Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kom er niet uit  (gelezen 4788 keer)

Re: kom er niet uit
« Reactie #50 Gepost op: 2016/12/03, 08:18:16 »
Hoi Paulus,

Je zal gemerkt hebben dat je hier van harte welkom bent. Iedereen is hier van harte welkom en dat iemand iets niet snapt maakt totaal niet uit. Daar hebben we allemaal last van. We zijn ons eerste begin niet vergeten.

Wat ik begrijp is dat je helemaal wilt overstappen naar Linux. Die filmscanner is je dierbaar. Nou, bekend probleem. Sommige mensen zijn blij met hun TomTom. Die doet het ook niet onder Linux, terwijl het ding wel op Linux draait. Daar hebben we een oplossing voor en dus waarschijnlijk ook voor jouw filmscanner.

Fotografie? Dat is ook mijn hobby. Ik heb het een na populairste model van een ander merk. Nou ben ik zo'n principiële idioot dat als "het" onder Linux niet wil, dan maar helemaal niet. Er zit hier niets van "een ander computersysteem" op mijn drie PC's te vinden. Voor een amateur kan ik me trouwens meer dan puik redden qua software.

Kom maar op met concrete problemen! Leuke uitdaging. Daar leren we weer wat van. Natuurlijk is sommige professionele software beter. Het zou wat moois zijn als dat niet zo was. Je betaalt er toch ook fors voor? Maar voor amateurgebruik heb je dat niet nodig en ook geen hardware als zo'n ronduit schitterende Macbook Pro.

De software hier is kosteloos. Maar het is niet gratis. Het heeft wel degelijk een prijs en nog een forse ook. Die software wordt gemaakt door met elkaar samenwerkende enthousiasten. Dat wordt alleen wat met de nodige zweetdruppels en respect voor elkaar.

Zo, dat was hij wel weer! Als je nou inderdaad met een concreet probleem aankomt (ik hoop het!), maak er dan een apart onderwerp van. Het mag best kritisch van toon zijn.

groet,

Just
ik kan alleen maar zeggen mooi gezegt,het kost soms wat zweetdruppels maar dan heb je ook wat :laugh:
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: kom er niet uit
« Reactie #51 Gepost op: 2016/12/03, 13:49:22 »
@ Ronld s

Wat een mooie HDR! Realistisch en prachtig van tint.

Al met al een beetje ruzieachtige sfeer hier. Ik beschrijf alleen maar mijn ervaringen, en dan zijn de mensen op de tenen getrapt. Als Canonical hun OS  plaatst als alternatief voor windows, verwacht je ook iets dat toegankelijk is, en als dat niet zo is, moet commentaar daarop ook bespreekbaar zijn.
 Heb Ubuntu van die PC afgekieperd, omdat het gewoon te moeilijk is.  Heb jaren geleden Kubuntu 5.10 als een van de eerste Linux distros geprobeerd, en toen kon ik er redelijk de weg in vinden. Heb het toen echter verlaten vanwege incompatibele hardware. maar telkens opnieuw geprobeerd Linux toe te passen voor die dingen die niet met die hardware te maken hadden.
De buntu van nu wil te mooi zijn. Werkt niet. Dus Mint 18 geïnstalleerd. Heeft wel een heldere packet manager, zodat je als nieuwkomer enig idee hebt waar je mee bezig bent.
Ook daar echter problemen met FF, dat ligt dus aan Mozilla. En het Mint forum is onbereikbaar, dus voor hun ook negatieve punten.

En dan de opmerking  "geen foto te zien". Natuurlijk niet, Als ik niet kan scannen, de fotosoftware niet voldoet, en de ervaring met het OS ronduit deprimerend is, ga ik niet iets laten zien.   
Ik ben pas enkele dagen aan het proberen Linux aan de praat te krijgen,  en heb dus niets om te laten zien.
Toen ik met windows begon had ik ook de eerste dagen geen resultaten, eerst verkennen, hulp vragen en krijgen. En dat is met windows wat makkelijker , altijd wel een collega oid die tips geeft.


"...ruzieachtige sfeer hier..." Ja dat snap ik ook als je binnen komt met een visie in de trand van  "wat een tering os waar niets van deugd". =D

Na deze laatste reactie van hem is hij niet meer online geweest. :|
Laatst actief:    2016/11/29, 01:29:01
Niets van mij reacties heeft hij gelezen.  :'(
Erg jammer.

