Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Herstelimage maken  (gelezen 834 keer)

Offline Zeha

  • Lid
(Opgelost) Herstelimage maken
« Gepost op: 2014/01/19, 18:11:16 »
Ubuntu geherinstalleerd met wat extra's. Nu wil ik wat gaan "spelen" maar wil ook de oude situatie kunnen herstellen. Hier op het forum getipt dat het programma Schijven daarbij behulpzaam zou zijn en dus dat geïnstalleerd.  Een aantal pogingen gedaan maar krijg steeds foutmeldingen. Bestaat er ergens een handleiding voor het programma Schijven zodat ik me door het jargon kan worstelen om zoiets eenvoudigs als een herstelimage te maken?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/31, 14:20:34 door Zeha »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Herstelimage maken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/19, 18:15:24 »
Heb je de documentatie van het programma zelf al bekeken? Schijven -> Hulp of op F1 drukken

En wat zijn precies de foutmeldingen die je krijgt, zonder die informatie kunnen we je niet helpen. Waar wil je precies een backup van maken? Alleen geïnstalleerde programma's, documenten, of echt een kloon van het gehele systeem? Als je een kloon wilt maken heb veel schuifruimte op een externe schijf nodig.

Offline Zeha

  • Lid
Re: Herstelimage maken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/19, 19:55:27 »
Dank!! Daar had ik natuurlijk eerder aan moeten denken. Ik was al op zoek naar een pdf file! Dit is handiger. Ik ga eerst maar eens aan de studie. Het gaat overigens om een systeemherstel. Bestanden als documenten, afbeeldingen sla ik apart op.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herstelimage maken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/19, 22:11:31 »
Met clonezilla kun je de hd kopieren naar een andere hd, zodat je dit later terug kunt zetten.
Conezilla is een livecd(bootcd), dus opstarten van cd en dan een kopie maken.

Re: Herstelimage maken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/20, 08:00:29 »
Veel jargon slaat meer op partities in het algemeen dan puur op het programma Schijfgereedschap (/schijven).
In de wiki staat de nodige informatie:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen

Voor het veranderen van de partities op de computer wordt vaak 'gParted' gebruikt. Hoewel deze op de live-cd/dvd/usb standaard al staat wordt hij niet mee geïnstalleerd bij het instaleren van Ubuntu, maar je kan het gewoon vanuit het software centrum installeren.

Voorlopig succes verder.  ;)
Ik heb vroeger ook wel eens wat met partities lopen spelen. (Ging niet altijd goed.)

Re: Herstelimage maken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/20, 11:32:03 »
Ik weet niet of het project nog bestaat, en nog ontwikkeld wordt, maar RemasterSys zou ook een uitkomst kunnen zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Zeha

  • Lid
Re: Herstelimage maken
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/21, 11:10:21 »
Dank voor het meedenken! Ik heb nu voor het aanmaken van een herstelimage Clonezilla gebruikt. Het programma Schijven was mij op dit moment nog te ingewikkeld. Het aangedragen alternatief Remastersys heb ik ook onderzocht maar de ontwikkelaar is er mee gestopt en het programma wordt niet meer ondersteund.

Waar ik me wel over verbaas is hoe lastig een herstelimage maken toegankelijk is voor een nieuwe Ubuntu gebruiker. Iemand die vanuit Windows wil overstappen is meestal wel nieuwsgierig maar wil, voordat de nieuwe omgeving gebruikt gaat worden, zekerheid hebben over de mogelijkheden van herstel in het geval je iets fout doet. Vaak zie je dat dan gezegd wordt dat dit bij omgevingen als Ubuntu minder kritisch is omdat je Ubuntu gewoon opnieuw kunt installeren. Als je er al langer mee werkt blijkt dat inderdaad, maar het blijft wel veel werk als je er allerlei extra's erbij gezet hebt. Kortom, volgens mij is er behoefte aan een eenvoudige hersteltool als in Windows.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Herstelimage maken
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/21, 14:56:14 »
betreft: gebruik Clonezilla.

Ik adviseer mensen altijd om óf het moeilijke Clonezilla of het onder de motorkap identieke, maar makkelijker toegankelijke REDO te gebruiken. http://redobackup.org/
Ik kan de klacht over Clonezilla goed begrijpen. Heb de eerste keer (voor Redo bestond) peentjes gezwe(e)t(en).
( Korte, steile maar goed onthouden leerweg, overigens ;))
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ramana

  • Lid
Re: Herstelimage maken
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/21, 18:05:58 »
Een goed alternatief voor remastersys is Refracta: http://forums.solydxk.com/viewtopic.php?f=9&t=1160
(Solydxk=Debian, moeder van Ubuntu)
Maar om 'n partitie veilig te stellen is Clonezilla uitstekend.