bent...)

Voor mijn wachtwoorden etc ben ik ook niet bang; gekoppeld aan GSM, een GSM die zo basic is als basic ( Nokia C1-02) met een andere operator dan mijn Android.

Ik doelde meer op ww van bv dit forum, webshops, Digid, uwv, belastingdienst, sportclub, politiek partij, etc.
Dat gaat vast niet naar je gsm.
En het gaat niet om de ww zelf, maar om het profile.

Offline RikRik

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/03, 17:14:23 »
Voor degene, met een google account, die graag wat meer privacy wensen, in de link hier onder kan je alle privacy gevoelige instellingen uitschakelen:

https://www.google.com/settings/accounthistory


Re: google is watching you
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/03, 17:19:29 »
Geschiedenis uitzetten != Privacy
Je denkt zeker ook dat als je een mailtje in Gmail delete dat het dan echt weg is?  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/03, 17:26:33 »
Geschiedenis uitzetten != Privacy
Je denkt zeker ook dat als je een mailtje in Gmail delete dat het dan echt weg is?  ;)
Voor elke burger is privacy  een recht om met rust gelaten te worden..
Bedankt voor de tip VuurVosje

Re: google is watching you
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/03, 17:40:47 »
Helaas is dat recht inmiddels verworden tot gunst.  ;)
Zie algemene voorwoorden van X.

Offline RikRik

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/03, 17:46:04 »
Je hebt gelijk Vuurvosje....  het zijn, de niet gelezen, kleine lettertjes.....

Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden (2008)
Hoofdstuk 1: Grondrechten
 
9 Artikel 10 11
1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.
3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: google is watching you
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/03, 20:59:31 »
...
Vind dat er toch veel Personen een privacy fobie hebben ,je kunt het toch niet helemaal vermijden .... dus  :rolleyes:

Ik vind dat ook; je weet toch dat je met smartphones een stuk 'privacy' inlevert. Voor mijn part: amuseer u maar Google, je zal nooit 1 aangepaste reclame aan mij kunnen verkopen. En wat betreft privacy : je moet die lijn niet zo bruut tekenen hoor, zelfs zonder al die technologie kan men ook zien waar en wanneer je ergens bent geweest (data-base foto's, kassaregistratie, info kasticket koppelen aan jouw gezicht, en die data gewoon doorverkopen. Met Face-recognition van Scantronic b.v. kan je makkelijk zat een persoon uit een 100-tal mensen halen. )

Over de aangepaste reclames gesproken, ik gebruik voor dingen waar ik geen reclame op wil altijd de tor-browser. Voor de dingen waar ik me dagelijks mee bezighoud gooi ik wel alles door mijn google-account, google weet alleen de dingen die ze echt van mij mogen weten.
Google heeft dus een eenzijdig beeld van me! Een fanatieke linux-nerd die van Japanse cultuur houd. Toch lach ik me kapot hoe google met zijn aangepaste advertenties de plank tekens compleet misslaat, ik krijg reclame over meubels, kleding, tuinieren en fotografie terwijl ik daar NOOIT op googel!! Je zou denken dat ik technologie-advertenties krijg aangezien ik 5 uur per dag online ben, continu googel naar github, stackoverflow en andere programmacode voorbeelden. Maar blijkbaar hebben ze daar geen advertenties voor.....

Ook op YouTube vind ik t leuk om te experimenteren met de "aanbevelingen" door m een bepaalde richting op te sturen met specifieke zoekopdrachten, maar ook dan komen er hele rare resultaten in de aanbevelingen, serieus hoe slecht werkt dat algoritme wel niet?!!

Re: google is watching you
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/03, 21:16:20 »
YouTube's algoritme is inderdaad behoorlijk ****. Ik krijg steeds hele vreemde suggesties. Om één van de vele voorbeelden eruit te plukken: Sesame Street. Terwijl ik helemaal geen Sesame Street of vergelijkbaar programma kijk op YouTube :o Of één ander voorbeeld van de zovelen, dat ik suggesties krijg voor rap-muziek terwijl ik absoluut niet naar rap-muziek luister (in de verste verte niet, zelfs!).

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: google is watching you
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/04, 13:37:27 »
ik maak er gewoon een spel van, iedereen klaagt dat google ons continu beïnvloed en ik probeer google te beïnvloeden ;-)

Re: google is watching you
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/04, 19:34:55 »
ik maak er gewoon een spel van, iedereen klaagt dat google ons continu beïnvloed en ik probeer google te beïnvloeden ;-)

Doe ik ook, ik probeer zo veel mogelijk verwarring te zaaien en dat lukt nog aardig ook. Maar Google speelt ook geintjes met mij door steeds Microsoft-reclame op me af te sturen  =D , ik ga dan expres alleen op Linux-spul googelen of iets totaal anders.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: google is watching you
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/05, 17:08:22 »
Van mij had hij geen history. Ik denk dat dat komt omdat ik altijd weer uitlog nadat ik gmail heb bekeken. Ik blijf dus niet eeuwig ingelogged zoals veel mensen blijkbaar wel doen?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: google is watching you
« Reactie #21 Gepost op: 2014/12/05, 18:06:10 »
Van mij had hij geen history. Ik denk dat dat komt omdat ik altijd weer uitlog nadat ik gmail heb bekeken. Ik blijf dus niet eeuwig ingelogged zoals veel mensen blijkbaar wel doen?

nou... dat heb ik afgeleerd nadat mijn zus mijn tablet had geleend, zij had namelijk gezocht op zwangerschap-gerelateerde dingen en daarom kreeg ik alleen maar advertenties van babymelk, serieus kan google niet zien dat ik een MAN ben??? #hetgevaarvangooglezoekgeschiedenis

Re: google is watching you
« Reactie #22 Gepost op: 2014/12/06, 11:13:10 »
AdBlock Edge + Ghostery = no ads

Re: google is watching you
« Reactie #23 Gepost op: 2014/12/06, 11:55:52 »
Inderdaad. Ik gebruik zelf tegenwoordig AdGuard i.p.v. AdBlock Plus omdat AdGuard wat fijner in te stellen is en minder geheugen vreet. En geen advertenties inderdaad, behalve op video's op kijk.nl dan maar dat is niet zo erg.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: google is watching you
« Reactie #24 Gepost op: 2014/12/06, 22:23:43 »
AdBlock Edge + Ghostery = no ads

Zijn die voor android?? Want op ubuntu heb ik die inderdaad op Firefox, maar op Android niet.