Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog een keer Nvidia  (gelezen 2325 keer)

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Gepost op: 2006/08/28, 22:31:18 »
Hier is iets waar ik echt niet uit kan komen.
Ik heb het hele stappenplan gevolgd op DriverHowto/Nvidia. Alles gaat goed tot op het moment dat ik de xserver opnieuw op moet starten.
Ik hoor aan het geluidsignaal dat het inlog scherm gereed is, maar ik heb totaal geen beeld, of signaal.
Ik heb mijn monitor (SyncMaster 930BF) digitaal aangesloten, en denk dat daar het probleem zit ?
Op een gegeven moment gaat ook het lampje van mijn monitor knipperen, dat wil zeggen dat er geen signaal is.
Dan moet ik weer een backup terug zetten met cp /var/backups/xorg...... en dan heb ik weer beeld.

Ik heb al een hoop zelf voor elkaar gekregen dankzij dit forum, maar hier kom ik echt niet uit.

Verder ben ik een nieuwe (noob) en zeer tevreden Ubuntu gebruiker :)

edit: Vergeet te vermelden dat ik beide nvidia-glx-legacy en nvidia-glx heb geprobeerd.
Mijn monitor wordt door Ubuntu netjes herkend.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nog een keer Nvidia
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/28, 22:54:23 »
misschien helpt het om de HorizSync en VertRefresh in te stellen
die zouden in de handleiding van je monitor moeten staan.

in sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
ziet je monitor sectie er dan ongeveer zo uit:

Section "Monitor"
    Identifier     "Generic Monitor"
    HorizSync       28.0 - 51.0
    VertRefresh     43.0 - 60.0
EndSection
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Nog een keer Nvidia
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/28, 23:12:49 »
Let wel op dat je ervoor zorgt dat als je nvidia-glx geinstalleerd hebt, je in /etc/X11/xorg.conf in de section "Device" achter "driver" nvidia hebt staan, en niet "nv".

Offline theokus

  • Lid
Nog een keer Nvidia
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/29, 00:27:53 »
Citaat van: KSR
Hier is iets waar ik echt niet uit kan komen.
Ik heb het hele stappenplan gevolgd op DriverHowto/Nvidia. Alles gaat goed tot op het moment dat ik de xserver opnieuw op moet starten.
Ik hoor aan het geluidsignaal dat het inlog scherm gereed is, maar ik heb totaal geen beeld, of signaal.
Ik heb mijn monitor (SyncMaster 930BF) digitaal aangesloten, en denk dat daar het probleem zit ?
Op een gegeven moment gaat ook het lampje van mijn monitor knipperen, dat wil zeggen dat er geen signaal is.
Dan moet ik weer een backup terug zetten met cp /var/backups/xorg...... en dan heb ik weer beeld.

Ik heb al een hoop zelf voor elkaar gekregen dankzij dit forum, maar hier kom ik echt niet uit.

Verder ben ik een nieuwe (noob) en zeer tevreden Ubuntu gebruiker :)

edit: Vergeet te vermelden dat ik beide nvidia-glx-legacy en nvidia-glx heb geprobeerd.
Mijn monitor wordt door Ubuntu netjes herkend.
Welke Nvidia-kaart heb je.....mogen wij dat ook weten? ;)
Ik heb er hier een paar op overschot die niet wilde lukken,
heb een beetje ervaring dus ;)
As good as it gets

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/29, 16:30:43 »
Ik heb de horizontale en verticale freq gecontroleerd, en deze stonden al goed voor mijn monitor H30-81 kHz V56-75 Hz.
NV had ik al veranderd in nvidia. Ik heb nu even een 2de monitor analoog aangesloten, en daar heb ik wel gewoon beeld op, en krijg ook het logo te zien.
Ik heb de 6800LE.

Azalin

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/29, 16:44:29 »
Heeft meer met je modeline instellingen van je scherm te maken ... denk dat de standaard frequentie te hoog staat:

You can also try to add a correct MODELINE for your monitor.

   1. Calculate it using "gtf" utility. For example "gtf 1280 1024 60 -x" calculates the modeline for 1280x1024 at 60HZ. You could also use this online modeline calculator (http://xtiming.sourceforge.net/cgi-bin/xtiming.pl)
   2. Add the result in xorg.conf (delete the rest of MODELINES).
   3. Restart X again.

Of (maar dit schrijft een hele nieuwe Xorg en wellicht moet je dan je nvidia driver opnieuw enablen) je kunt het volgende in een terminal (voor x opstart bijvoorbeeld in safemode) intikken:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Ik hoop dat je er zo uit kunt komen.

