Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10  (gelezen 1606 keer)

W4rren

  • Gast
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Gepost op: 2008/02/22, 18:21:15 »
Ik ben al een tijdje nieuwsgierig hoe Linux nou werkt. Aangezien Linux een gratis distributie is en er tevens kantoorapplicaties in zitten zou dit OS prima gebruikt kunnen worden voor bedrijven. Het scheelt toch ontzettend in de kosten als er geen windows en office 2007 aangeschaft hoeft te worden. Het onderzoek is dus gericht of ik Linux een bruikbaar alternatief vind voor Vista en office.
Ik heb gekozen voor Ubuntu omdat ik hier een LiveCD had liggen van dit besturingssyteem en de dingen die je er van leest op internet vaak positief zijn.

Het systeem waarom ik Ubuntu heb geinstalleerd is een Toshiba Satellite A200-1up die aangeschaft is begin Januari. Er stond standaard Windows Vista op geinstalleerd, Nadat ik deze uit de doos had gehaald ben ik de rest van de dag bezig geweest met het instellen van Draadloos internet wat dus gewoon echt een drama is met windows. Ik heb ssid broadcasting uitstaan en daardoor was het erg lastig instellen. De verbinding was uiteindelijk wel erg betrouwbaar dus dat was fijn.
Toch had ik de behoefte om Linux eens te proberen om te zien hoe dit nou werkt op een laptop. Dus ik heb de liveCD erin gedaan en opnieuw opgestart. Ik merkte dat de belangrijkste apparaten als het touchpad en de duo core processor gewoon werkte dus ik heb toen de stap maar genomen en op installeren gedrukt.

De installatie:
Verliep perfect. Keurig de partities aangemaakt en het geheel verliep snel en nauwkeurig. Het was wel even zoeken hoe het aanmaken van partities gaat maar uiteindelijk snap ik dat nu ook. Mijn voorkeur zou overigens zijn om meerdere partities te hebben waarin ik vrij me gang kan gaan. Dit kan waarschijnlijk wel maar daar moet ik nog wat meer over leren.

Draadloos internet:
In tegenstelling tot Vista was dit met Ubuntu echt een fluitje van een cent. Binnen 5 minuten was ik online en kon ik aan de gang. Dit vind ik echt een pluspunt!
Maar helaas lukte dit niet bij mij op de hogeschool. Ik studeer op INHOLLAND en daar wordt gebruik gemaakt van certificaten. Helaas wordt dit systeem vaak aangepast en daardoor is er nauwelijks uitleg voor Linux. Ik ben er inmiddels achter dat er gebruik wordt gemaakt van PEAP en dat mogelijk zou moeten zijn om op het netwerk te komen. De uitleg die ik heb gevonden die gebruik maakt van x_supplicant of wpa_supplicant zijn voor mij als beginnend Ubuntero echt hogere wiskunde.
Ik ga dit probleem oplossen. Ze konden mij op de technische hulp vertellen dat het systeem dat momenteel gebruikt wordt vervangen gaat worden door een ander systeem en dat het dan gemakkelijker zou moeten worden.
In Windows kwam ik stukken sneller op het netwerk op school dus dat is een negatief puntje van Linux.

OpenOffice.org
Werkt gewoon heel prettig en ik denk dat het een sterke concurrent is voor office 2007. Ik vind het perfect dat de bestanden gewoon opgeslagen kunnen worden in de gebruikelijke office formaten dus je kan gewoon met OpenOffice werken naast mensen die gebruik maken van microsoft producten.

Games
Niet echt van toepassing op een laptop. Het bijgeleverde spelletje Tetravex is echt verslavend! Toch vind ik het jammer dat je Wine moet gebruiken om spellen te draaien. Ik speel vaak racegames die gekocht worden aan de hand van licenties en daardoor zijn die dus niet te spelen op Linux omdat je ze dan niet kan installeren. De grote broer van me laptop zal dus toch gebruik blijven maken van Vista.

Uiterlijk van Ubuntu
Ik vind het lastig dat het geheel niet zo aanvoelt als in Windows. Waarschijnlijk moet ik hierin gewoon me weg nog even vinden om het geheel er top uit te laten zien wat lettertypes betreft. Ik vind het wel tof dat ik alles kan aanpassen en ik zal dit ook vaak gaan doen.

Hardware
De laptop wordt geleverd met een ingebouwde webcam, cardreader en een microfoon.
Alleen de eerste werkt. De cardreader werkt niet en gaat ook niet werken. Dit heb ik gelezen op een toshiba forum. Werken cardreaders van andere fabrikanten wel eigenlijk of is dit een Linux probleem?
De microfoon snap ik niet. Zowel de ingebouwde microfoon als de mic en koptelefoon aansluitingen werken niet. Beetje jammer want ik maak vaak gebruik van skype.

Mijn indruk na twee weken:
Het office gedeelte is prima in orde en werkt snel en gemakkelijk. Ook de netwerkinstellingen op thuisnetwerken zijn erg gemakkelijk in te stellen. Helaas werkt dit bij uitgebreide bedrijfsnetwerken toch nog iets lastiger. Hier wordt het toch erg lastig gemaakt aangezien je gebruik moet maken van extra programmatjes.
De hardware problemen met de microfoon en de mic in en koptelefoon aansluiting is waarschijnlijk gewoon een Toshiba probleem.

Met vriendelijke groet,

Warren

Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/22, 18:53:38 »
Mijn cardreader werkt wel (is een asus). Maar blij dat het je grotendeels toch is bevallen! Het zal wel even wennen zijn, maar zoals vaak wordt gezegd is Ubuntu geen vervanger voor Windows. Wel een alternatief ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/22, 18:55:23 »
Leuk om te lezen.

Over het netwerken op bv. school kan ik over meepraten. Dit gaat niet gemakkelijk. Ik heb gelukkig wel van school een scriptje gekregen (wpa_supplicant en wpa_start) waarmee het wel prima werkt.

Citaat van: W4rren
De hardware problemen met de microfoon en de mic in en koptelefoon aansluiting is waarschijnlijk gewoon een Toshiba probleem.
Ik heb ook een Toshiba (laptop, satellite A110-178). Hiermee heb ik geen problemen met geluid of microfoon, dat werkt hier prima. Ook doet mijn cardreader het prima.

Ik draai overigens 7.04. Alleen de media knoppen werken hier niet, maar dat schijnt met een of andere tool te verhelpen zijn.

In tegenstelling tot 7.04 liep 7.10 niet lekker op deze laptop. Bij het inloggen waren de letters vergroot, de balken om de vensters waren te groot.

Maar goed, leuk dat je ermee hebt gewerkt. Ga je er ook mee door?

W4rren

  • Gast
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/22, 19:46:03 »
Op zich vind ik het prima werken. Als ik nu weer terug zou switchen naar Vista dan ben ik toch teleurgesteld dat een aantal dingen niet werken waarvan ik zeker weet dat ze wel zouden moeten werken en dat ik ze aan de praat kan krijgen. Oftewel ik ga nog ff door. Misschien dat ik in de toekomst ook OpenSuse nog wil proberen. Die linux distributie ziet er goed uit en er bestaat ook een uitgebreide zakelijke versie van.

Mijn experiment met Linux gaat dus absoluut nog door. Misschien dat ik er nog commerciele projecten mee kan doen in de toekomst.

Groeten

W4rren

  • Gast
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/22, 19:55:22 »
Hoe heb jij jou cardreader aan de praat gekregen of deed die het automatisch na de installatie? Waar kan ik zien of Ubuntu de hardware uberhaupt detecteert? Misschien kan ik hier een probleem constateren.

Ik ben natuurlijk nu gelijk weer gaan proberen. Bij het insteken van een kaartje gebeurt er eigenlijk niks. Er wordt wel iets geladen maar daarna wordt er niks gemount. Hoe wordt jou cardreader aangegeven in de apparaatbeheerder?

Alvast bedankt.

vespertilio

  • Gast
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/22, 20:48:09 »
Het vervelende (of eigenlijk  net leuke) aan ubuntu is, dat je, hoe langer je ermee werkt, hoe beter je er kan mee werken. Bij windows: lees de handleiding en je hebt het onder de knie. Ubuntu is niet zo uniform, en als je een klein beetje zoekt, en speelt ermee, kan je er een zeer krachtig systeem van maken. En als je voldoende zoekt kan je de meeste dingen wel in gang krijgen

(btw: licenties zijn er om gekraakt te worden :D :mad: :P)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/22, 20:50:10 »
Hij werkte hier automatisch...

als ik er een kaartje insteek dan zie ik ook niet 1-2-3 iets gebeuren, maar als ik in de nautilus kijk, dan staat daar het kaartje er wel bij.

Bij apparaatbeheer staan een hoop gegevens, weet niet wat je precies wilt weten,
Apparaat/Product: ENE PCI Memory Stick Card Reader.

Offline woteb

  • Lid
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/22, 21:21:46 »
Dat een en ander niet helemaal 'Windows' aanvoelt kun je oplossen door KDE te gebruiken, dus Kubuntu te draaien of erbij op te zetten. In een terminal: sudo apt-get install kubuntu-desktopEn verder kun je Ubuntu vrijwel helemaal naar -JOUW- hand zetten en er van alles in te stoppen of eruit te halen wat je niet nodig hebt. Moet je eens met Windows proberen. Okay, met Nlite, Vlite of wat andere tooltjes kom je een heel eind, maar nooit zo basic als bijv. Debian of Ubuntu (en andere distro's als Slackware, Gentoo e.d.).
Voor mij is het een soort sport om zo basic mogelijk te werken, en er toch een goed, robuust, stabiel en vooral flexibel en bruikbaar systeem van te maken
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

W4rren

  • Gast
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/22, 22:36:12 »
Ik heb de card-reader aan de praat. De mmc card uit me telefoon wordt nu geaccepteerd op dezelfde manier als mijn externe harde schijf wordt herkend. Nadat ik m geformatteerd had deed ie het wel. Ik ga nog iets vinden om het kaartje uit me fototoestel (xD) ook aan de praat te krijgen.

Nu nog de microfoon en de mic in en koptelefoon aansluitingen en dan doet ie het bijna perfect.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/23, 00:35:21 »
Mooi zo dat dat gelukt is :)
En inderdaad, met Ubuntu kan je aardig puzzelen, om zodoende jouw style te verwerken in jouw besturingssysteem.
Succes nog verder.

Offline Ubert

  • Lid
Mijn eerste twee weken met ubuntu 7.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/23, 13:40:28 »
Hardware is inderdaad ff puzellen, omdat linux niet commercieel aantrekkelijk is voor de makers van drivers. Als ik jou was zou ik ff rondkijken in voorkeuren-hardware information. Hier staat heel duidelijk wat van hardware het is, en dit is makkelijk zoeken in bijv. google. Je zou ook ff kunnen kijken op het forum van ubuntu.com