Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Japanse taal  (gelezen 781 keer)

[Opgelost] Japanse taal
« Gepost op: 2013/08/15, 18:56:45 »
Hallo Forum,

Ik wil graag "bonsai" websites uit Japan bekijken.
Maar Firefox webbrowser laat geen Japanse tekens zien.

Hoe kan ik dit oplossen?

mvg

Spidey Westland
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 22:10:02 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Japanse taal
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/15, 19:29:28 »
Spidy,

Ik vermoed dat je enkele japanse ttf fonts, via Synaptic oa,  moet installeren om de japanse web-site deftig te kunnen zien.
De welke precies ??
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Japanse taal
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/15, 20:14:48 »
Opnieuw installeren? Hier laat Ubuntu namelijk prima Japanse tekens (hiragana en katakana) zien en ik heb zelf geen Japanse lettertypen geïnstalleerd.

Re: Japanse taal
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/15, 20:54:54 »
Een linkje zou wel handig zijn inderdaad. Om zaken uit te sluiten: gebruik je misschien een scriptblocker als NoScript?

Offline joop905

  • Lid
Re: Japanse taal
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/15, 21:08:11 »
bedoel je deze
http://bonsai.shikoku-np.co.jp/

rechtsboven taal zetten (Japanse top of English top)

Re: Japanse taal
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/15, 21:13:27 »
Site doet het prima hier.


Offline joop905

  • Lid
Re: Japanse taal
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/15, 21:36:52 »
Mocht de taal setting niet werken
kijk dan eens of deze pakketten zijn geïnstalleerd

fonts-droid
libtext-wrapi18n-perl

Re: Japanse taal
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/15, 22:30:59 »
Die bewuste site doet het hier ook prima (Kubuntu 13.04, FF23). Maar we weten natuurlijk niet of TS op die site doelt.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Japanse taal
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/16, 07:12:05 »
Misschien als laatste optie; de link kopiëren, en openen in Google translate, met de optie; taal herkennen.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Japanse taal
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/16, 19:28:06 »
@Maurice:

Zie de bijlage:

De link die Joop905 heeft aangeboden gaat wel goed open met Japanse taal-tekens.

Als ik deze link http://www7.ocn.ne.jp/~macknisi/index.html zie ik dit

@@¼ŽR³—e‚̃z[ƒ€Eƒy[ƒW‚ւ悤‚±‚»‚¨‰z‚µ‰º‚³‚¢‚Ü‚µ‚½B‚±‚±‚ɂ͐¼ŽR‚Ì‚¨‚æ‚»‚ÌŽp‚ª‘‚«ž‚Ü‚ê‚Ä‚¢‚Ü‚·B
@@c›{ŠÙ‘åŠw‚ɍݐE‚µ‚Ä‚¢‚½1999”N‚É‘åŠw‚Ì‚k‚`‚m‚ÉŒfÚ‚·‚邽‚߂ɍ쐬‚µ‚½ƒz[ƒ€ƒy[ƒW‚ðŠî”Õ‚É‚µA­‚µ‰Á•M‚ƏC³‚ð‚µ‚Ü‚µ‚½B‚Å‚«‚ê‚΍Ōã‚Ü‚Å“Ç‚ñ‚ʼnº‚³‚¢BŽ¿–â‚É‚Í•K‚¸•ÔŽ–‚𑗐M‚µ‚Ü‚·B¡‰ñA‰pŒê”łɉp‘‚³‚‚«ˆ¤D‰Æ‚Ì‚½‚߂ɐV‚µ‚¢€–Ú‚ð’ljÁ‚µ‚Ü‚µ‚½B‚±‚̍€–Ú‚Í‚Å‚«‚éŒÀ‚èXV‚µ‚Ü‚·B
@@ ‰º‚̃{ƒ^ƒ“‚ðƒNƒŠƒbƒN‚µ‚Ü‚·‚Æ‚»‚ꂼ‚ê‚̃y[ƒW‚ªŠJ‚«‚Ü‚·
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Japanse taal
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/16, 20:05:02 »
Als ik in Firefox wat informatie over die pagina opvraag zie ik dat de site een encodig heeft die helemaal geen Japanse tekens bevat http://en.wikipedia.org/wiki/Windows-1252

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Japanse taal
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/16, 20:10:31 »
Hallo Spidey,

Die doet het bij mij puik. De pagina bevat alle drie de soorten Japanse tekens. Wat staat er met die pagina in beeld bij jou onder Beeld | Tekenset? Bij mij Japans / Shift JIS.

