Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem reageert nergens meer op  (gelezen 2516 keer)

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #25 Gepost op: 2021/01/30, 13:26:19 »
Dat commando heb ik ook gebruikt maar desondanks laat grub zien dat die kernel nog steeds aanwezig zou zijn.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar zou het zo kunnen zijn dat grub 'denkt' dat kernel 5.8.0-36 nog aanwezig is, vervolgens gaat zoeken naar die kernel, maar hem niet kan vinden (logisch omdat deze dus verwijderd is) en vervolgens kan het syteem niet booten.
Geen idee of deze denkwijze klopt, maar indien dat zo zou zijn moet ik dan de verwijzing (indien deze bestaat) naar kernel 5.8.0-36 in het grub config bestand verwijderen?? Zo ja, hoe doe ik dat veilig, want rommelen in grub doe ik met mijn beperkte kennis liever niet.
Klopt bovenstaande voor geen meter weet iemand dan hoe dit op te lossen?
Een boek doet het altijd...

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #26 Gepost op: 2021/01/30, 13:53:45 »
Probeer eens:
sudo update-grub
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #27 Gepost op: 2021/01/30, 14:09:38 »
Uitkijken wat je allemaal aan commando's uitvoert, voor je het weet zit je aan een herinstallatie vast... Vooral back-ups blijven maken!

Ik denk dat het door jouw ingevoerde commando om een specifieke kernel te verwijderen niet volledig is. Zou volgens mij meer zoiets moeten zijn als:
sudo apt purge linux-headers-4.15.0-29 linux-headers-4.15.0-29-generic linux-image-4.15.0-29-generic linux-modules-4.15.0-29-generic linux-modules-extra-4.15.0-29-generic
'4.15.0-29' te vervangen door iets anders.

Met het voornoemde commando met een '*' erin gooi je misschien wel teveel weg. Er moeten wel kernels overblijven. Misschien is die '*' bedoeld om te worden vervangen door één specifieke kernel...
( sudo apt-get purge linux-generi* linux-image-generi* linux-headers-generi* linux-signed-generi* linux-signed-image-generi* )

Na een grub wijziging kan je wellicht 'sudo update-grub' uitvoeren. (zie post hierboven)
Wellicht een keer een bios-reset uitvoeren?

Terzijde:
Ik heb trouwens ook een keer een HP-pc gehad waarbij de USB poorten niet meer voldoende spanning konden leveren. Bleek bij mij het begin van het einde van de pc te zijn. (Begon met randapparatuur die opeens niet meer werkte.) Kan bij jou anders zijn. Ik dacht eerst dat het aan de USB-snoertjes lag en had al nieuwe besteld - niet dus.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #28 Gepost op: 2021/01/30, 14:21:49 »
Probeer eens:
sudo update-grub
Ga ik proberen. To be continued.
Met het voornoemde commando met een '*' erin gooi je misschien wel teveel weg. Er moeten wel kernels overblijven. Misschien is die '*' bedoeld om te worden vervangen door één specifieke kernel...
( sudo apt-get purge linux-generi* linux-image-generi* linux-headers-generi* linux-signed-generi* linux-signed-image-generi* )
Ik heb niet het commando met de '*' gebruikt om te verwijderen, maar de specifieke kernel aangegeven. Dus daar zit het 'm niet in. In elk geval bedankt voor het meedenken ;)

Even voor de duidelijkheid nog : het systeem waar het nu om gaat is niet meer mijn main-system waar ik dit topic mee begon (dat werkt gelukkig weer -nog? ;)- normaal), maar het gaat nu om een van m'n laptops die na de aangekondigde elektriciteitsafsluiting zich vreemd gedraagt. Even een tip in dit geval : kondigt bv je energietransporteur aan dat op een bepaalde datum de elektriciteit in de wijk er voor een aantal uren afgaat > koppel de netvoeding en netwerkkabels van al je systemen af, want ik heb echt het idee dat mogelijk hierdoor een aantal van mijn systemen zich vreemd zijn gaan gedragen. Zoals DeBaas in dit topic ook al aangaf. Er zijn van die leermomentjes.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/30, 14:31:33 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline ajjp