Misschien dat hij hier voor hem acceptabelere antwoorden vindt om zijn probleem op te lossen. http://alturl.com/fgbkp
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #52 Gepost op: 2016/12/10, 11:27:14 »
terug van weggeweest.
Heb inmiddels een aantal dagen Mint 18 Sarah op de betreffende pc staan, en dat is voor mij een betere distro, helderder en minder plaatjes.
Het Mintforum inmiddels ook gevonden (had het verkeerde eerst) en ook daar al de nodige antwoorden gekregen. Heb nu ook alles in het Nederlands, zelfs FF.
Heb daar enkele app's op geïnstalleerd voor beeld en ook voor het binnenhalen van NZB's.
Heb m'n scanners en printers nog niet overgezet, maar wel via een externe schijf RAWtherapee en GIMP geprobeerd, omdat meneer Mathijssen daar zo enthousiast voor is. Kan echter (nog) niet meegaan in zijn vreugde. Mogelijk dat er inmiddels updates zijn voor beide programma's, maar wat ik nu gezien heb zijn de kleuren vanuit RAWtherapee erg flets, en ik kan tijdens het corrigeren niet zien wat er gebeurd (doe ik iets niet goed? ). Dan geeft RT keurig netjes 16bits bestanden, blijkt GIMP daar niks mee te kunnen, en gooit die "overbodige" informatie weg.
Maar in ieder geval buiten de foto toepassingen kan ik er wel mee wat ik wilde, en er zal nog wel meer volgen.
Ik blijf er wel bij, dat de versie van Kubuntu die ik op mijn pc had staan erg lastig is, voornamelijk de standaard packetmanager. Die van Mint is veel duidelijker (ook KDE)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: kom er niet uit
« Reactie #53 Gepost op: 2016/12/10, 11:41:18 »
Die van Mint is veel duidelijker (ook KDE)
Het is en blijft een kwestie van smaak en voorkeur.
Wanneer het voor jou goed is, is het goed, jij moet er tenslotte mee werken.
Daarbij, met Mint is niets mis.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: kom er niet uit
« Reactie #54 Gepost op: 2016/12/10, 16:54:56 »
Heb m'n scanners en printers nog niet overgezet, maar wel via een externe schijf RAWtherapee en GIMP geprobeerd, omdat meneer Mathijssen daar zo enthousiast voor is. Kan echter (nog) niet meegaan in zijn vreugde. Mogelijk dat er inmiddels updates zijn voor beide programma's, maar wat ik nu gezien heb zijn de kleuren vanuit RAWtherapee erg flets, en ik kan tijdens het corrigeren niet zien wat er gebeurd (doe ik iets niet goed? ). Dan geeft RT keurig netjes 16bits bestanden, blijkt GIMP daar niks mee te kunnen, en gooit die "overbodige" informatie weg.

Hallo, RawTherapee opent een raw-afbeelding met een zeker profiel, zeg maar een verzameling instellingen. Het profiel genaamd neutraal doet haast niets met de raw-informatie, behalve converteren ("demozaïeken") naar jpg of tif. Het Default-profiel werkt daarnaast op de belichting en de kleuren. Zelf een profiel maken (want elke camera is weer anders) is een fluit van een cent. In de Engelstalige site hieronder vind je een snelinleiding tot RT. Elke handeling die je verricht is overigens direct zichtbaar op je scherm. Sommige zaken (scherpte- en ruisfilters bijvoorbeeld) worden echter alleen zichtbaar als je de foto op 100% bekijkt.

Gimp 2.8 en lager kan geen 16-bits verwerken, gebruik daarvoor v2.9x. Die is nog niet 'officieel verkrijgbaar' maar links en rechts vind je wel versies, voor Linux, Windows (ene Partha maakt die) en Mac ook dacht ik. De Nederlandstalige Wordpress-site in mijn handtekening hieronder maakt duidelijk hoe je snel even Gimp 2.9x kunt installeren Op Linux en ook weer de-installeren indien gewenst.

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #55 Gepost op: 2016/12/16, 10:21:40 »
hallo Paul,
heb me er eens in verdiept, en de 2.9 geïnstalleerd. Die nieuwe versie is echter inderdaad instabiel, dus was ik blij dat je ook de deinstallatie tool verschaft.
Heb nu dus weer voor experimenten 2.8.
Ga daar een nieuw draadje voor maken in het desbetreffende deel van het forum.

Re: kom er niet uit
« Reactie #56 Gepost op: 2016/12/16, 11:17:48 »
hallo Paul,
heb me er eens in verdiept, en de 2.9 geïnstalleerd. Die nieuwe versie is echter inderdaad instabiel
Gimp 2.9.x op Xubuntu 16.10 en eerdere uitgaven is bij mij zo stabiel als een huis en dat al zeker sinds eind 2014. Draai je de Windows-versie wellicht?

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #57 Gepost op: 2016/12/16, 17:26:08 »
Hoi,
nee, ik had m op Mint 18, maar hij crashte tot twee keer toe. Kan aan systeem liggen.