Verder heeft Mack-san ook een Engelse versie van zijn website! Ga dan hierheen: http://www7.ocn.ne.jp/~macknisi/index-1.html

Dat lijkt me wel zo handig. Of beheers jij Kanji?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Japanse taal
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/16, 20:15:15 »
Hmm, hier zie ik ook rare tekens inderdaad maar met jvecht's tip van de encodering zie je de kanji en katakana keurig.

Re: Japanse taal
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/16, 20:22:07 »
Hmm, hier zie ik ook rare tekens inderdaad maar met jvecht's tip van de encodering zie je de kanji en katakana keurig.

Hier ook, maar dus pas nadat ik de encoding handmatig verander in Japanese Shift_JIS. Het wordt hier niet automatisch gedetecteerd.

Re: Japanse taal
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/16, 20:40:14 »
Hmm, hier zie ik ook rare tekens inderdaad maar met jvecht's tip van de encodering zie je de kanji en katakana keurig.

Hier ook, maar dus pas nadat ik de encoding handmatig verander in Japanese Shift_JIS. Het wordt hier niet automatisch gedetecteerd.

Hier idemdito. Dus toch geen ontbrekende japanse fonts ed.
Blijkbaar zit een fout in zijn web-pagina: Tools -> Web Developer -> Error Console

Edit:
Als je page source gaat vergelijken met de link van Vistaus, dan mis die Spidey-Westland een stukje code mijn gedacht.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 20:46:02 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Japanse taal
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/16, 21:10:37 »
Als ik die pagina door de validator van w3c.org haal, dan komt die foute codering gelijk boven water!

http://validator.w3.org/

Dat merkt de maker in zijn volledig Japanse systeem niet. Die moet daarnaast een Engelstalig systeem ter beschikking hebben.

Dat is nogal wat. Ik heb weleens met een Japans systeem gewerkt. Bijna een serverschijf gewist. Mijn Japanse begeleider naast me zat heel zachtjes te roepen "Stop, Vecht-san. Please stop". Ik snapte er niks van. Je mag toch wel een floppy leegmikken? Ja, de schijfletters waren dus iets anders gekozen dan in het verre Westen. Gelukkig deed ik in die vreemde situatie maar even niks en vroeg wat er aan de hand was.

Met mijn kennis van nu denk ik dat we die schijf zeker niet konden wissen. Maar ook in dat soort zaken is Japan vast hééĺ anders dan hier. Voor de liefhebber moet ik ergens nog een originele Windows 95 Japans hebben liggen.


met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

[Opgelost] Re: Japanse taal
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/16, 22:09:11 »
Hallo Forum,

Bedankt voor de tips.

Ook bij mij gaat de website met Beeld>Tekenset>Japans(Shift-JIS) naar de Japans taaltekens.

Als ik via google naar deze website zoekt dan zie ik het volgende:
西山正容のプロフィール - Page ON - OCN
www7.ocn.ne.jp/~macknisi/index-1.html ‎このページを訳す
This is Masayasu (Mack) Nishiyama's home page. ... Now I gave it some additions and corrections, and added the heading of "hobby -- Satsuki and Bonsai in Mack's Garden" for English satsuki enthusiasts so that they might enjoy reading it ...

Als ik dan op de link achter *.html klik dan zie ik de website direct in Japans en als ik dan een stuk tekst met de cursor highlight dan zie ik een frame up met "Engels" tekst.

Dus ik ben blij om de Japanse websites doorzoeken voor onze hobby "Bonsai"

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [Opgelost] Japanse taal
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/16, 22:22:36 »
Hallo Spidey,

Fijn dat je die website nu kan zien en lezen.

Ik heb net de Engelse versie eens doorgelezen. Prachtig verhaal. Ik ben in het verleden iets van 50 keer naar Japan geweest voor mijn werk. Dus dit bracht allerlei herinneringen.

Veel plezier met je bonsai. Ik vind ze prachtig!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: [Opgelost] Japanse taal
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/16, 22:25:35 »
@Just,

Okido,

Ik ga nu mijn "bonsai" vriend informeren.

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy