Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?  (gelezen 2925 keer)

maarten84

  • Gast
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Gepost op: 2005/11/07, 12:10:09 »
Bij het installeren van Fluxbox stootte ik op het volgende probleem

maarten@maarten:~/Desktop/fluxbox-0.1.14$  ./configure --enable-kde --enable-gnome
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
/home/maarten/Desktop/fluxbox-0.1.14/missing: Unknown `--run' option
Try `/home/maarten/Desktop/fluxbox-0.1.14/missing --help' for more information
configure: WARNING: `missing' script is too old or missing
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets ${MAKE}... no
checking for gcc... gcc

>>>>  dit is dus het probleem

checking for C compiler default output... configure: error: C compiler cannot create executables

>>>> Einde probleem

Wat moet ik doen


maarten84

  • Gast
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/07, 13:58:12 »
Citaat van: kennywest
Via google:
http://www.geektimes.com/linux/troubleshooting/c-cant-create-executables.html
Thanks, ik heb google al geraadpleegd. Ik zal jouw link ook eens bezien! Thanks in advance! Bedankt voor het snelle antwoord!

Via de link van jou vond ik:
"I solved this by installing the kernel-headers and glibc-devel packages with the Red Hat Package Manager"

Ik ben nog een noob en heb dus gezocht via update manager Synaptic maar vond deze packages daar niet...
Kan ubuntu overweg met rpm packages, want ik meen mij te herinneren dat dit voor fedora was (die rpm pakketten).

EDIT: ik heb verder nog een link gevonden die de compiler wel aan de praat krijgt door het commando: "sudo apt-get install build-essential" in te geven...
Alles gaat goed tot ... het einde, daar krijg ik de error:
"configure: error: Fluxbox requires the X Window System libraries and headers."


Greetz

C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/07, 14:52:11 »
Je maakt hier 3 fouten:

* Om te compileren heb je het pakket build-essential nodig, installeer dit met synaptic
* Ubuntu gebruikt geen brakke rpms, maar nette .deb files, vergeet rpms :)
* Fluxbox hoef je niet te compileren, deze is als pakket beschikbaar voor Ubuntu

maarten84

  • Gast
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/07, 22:06:39 »
Dennis, bedankt voor er mij attent op te maken :-)
Ik ben zoals gezegd een linuxnoob, maar zie het nut en de practische dingen in linux wel zitten... vandaar dat ik er mij wil opgooien en de eerste moeilijkheden overwinnen dankzij oa uw hulp (waarvoor mijn dank :p) .

Back on-topic.

Als ik ubuntu rechtstreeks wou installeren via het door jou genoemde programma, kreeg ik een foutmelding dat een bestand niet kon overschreven worden (iets met blackbox) ... Ik probeer het morgen og eens uit en mocht het dan weer niet lukken dan stuur ik jou de exacte foutmelding via het forum door...

Have a nice evening!

Greetz,

Maarten

C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/07, 23:28:38 »
hmm fluxbox en blackbox tegelijk kan inderdaad problemen opleveren, de exacte foutmelding helpt ;)

maarten84

  • Gast
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/08, 10:58:23 »
Citaat van: Dennis
hmm fluxbox en blackbox tegelijk kan inderdaad problemen opleveren, de exacte foutmelding helpt ;)
Problem solved... Keer alles volledig afgesloten, herstart en nu lukt het dus wel...
Fluxbox is wel heeeel snel. Wel beetje onhandig in het begin ... maar we leren bij :-)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #7 Gepost op: 2005/11/08, 13:16:52 »
Fluxbox is een fork van Blackbox. Er worden sneller features toegevoegd aan Fluxbox dan aan Blackbox. Vandaar dus de fork. Fluxbox is naar mijn mening de beste windowmanager (niet desktopmanager). Kijk ook eens naar bbkeys om sneltoetsen te defini

maarten84

  • Gast
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #8 Gepost op: 2005/11/08, 13:40:42 »
Idd, die snelheid is ongelofelijk.
Nu heb ik wel een kleine vraag/opmerking.

Ik werkte voorheen (nu ook weer even :)) met gnome... waar ik allerlei instellingen gedaan had zoals die van evolution, sound-instellingen...  Toen ik overschakelde naar fluxbox bleek dat al deze instellingen weg waren. Ik wou namelijk evolution starten en die vroeg mij om weer mijn accountgegevens op te geven, ... Is dit normaal. Valt dit te importeren vanuit Gnome waaar ik deze instellingen reeds gedaan heb?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #9 Gepost op: 2005/11/08, 14:20:55 »
Ik vermoed dat deze instellingen ergens zitten onder je home dir en dan .gnome (hidden directory, kan je tevoorschijn toveren door ls -a te doen). Ik vermoed dat door Fluxbox te gebruiken deze instellingen ergens anders bewaard worden, misschien ergens onder .fluxbox. In principe zou je dus de zaken voor evolution kunnen kopi

maarten84

  • Gast
C compiler cannot create executables >>> Wie weet raad?
« Reactie #10 Gepost op: 2005/11/08, 14:43:10 »
Citaat van: kennywest
Ik denk dat het echter veiliger is om de instellingen opnieuw te doen.
Dan zal ik jouw raad opvolgen :) In de hoop en veronderstelling dat ik hier niet te veel overhead van data mee creeer.