  • Lid
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #29 Gepost op: 2021/01/30, 14:42:31 »
Ik denk dat de suggestie van Ronaldus hout snijdt. Een kernel is niet één pakket, maar bestaat uit vijf samenhangende pakketten: de pakketten die Ronaldus noemt.
Je hebt in een eerdere post zelf gemeld dat je uitgevoerd hebt:
sudo apt purge linux-image-5.8.0-36-genericDat is ook m.i. te weinig.
Je kunt eenvoudig in synaptic zien wat wel en wat niet geïnstalleerd is.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #30 Gepost op: 2021/01/30, 17:57:15 »
Ik denk dat de suggestie van Ronaldus hout snijdt. Een kernel is niet één pakket, maar bestaat uit vijf samenhangende pakketten: de pakketten die Ronaldus noemt.
Je hebt in een eerdere post zelf gemeld dat je uitgevoerd hebt:
sudo apt purge linux-image-5.8.0-36-genericDat is ook m.i. te weinig.
Je kunt eenvoudig in synaptic zien wat wel en wat niet geïnstalleerd is.
Jullie hebben gelijk! In synaptic gecheckt en het blijkt dat 'linux-image-unsigned 5.8.0-36' en 'linux-modules-5.8.0-36' niet verwijderd waren. Na deze verwijderd te hebben startte het systeem wel goed op. Thx.
Wat wel vreemd is, is dat vorige week het systeem wel gewoon opstartte ondanks de aanwezigheid van voornoemde pakketten :|.

Nou ben ik wel benieuwd wat dan het volledige/correcte commando is om een specifieke kernel compleet te verwijderen wanneer deze problemen geeft?

Verder stond er bij sommige pakketten in synaptic een uitroepteken ipv een wit of groen vinkje. Ben ik nog niet eerder tegengekomen. Wat betekent dit?

Is het tenslotte verstandig om na het verwijderen van een kernel altijd grub te updaten met sudo update-grub
« Laatst bewerkt op: 2021/01/30, 17:59:02 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #31 Gepost op: 2021/01/30, 18:06:37 »
Wat je het beste kunt doen, is de kernel met aanverwanten verwijderen met synaptic en daarna in een terminal nog even sudo apt autoremove voor
mogelijke restanten.
Een kernel via synaptic toevoegen of verwijderen, start automatisch een update van grub.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #32 Gepost op: 2021/01/31, 14:50:03 »
Hieronder even voor de duidelijkheid een samenvatting van de reacties hoe een kernel correct te verwijderen.

1/ Via synaptic verwijderen (waarbij 5.4.0-65 te vervangen door de van toepassing zijnde versie) :

linux-headers-5.4.0-65
linux-headers-5.4.0-65-generic
linux-image-5.4.0-65-generic
linux-modules-5.4.0-65-generic
linux-modules-extra-5.4.0-65-generic


2/ Via terminal om mogelijke restanten te verwijderen :

sudo apt autoremove
Opm. : een kernel via synaptic toevoegen of verwijderen, start automatisch een update van grub.

Om te achterhalen wat je huidige kernelversie is :
uname -a
Allen dank!
« Laatst bewerkt op: 2021/01/31, 15:09:00 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #33 Gepost op: 2021/02/02, 11:46:45 »
Een spanningsuitval of piek kan vreemde zaken teweeg brengen.

Minimale vonkoverslag door interne stof ook. Al zeg ik niet dat dat hier aan de orde moet zijn.

Ik zeg het vaker, algemeen. Maak met enige regelmaat  je pc schoon en stofvrij van binnen!
(1 a 2x per jaar, afhankelijk omstandigheden. Huiskamer is veel stoffiger dan bv kantoorruimte)

Daarmee voorkom je ook veel vreemde probleempjes (foutjes, oververhitting, etc).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore