Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen structuur / de-installatie  (gelezen 890 keer)

psmul86

  • Gast
Mappen structuur / de-installatie
« Gepost op: 2007/01/14, 19:20:50 »
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met linux en weet al aardig mijn weg te vinden. Hetgeen waar ik nu nog geen antwoordt op heb is het volgende.
Zodra ik een programma de-installeer via de apt-remove *** methode dan verwijderd linux het hele pakket neem ik aan. Maar wat als ik een programma zelf installeer, via make, make install, ./whatever of iets dergelijks. Hoe verwijder ik zo'n soort programma's ?

alvast bedankt

Ecthelion

  • Gast
Mappen structuur / de-installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/14, 19:25:26 »
Bedoel je een programma dat je zelf compileerd?
Als dat is wat je bedoeld dat hb je waarschijnlijk ooit
"make install" of "sudo make install" gedaan.
Om te desinstalleren doe je gewoon "make uninstall" of "sudo make uninstall"

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Mappen structuur / de-installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/14, 23:12:10 »
En als er geen "make uninstall" is, dan kun je de Makefile doorspitten op zoek naar de "install" code. Je zoekt dat met name naar de directories die hier genoemd zijn. Mogelijk zijn deze "verborgen" d.m.v. variabelen zoals $(BINDIR) of zo, maar ook die moeten te vinden zijn.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Ecthelion

  • Gast
Mappen structuur / de-installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/15, 00:01:57 »
Citaat
En als er geen "make uninstall" is, dan kun je de Makefile doorspitten op zoek naar de "install" code. Je zoekt dat met name naar de directories die hier genoemd zijn. Mogelijk zijn deze "verborgen" d.m.v. variabelen zoals $(BINDIR) of zo, maar ook die moeten te vinden zijn.
Ja das ook waar.
"locate naam_van_het_programma" kan op dat moment ook een hoop geinstalleerde bestanden aanwijzen.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Mappen structuur / de-installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/15, 07:31:23 »
Verijderen van een programma doe je met "apt-get remove ". De instellingen worden dan niet meegewist, wil je dat de configuratiebestanden ook gewist worden moet je "apt-get --purge remove "

Ecthelion

  • Gast
Mappen structuur / de-installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/15, 08:41:45 »
Citaat van: psmul86
Zodra ik een programma de-installeer via de apt-remove *** methode dan verwijderd linux het hele pakket neem ik aan. Maar wat als ik een programma zelf installeer, via make, make install, ./whatever of iets dergelijks. Hoe verwijder ik zo'n soort programma's ?
Citaat van: Kiwinote
Verijderen van een programma doe je met "apt-get remove ". De instellingen worden dan niet meegewist, wil je dat de configuratiebestanden ook gewist worden moet je "apt-get --purge remove "
Voor zover ik weet geld dit niet voor programma's die je zelf compileerd. Sommige zijn in ieder geval niet terug te vinden in synaptic e.d.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Mappen structuur / de-installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/16, 07:48:05 »
Als je een deb maakt en die installeert zit die als het goed is in synaptic, anders niet, het was meer een reactie op
Citaat van: psmul86
Zodra ik een programma de-installeer via de apt-remove *** methode dan verwijdert linux het hele pakket neem ik aan.