Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer inloggen  (gelezen 1713 keer)

Joop67

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Gepost op: 2007/11/12, 13:00:28 »
Sinds gisteren kan ik niet meer inloggen (Ubuntu 7.10). Had de rechten van de home-folder gewijzigd zodat anderen er niet meer in konden. (kreeg o.a. drm foutcode) Maar -lekker handig- nu kom ik er zelf ook niet meer in. Ook niet via veilige modus... Iets geprobeerd met chown en cmod. Krijg als melding dat home-folder niet bestaat!

Heb van dit stukje ubuntu een aparte partitie gemaakt en een nieuwe versie er naast gekopieerd. Ook vanuit nieuwe Ubuntu-installatie heb ik geen lees- en schrijfrechten op deze aparte partitie. (wel te zien niet in te kijken)

Dit gaat even boven m'n pet: is er een manier deze aparte partitie te herstellen? (zodat ik er weer in kan) Of is er een mogelijkheid weer de oude rechten terug te zetten?

Alvast dank voor jullie hulp!

Offline wutnubu

  • Lid
Kan niet meer inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 13:06:08 »
Heb je via een live-cd geprobeerd. Mijn ervaring is dat je dan alles kan.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Groet

KwastjeModus

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 13:13:50 »
Citaat van: w.hellinga
Heb je via een live-cd geprobeerd. Mijn ervaring is dat je dan alles kan.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Groet
Mijn kennis en ervaring met Linux is natuurlijk veel geringer dan die van w.hellinga, maar ik beaam wat hij zegt. Mocht je er met de Ubuntu life cd niet uitkomen, zo is mijn ervaring, dan kun je gebruik maken van de Knoppix distributie. Die kan echt alles.

Joop67

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/12, 13:19:22 »
En welke stappen zou ik dan kunnen volgen? (ff geen idee hoe e.e.a weer in orde te krijgen) Ik heb wel een live cd van Ubuntu/Knoppix

Offline wutnubu

  • Lid
Kan niet meer inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/12, 13:27:06 »
Met nautilus naar de vaste schijf gaan, map opzoeken en de permissies goedezetten.

chown -R vasteschijf/home/jenaam/*
chmod -R a+rw vasteschijf/home/jenaam/*

En ja inderdaad, zo kun je elke computer hacken die geen bios wachtwoord heeft, maar daar zijn dan weer batterijtjes voor..... ;)

Succes

Kan niet meer inloggen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/12, 13:29:06 »
Je kan dit ook eens proberen: intikken in terminal:
cd /
sudo chown root:root home
sudo chmod 755 home
cd home
sudo chown -R naam:naam naam
sudo chmod -R 755 naam
sudo chown root:root lost+found
sudo chmod 700 lost+found
naam vervangen door je login

De regels met naam kan je ook nog herhalen voor elke gebruiker waarvan je vermoedt dat de rechten niet meer goed zijn...

Succes

Joop67

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/12, 14:51:16 »
Dit heb ik gedaan:

via live cd opgestart;
Zie dan maar een harde schijf (sda) en geen partities
via Terminal als root ingelogd;
chown -R vasteschijf/home/jenaam/* ingevuld

krijg dan de foutmelding missing operand after  vasteschijf/home/jenaam/*

Hoe verder?

(2e optie nog niet geprobeerd (dit volgens dezelfde stappen uitvoeren?)

Offline wutnubu

  • Lid
Kan niet meer inloggen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/12, 15:04:44 »
Je moet nog een owner opgeven,

chown -R naam vasteschijf/home/jenaam/*

Die dingen moet je qwel veranderen in wat bij jou gebruiikt wordt natuurlijk ;)

Doe eens "man chown", dan zie je de syntax.

Groet

KwastjeModus

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/12, 15:13:41 »
Kan parted magic hier nog van belang zijn. http://partedmagic.com/
(Ik vraag dit ook aan de anderen, ik ben zeer benieuwd hoe dit probleem aangepakt kan worden.)

@Joop 67: Parted Magic is een bootable cd waarmee je partities kun maken en mergen. Ik als leek kon hier vrij makkelijk mee overweg. Maar wacht even voor je mijn raad overweegt wat de echte kenners hierover zeggen.

Kan niet meer inloggen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/13, 21:15:27 »
Citaat van: Joop67
Dit heb ik gedaan:

via live cd opgestart;
Zie dan maar een harde schijf (sda) en geen partities
via Terminal als root ingelogd;
chown -R vasteschijf/home/jenaam/* ingevuld

krijg dan de foutmelding missing operand after  vasteschijf/home/jenaam/*

Hoe verder?

(2e optie nog niet geprobeerd (dit volgens dezelfde stappen uitvoeren?)
Begrijp ik het goed? Je ziet de schijf sda maar geen partities? Dit is geen goed teken. Stond de home-folder op een apparte partitie?

Om te zorgen dat we je voort helpen met de juiste gegevens, kan je ons de uitvoer van de volgende commando's posten? Elk van de commando's zal een lijstje geven. Die kan je knippen en plakken hier op het forum. Om te knippen, de tekst met de muis selecteren en ctrl+shift+c drukken. Om hier op het forum te plakken, gewoon doen zoals je gewoon bent (vb ctrl+v)

cat /etc/fstab

sudo fdisk -l

mount

df -h

Joop67

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/19, 10:16:23 »
Ben i.v.m een griepje even uit de running geweest....

Kort antwoord op je vragen (Dadio): vanaf de live zie ik alleen marde hele harde schijf. Log ik in de nieuwe partitie (sda2) kan ik de oude ook zien (sda1 maar heb geen kijkrechten) m'n doel is dus weer in de oude partitie te komen omdat daar nogal wat waardevolle documenten staan...

Heb ook je commando's ingevoerd:

ubuntu@ubuntu:~$ cat /etc/fstab
unionfs / unionfs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
/dev/sda5 swap swap defaults 0 0
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 40.0 GB, 40060403712 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4870 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00085117

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1278    10265503+  83  Linux
/dev/sda2   *        1279        4716    27615735   83  Linux
/dev/sda3            4717        4870     1237005    5  Extended
/dev/sda5            4717        4870     1236973+  82  Linux swap / Solaris
ubuntu@ubuntu:~$ mount
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
tmpfs on /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=0755)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
ubuntu@ubuntu:~$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
tmpfs                 502M   16M  487M   4% /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile
tmpfs                 502M   16M  487M   4% /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile
varrun                502M   88K  502M   1% /var/run
varlock               502M     0  502M   0% /var/lock
udev                  502M   76K  502M   1% /dev
devshm                502M     0  502M   0% /dev/shm
tmpfs                 502M   16K  502M   1% /tmp
ubuntu@ubuntu:~$

Ik hoop dat je hier verder mee kunt....

Kan niet meer inloggen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/19, 21:10:17 »
Ik kan veronderstellen dat je die commando's hebt ingegeven toen je opgestart had met de live-CD?
Wil je de eerste partitie mounten vanuit de live-cd, doe dan het volgende in de terminal:
sudo mkdir /media/sda1
sudo mount /dev/sda1 /media/sda1
Nu kan je aan je bestanden via de map /media/sda1. Je moet wel administrator-rechten hebben om op de partitie te kunnen schrijven. Dit kan in de terminal door 'sudo' voor een commando te zetten...
Wil je administratorrechten via de grafische omgeving, zet dan gksudo voor een commando, vb "gksudo nautilus" om makkelijk bestanden te kunnen copiëren, verwijderen, of openen met administratorrechten.

Ga je de eerste partitie misschien weg doen nadat je de nodige bestanden gecopiëerd hebt? Dan kan je het volgende commando gebruiken om je alvast eigenaar te maken van de hele home-map zodat je naar hartelust kan copïeren, wissen en wijzigen zonder dat je moet prullen met administratorrechten:

Eerst opstarten met de tweede partitie...
sudo chown -R login:login /media/sda1/homeWaarbij je login vervangt door je login-naam en misschien moet je /media/sda1 vervangen door iets anders. Dat kan je zien als je nog eens 'cat /etc/fstab' intikt in de terminal maar dan opgestart met de tweede partitie...

Kun je een beetje volgen? Ik heb het misschien wat moeilijk uitgelegd?

Als het te moeilijk is, tik deze regels opnieuw in maar dan opgestart via de tweede partitie. Dan kan ik je meer stap voor stap vooruit helpen.

cat /etc/fstab

sudo fdisk -l

mount

df -h

Er lijkt alvast niets stuk aan je harde schijf. Dus een live-cd moet je eigenlijk niet gebruiken als het opstarten met je tweede partitie werkt.

Tot later...

Joop67

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/20, 19:24:18 »
Beste Dadio, hoe kan ik de sda1-partitie mounten? (heb al even rondgekeken: is dat sudo mount/dev/sda/media/sda1 ?) Ik ben hier niet echt goed in thuis (maar leer snel) Kan ik dit rechtsreeks vanaf de harde schijf doen (via sda2) of via live cd...? (en nog zo'n leervraag waarom mount je de sda1 partitie?) Dan weet ik een beetje waar ik mee bezig ben....

Alvast dank....

Kan niet meer inloggen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/20, 21:33:15 »
Het klopt dat het mounten gebeurt met het commando: sudo mount /dev/sda1 /media/sda1

Mounten moet je doen met al de media (CD-rom, USB-stick, een partitie van de harde schijf, Diskette, enz...) waar je aan wilt geraken. In windows wordt standaard alles automatisch gemount. In linux is dat niet noodzakelijk zo. Zeker partities die je na de installatie van linux aan maakt wordt niet zo maar automatisch gemount.

In linux is het werken met media totaal anders opgebouwd als bij windows. Je zal al wel gemerkt hebben dat je geen C-schijf, D-schijf, enz hebt. In linux staat alles in één directorie namelijk '/'.
De media moet dan gekoppelt worden aan een lege map om te zorgen dat je er aan kunt. Dit koppelen wordt 'mounten' genoemd. In Ubuntu staan de mappen waar media aan gekoppeld wordt in '/media/'. (Maar eigenlijk kan je dit zelf volledig vrij kiezen.)

Het mounten moet normaal gezien door iemand gebeuren die administrator rechten heeft. Dit is gedaan om het systeem te beschermen tegen vb virussen of tegen gebruikers die niet zomaar alles mogen wat ze willen. In het configuratie-bestand '/etc/fstab' zou je kunnen aangeven welke media automatisch gemount moeten worden en welk niet. En eventueel welke gemount mogen worden door vb gewone gebuikers.

Dus 'sudo mount /dev/sda1 /media/sda1' werkt als volgt:
sudo: dient om te zorgen dat je administrator rechten hebt.
mount: is het commando om te mounten
/dev/sda1: is een bestand die 'wijst' naar je eerste partitie op de schijf 'sda'
/media/sda1: is de map waar je de partitie aan wilt koppelen en waar dus de inhoud van de partitie getoond zal worden.

Dit kan je doen zowel op de live-CD als vanop je hard-disk.

Nogmaals, gezien er volgens mij niets fout is aan je hard-disk zelf, hoef je de live-CD niet te gebruiken. Vanuit je tweede partitie kan je alles doen wat je wil.

't Is de vraag, wat wil je nu? Ga je verder blijven werken met je tweede partitie of wil je je eerste partitie terug juist laten werken?

PS: Normaal gezien zouden we moeten zorgen dat je partities automatisch gemount worden. Het niet automatisch mounten van een partitie is enkel nuttig in sommige gevallen. vb. Bij mij: ik heb 7 partities. Het niet automatisch mounten van enkele partities doet mijn pc toch weer net iets sneller opstarten....

Oef, dat was een hele brief. Ik hoop dat je er wat aan hebt... :)

Joop67

  • Gast
Kan niet meer inloggen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/21, 17:01:48 »
Dadio, t was even vogelen; maar zonder Live-cd kon ik na t mounten van Sda1 alle documenten kopieren naar Sda2 en, ik kon de rechten van sda 1 weer goed zetten! Daarna even opnieuw ingelogd in de oude partitie en ik kon weer bij m'n oude email (ook niet onbelangrijk) Alles is dus weer opgelost!!

Ik wil je ontzettend bedanken voor al je (geduld) en hulp, je bent een hele goede Ubuntu-ambassadeur! (hoop dat ik bij evt. andere vragen nog eens een beroep op je mag doen...)

Kan niet meer inloggen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/21, 19:14:01 »
Graag gedaan hoor. Als je nog vragen hebt, stel ze maar. Ik ben niet alleen hoor. Er lopen hier op 't forum nog mensen rond die graag helpen ;)