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/29, 17:27:36 »
Probleem gevonden. Ik heb mijn 2de monitor afgesloten en de xserver opnieuw gestart, en had daarna weer beeld.
Als ik mijn 2de monitor (analoog) weer aansluit dan valt het beeld op monitor 1 weer weg.

Is het mogelijk om een regel toe te passen, zodat ik toch mijn 2de monitor kan aansluiten.

Azalin

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/30, 08:45:32 »
Citaat van: KSR
Probleem gevonden. Ik heb mijn 2de monitor afgesloten en de xserver opnieuw gestart, en had daarna weer beeld.
Als ik mijn 2de monitor (analoog) weer aansluit dan valt het beeld op monitor 1 weer weg.

Is het mogelijk om een regel toe te passen, zodat ik toch mijn 2de monitor kan aansluiten.
Is het dan niet zo dat zodra jij je 2e monitor aansluit, je 1e monitor niet meer gezien wordt als 1e monitor? En... ik denk dat je maar 1 display device in je xorg hebt staan, klopt dit? dan is het niet zo heel erg gek dat je 1e scherm verdwijnt... dat komt dan op je 2e scherm weer tevoorschijn lijkt mij zo...  Je hebt een nvidia kaart dus dan zou je het met twinview kunnen oplossen:

Section "Monitor"
    Identifier     "KM-871S"
    Option         "DPMS"
    Option "TwinView"
    Option "HorizSync" "CRT-0: 30-115; CRT-1: 30-96"
    Option "VertRefresh" "CRT-0: 50-160; CRT-1: 50-160"
    Option "MetaModes" "CRT-0: 1024x768, CRT-1: 1024x768"
    Option "TwinViewOrientation" "CRT-0 LeftOf CRT-1"
EndSection

Dit is even gepikt van iemand anders :) dus die modes en sync frequenties moet je niet overnemen, daar moet je uiteraard je eigen frequenties invullen... ook achter de identifier even jouw identifier invullen... maw aanpassen aan jouw xorg config...

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/30, 15:21:32 »
Okee, dat laatste heb ik gedaan, maar dan heb ik op beide monitoren geen beeld, en zegd hij dat hij de xserver niet kan opstarten.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nog een keer Nvidia
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/30, 15:41:14 »
Ik hoop dat je een backup hebt gemaakt van xorg.conf ?
Anders kan je nog altijd de laatste wijzigingen ongedaan maken (maar alleen de laatste -- er is standaard maar 1 backup)

sudo cp /etc/X11/xorg.conf~ /etc/X11/xorg.conf
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/30, 15:57:54 »
Gelukkig had ik een backup, alles werkt weer ;)

Azalin

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/30, 16:36:02 »
Mmm, oeps.. :) Ik hoop toch dat je niet exact die data hebt overgenomen zoals die er stond want waarschijnlijk kloppen die refreshrates niet en die identifier zal ook niet kloppen... maar met Twinview zou je toch echt beide monitoren tegelijk moeten kunnen gebruiken... ja, of met de omslachtige manier door 2 Screens aan te maken... maar hoe dat precies gaat dat weet ik alleen niet. Twinview heb ik hier op mijn werk gewoon lekker draaien onder Ubuntu. Op ongeveer de door mij beschreven manier...

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/30, 16:51:36 »
Ik had alles aangepast, dus daar lag het niet aan. Ik blijf nog even doorzoeken, want ik wil mijn 2de monitor er toch graag ophebben. Nog even en ik ben een expert in backups terug zetten :)

Azalin

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/30, 17:01:26 »
Misschien dat je wat aan deze thread hebt?

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=7938

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/30, 17:38:05 »
Bedankt Azalin, ik ga dit vanavond doornemen.

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/30, 21:40:58 »
Heb het een en ander geprobeerd, maar mocht niet helpen :mad:

Azalin

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/31, 08:35:32 »
Wat heb je dan "precies" gedaan en wat krijg je voor foutmelding. Normaal gesproken zou je toch met Twinview al een dual monitor opstelling moeten kunnen creeeren en begin ik mij af te vragen of er niet ergens iets mis is of iets uit staat.... De Nvidia driver doet het wel? Je ziet wel het logo van Nvidia opkomen als je Ubuntu start? (tenzij je die uit gezet hebt)

KSR

  • Gast
Nog een keer Nvidia
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/31, 16:00:43 »
Ik heb voor beide monitors een Device section en een Screen section aangemaakt, en deze aangepast voor mijn monitors. De Nvidia logo kan ik zien, als ik de 2de monitor afkoppeld. Als ik de 2de monitor laat zitten, heb ik geen beeld op de eerste, en moet ik een backup terug zetten.