Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd  (gelezen 1061 keer)

Offline jdejong

  • Lid
Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Gepost op: 2020/02/29, 15:11:36 »
Ik woon in Akkrum en heb ubuntu 1804.04 lts sinds 2016 op mijn computer staan.
Maar ik kan nniet meer in mijn computer komen.
Ik heb van alles op het forum gelezen, maar daar snap ik niets van.
Is er iemand in Friesland waar ik de computer kan brengen en laten herstellen? Ik krijg geen reactie meer van steunpunt Leeuwarden.
Ik hoop op reacties, zodat ik mijn belastingaangifte volgende maand op de computer kan maken.
Vr. groet,
Jan de Jong

Moderator edit: email en telefoonnummer verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/29, 15:43:50 door Ron »

Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/29, 15:15:29 »
Beste Jan,
Zo toch zo snel mogelijk je phone en email verwijderen,als je geen spam en andere ongien wil.
Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/02/29, 15:17:22 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

nahjo

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/29, 17:17:38 »
Misschien is het mogelijk om met dit forum je probleem te gaan oplossen  :)
Je geeft aan dat het wachtwoord niet geaccepteerd wordt, bedoel je daarmee:
- Het systeem geeft aan dat het wachtwoord onjuist is
of
- De vraag om het wachtwoord komt steeds weer terug zonder een foutmelding.
of
- Iets anders

Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/29, 17:44:34 door nahjo »

Offline jdejong

  • Lid
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/29, 23:12:05 »
Ja de vraag om wachtwoord komt steeds terug, zonder foutmelding

DarkEra

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/01, 05:50:28 »
Ik woon in Akkrum en heb ubuntu 1804.04 lts sinds 2016 op mijn computer staan.

Dat kan niet want Ubuntu 18.04 LTS is in 2018 uitgekomen. In 2016 was dat Ubuntu 16.04 LTS. ^-^

nahjo

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/01, 09:22:44 »
Ja de vraag om wachtwoord komt steeds terug, zonder foutmelding
Misschien is het simpel op te lossen zoals hier staat beschreven.

Korte beschrijving:
Bij het inlogscherm de toetscombinatie Ctrl-Alt-F1 indrukken. Je komt verlaat dan de grafische omgeving naar een tekst omgeving.
Login met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Als dat lukt dan is het al minder erg dan het lijkt  :)

type de volgende opdracht nauwkeurig in (let op de punt en hoofd- kleine letters)
ls -lA .XauthorityEr zou dan zoiets als dit op je scherm moeten komen:
-rw------- 1 johan johan 148 mrt  1 07:49 .Xauthority
Staat er bij jou niet je naam maar root root op die regel dan hebben we de schuldige al gevonden.
Geef in dat geval de volgende opdracht:
sudo chown $USER:$USER .Xauthority
controleer na deze opdracht met ls -lA .Xauthority of je nu wel eigenaar van het bestand bent.
Is dat gelukt druk dan de toetscombinatie Ctrl-Alt-F7 en login.


Joshua Orbit

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/01, 09:52:10 »
Voor zover ik het nog goed herinner was er ook een 'bug' in 18.04 (bij de lancering) met de Keyboard layouts die onstabiel bleken : ook ik had er pech mee en op advies van AskUbuntu een nieuwe installatie gedaan van de /boot .

Misschien ben je ook door die kleine maar vervelende bug getroffen ? Je kan steeds het besturingssysteem vervangen mét behoud van al je documenten etc .... 18.04.04 is recent gelanceerd, misschien is dat ook meteen een goede oplossing voor je onderliggend probleempje. 18.04.04 heeft ook patchen die NIET via de reguliere updates zijn meegekomen vanuit de basisversie van 18.04. Dus je zou eens moeten kijken welke kernelversie je nu zit (terminal: uname -r )

Natuurlijk ook eens checken of je CAPS lock niet aan staat of je nummer klavier uit staat enzovoort ..... er zijn helaas veel opties.

swake

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/01, 10:46:24 »
Komt er een cijfer(s) in je wachtwoord voor ? >> controleer dan of Numlock aanstaat
Komt er een hoofdletter(s) in je wachtwoord voor ? >> Controleer of ShiftLock aanstaat of niet
Komt er een vreemd teken voor in je wachtwoord ? >> Klopt de layout (indeling) met het toetsenbord nog ?

Citaat
Ik woon in Akkrum en heb ubuntu 1804.04 lts sinds 2016 op mijn computer staan.
Heb je een upgrade uitgevoerd van Ubuntu 16.04 naar Ubuntu 18.04 ?

Een ook niet onbelangrijke vraag
Heb je jouw gebruikerswachtwoord toevallig niet verandert ?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 10:55:51 door swake »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/01, 11:19:45 »
Test eerst eens of je paswoord geldig is door in te loggen op een tekstconsole. Als je aan het login scherm bent, druk dan op Ctrl+Alt+F3. Je ziet nu een zwart tekstscherm met vraag voor login. Geef je login naam, druk op enter, geef dan je paswoord (tijdens het intypen van het paswoord zie je niets op het scherm: dat is normaal), druk dan terug op enter.

