Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mb drivers .. geen rechten ?!(opgelost)  (gelezen 963 keer)

Offline digeridoo

  • Lid
mb drivers .. geen rechten ?!(opgelost)
« Gepost op: 2009/03/26, 19:01:53 »
goede dag

ik heb een probleempje waar ik niet uitkom
heb een nieuwe pc met bijgeleverde dvd met linux drivers  (chipset drivers)
omdat ik digitaal geluid wil en het anders niet voor elkaar krijg (synaptic)   (ik ga er van uit dat als asus een moederbord bouwt met drivers er bij voor linux dat dan het onboard digitale geluid dat dan ook ondersteunt)
wou ik de drivers van die dvd halen maar ....  dat wil helaas niet

dit is de melding die ik krijg 
U beschikt niet over de rechten om bestanden uit te pakken in map "file:///home/.............................

help  :|
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 22:06:10 door digeridoo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: mb drivers .. geen rechten ?!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/26, 20:08:12 »
Linux kent rechten, en dat is één van de redenen waarom het zo veilig is en weinig gevoelig voor malware en virussen. Om een programma te installeren, moet je beheerdersrechten hebben. Je kan een prompt met beheerdersrechten openen met het commando "sudo -i". Voer zeer zorgvuldig en letterlijk de instructies uit en sluit de prompt van zodra gedaan.

Offline track

  • Lid
Re: mb drivers .. geen rechten ?!(opgelost)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/27, 00:09:28 »
Hoi digeridoo,

welkom op het forum !

Bij Linux moet je even aan een iets andere aanpak wennen.  Dus geen driver-CD (gewoon overbodig of verouderd),
en geen progjes vanuit het internet (een vraag van de veiligheid en bovendien - ook overbodig, meestal).

Dus: alles wat je normaal nodig hebt kun je via het pakketbeheer synaptic binnenhalen (uit veilige bronnen), of het is er al,
alleen je weet het nog niet.

Installeren gaat gewoon vanaf de Ubuntu-CD plus internet voor updates en aanvullingen (verder heb je niets nodig).
En heel goede tips vind je hier:  http://sites.google.com/site/computertip/  en ook hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/ .

Vriendelijke groet,

track