Als het goed is, zie je nu een groene prompt gevolgd door het witte dollartekentje: dat is de commandoprompt. Dat betekent dat je login en paswoord goed zijn, en dat het probleem niet aan een verkeerd paswoord ligt (alhoewel andere een andere toetsenbordindeling aan de console t.o.v. de grafische omgeving ook parten zou kunnen spelen).

Lukt het niet om zo in te loggen, dan zal je je paswoord moeten resetten.

Keer met een druk op Ctrl+Alt+2 terug naar je grafische desktop, of Ctrl+Alt+1 voor het login scherm (bij jou zal dat je terugbrengen naar het login scherm).

  • Laat eens weten waar je uitkomt na die instructies
  • Laat ook je toetsenbordlayout weten: standaard QUERTY of een AZERTY>

Offline jdejong

  • Lid
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/01, 12:12:20 »
Maik,
Je hebt gelijk.
Op 8 nov. 2016 heeft het steunpunt leon111 in Leeuwarden  een schone installatie gedaan en de bstanden teruggezet.
Ik heb toen de nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord gekregen,m maar die werken dus niet.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/02, 06:39:21 »
Maik,
Je hebt gelijk.
Op 8 nov. 2016 heeft het steunpunt leon111 in Leeuwarden  een schone installatie gedaan en de bstanden teruggezet.
Ik heb toen de nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord gekregen,m maar die werken dus niet.

18.04 was toen niet eens pre-alpha . Dus een opwaardering gedaan ? Indien ja : maak een bootbare Stick met een 'verse' 18.04.4 erop (of vraag een steunpunt in NL om er 1 te maken en op te sturen : dit is gewoonlijk 'gratis' als de prijs van de stick de enige vergoeding is met verzendkosten gewoonlijk. Boot de stick en kies om 18.04 opnieuw te installeren MET behoud van je documenten en bestanden (/home bewaard). Doe die installatie LET GOED OP met keyboardlayout te kiezen (test het ook in het testveld !!!) en let ook goed op met het vormen van een wachtwoord.

Tip voor wachtwoord: speel je b.v. hobbymatig gitaar en het is een stratocaster ; maak dan FendStrat1955 (dat is veilig en makkelijk te onthouden ) dit is een puur hypothetisch vb
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 06:47:34 door Joshua Orbit »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/02, 11:26:35 »
Ik ga hier uit van een geïnstalleerde versie die op één partitie staat,
zonder onderverdelingen zoals aparte partities voor /boot enz.

Start op van een LiveDVD/USB, dezelfde versie als de geïnstalleerde Ubuntu.
De huidige Live media heeft geen paswoord nodig, hooguit een enter.

Terminal: (Ctrl+T)
# Check welke de partitie van je geïnstalleerde versie is,
# overzicht van aanwezige geheugen en opslag devices, stel dit is /dev/sda2 (voorbeeld)
sudo fdisk -l
# Maak een tijdelijke map, mag iedere naam zijn behalve bestaande mappen.
sudo mkdir /test
# De sda2 partitie koppelen aan de map test
sudo mount /dev/sda2 /test
# sudo ls /test laat je de inhoud van je geïnstalleerde versie zien.
# verander de / partitie naar de HDD partitie
sudo chroot /test
# paswoord wijzigen, kies nu iets simpels zodat je geen keyboard layout conflicten hebt.
sudo passwd [Je gebruikersnaam]
# 2x paswoord ingeven bijv.  wertje12345
Sluit alles netjes af en je zou met wertje12345 weer moeten kunnen inloggen.
Controleer je keyboard settings, ter voorkoming van toekomstige conflicten kies een paswoord dat geen gebruik maakt van toetsen die op andere keyboards niet overeenkomen met US standaard (zonder dode toetsen)

Terminal: sudo [Je gebruikersnaam]
laat je weer een ander paswoord kiezen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jdejong

  • Lid
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/02, 15:53:48 »
Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor jullie reaties met oplossingen voor mijn probleem.
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt niet om in te loggen in mijn computer.
Ik heb te weinig computerkennis om jullie opdrachten te begrijpen.
Ik had gehoopt dat iemand bij mij thuis langs kon komen om mij tehelpen of dat ik bij iemand langs kon komen met de computer.
Dat is niet gelukt, dus ga ik donderdag met mijn computer naar een computerbedrijf in Heerenveen, in de hoop dat er na al mijn gepruts op de computer nog iets aan te doen is.
Nochmaals heel erg bedankt.
Jan.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/02, 15:57:48 »
Maak anders eens een ander Topic in Algemeen sectie met de vraag of een steunpunt bereid is je fysiek te helpen .... dat is veel goedkoper dan een bedrijf.

Ik woon nu voor werk in Hongarije dus ik kan niet in de auto springen, maar misschien iemand anders wel. Spreek dan af in PB's (persoonlijke berichten) . Ik weet dat er een steunpunt was in Almere maar of dat vlak bij je deur is ..... dat weet ik niet.


swake

  • Gast
Re: Gebruikerswachtwoord wordt niet geaccepteerd
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/02, 18:10:07 »
Misschien kun je hulp vinden bij Hobby computer club Nederland of er iemand in jouw regio je kan helpen .
https://www.hcc.nl/vereniging