Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SATA driver voor Linux installatie  (gelezen 1242 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
SATA driver voor Linux installatie
« Gepost op: 2011/05/29, 22:33:03 »
29-5-2011 Een merkwaardige ervaring bij het installeren van Linux op een “SATA” pc:

De overgang van IDE naar SATA verliep niet probleemloos!
Enkele jaren geleden werden HDD en CDD (of DVD-Drives) aangesloten via IDE.
De invoering van SATA als connectie mogelijkheid heeft het grote voordeel dat dunnere kabels gebruikt kunnen worden en geen verwarring meer mogelijk is van Master en Slave.
Echter software matig is nu een speciale “SATA driver” noodzakelijk, die ook nog afhankelijk is van het type (merk) moederbord (MoBo).

Zo moet vooraf aan de installatie van Windows een zgn. AHCI driver, op diskette aangeleverd door de leverancier van de MoBo, geïnstalleerd worden. Omdat diskette drives niet meer voorkomen bij moderne pc’s is het handiger deze driver (vooraf) te integreren in de installatie CD of DVD. Dit kan d.m.v. “slipstreamen” (NLITE).

Bij Ubuntu wordt gesteld dat de AHCI driver reeds bij een Kernel vanaf 2.6 in de “live CD” aanwezig is. Mijn ervaringen met het installeren van allerlei typen Linux zijn echter niet onverdeeld gunstig te noemen. Wat is het geval?

Op een MoBo van ASUS voor i5,7 processoren (met name P7P55D) blijkt Ubuntu 9.04 probleemloos te werken, zowel van IDE als SATA en van live-CD of geïnstalleerd op HD.
Maar in mijn geval (P7P55D) waren wel Ubuntu 10.04, 10.10 en ook SuSe11.4 gewoon te installeren, echter liep daarna de pc (muis onbeweegbaar) vast na enkele of meer minuten!!

Nu is mijn vraag: waar en hoe is nu die AHCI in Linux geïntegreerd of te integreren en dan wel specifiek voor het type MoBo?
Of is het mogelijk vanaf een prima werkende Ubuntu 9.04 op te waarderen naar de hogere versie, bv. vanaf internet? Maar hoe is dan SuSe aan te pakken op een “SATA-systeem”?

Tenslotte is er tevens de vraag of op een 64 bits processor (i3,5,7) percé 64 bits OS past?
In dit verband het downloaden van 11.04 wordt in 32 bits aanbevolen (“recommended”).


Offline heir4c

  • Lid
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/29, 22:57:15 »
Je kan de 32-bit versie gerust op je 64-bit systeem installeren.

Voor de overige vragen moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar er zullen wel anderen zijn die daar een antwoord op weten, denk ik.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Beekhof

  • Lid
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/29, 23:31:02 »
Dank voor reactie, inderdaad 32 bits Ubuntu 9.04 werkt prima op P&P55D-i5 = 64 bits processor.

Nog een toegevoegde vraag: heb een SuSe 11.4 DVD met op ene kant 32 bits en andere 64 bits, welke is echter welke?
CD drive leest van onderzijde, wij de tekst bovenop?
Er staat summiere tekst op binnenring 32 bits en op andere kant weer op binnenring 64 bits!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/29, 23:58:19 »
Nog een toegevoegde vraag: heb een SuSe 11.4 DVD met op ene kant 32 bits en andere 64 bits, welke is echter welke?
CD drive leest van onderzijde, wij de tekst bovenop?
Er staat summiere tekst op binnenring 32 bits en op andere kant weer op binnenring 64 bits!

Als je 32-bits Suus wil installeren, moet de 32-bits-aanduiding op de onderkant staan, als je de schijf in het DVD-station stopt. Niet op de bovenkant dus.

Tips voor Suus:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Offline jan11000

  • Lid
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/30, 06:31:57 »
-Je kan in je bios de sata kontroller op ahci en ide zetten, dit zou je kunnen proberen.(alleen ssd hardde schijven moeten 
ahci hebben).
 Bij ide(in de bios) wordt geen ahci gebruikt.

- Kan aan je bios van je moedrbord liggen.(bios flashen is je eigen risico).
  Zoek met google op je moederbord of er veel problemen zijn.
 
 

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/30, 07:21:09 »
Nog een toegevoegde vraag: heb een SuSe 11.4 DVD met op ene kant 32 bits en andere 64 bits, welke is echter welke?
CD drive leest van onderzijde, wij de tekst bovenop?
Er staat summiere tekst op binnenring 32 bits en op andere kant weer op binnenring 64 bits!

Als je 32-bits Suus wil installeren, moet de 32-bits-aanduiding op de onderkant staan, als je de schijf in het DVD-station stopt. Niet op de bovenkant dus.

Tips voor Suus:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Dat dachten Luuk en ik dus ook op de themadag, maar Luuks laptop gaf aan bij de 64 bits kant boven 'uw processor is niet 64 bits'. Komt er dus op neer dat wanneer je de 32 bits wilt starten, de 32 bits print (aan de binnenkant vlakbij het gaatje) boven moet zitten ;)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/30, 10:41:33 »
Dank voor reacties: de vraag over SuSe DVD doet me herinneren aan iemand die zijn cadeau gekregen CD speler teruggaf met de opmerking dat zijn CD's er niet in wilde starten. Wat was het geval hij dacht aan de oude grammofoonplaten waarvan je de groeven bovenop moest hebben. Dus dacht bij de (uiterst) kleine groefjes op zijn CD's dat daar de pickup-naald op zou vallen. Wist hij veel dat er zoiets "ingewikkelds als een laser ONDER zat".

Mijn vraag blijft waarom Ubuntu 9.04 wel prima werkt en de volgende versies niet!! Natuurlijk heb ik ook "SATA instellen in BIOS als IDE" geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde probleem! Ik zoek het toch meer in de integratie methode van de AHCI driver in Linux.
Die schijnt bij Ub 9.04 anders te zijn dan in volgende versies. De vraag is echter waar en hoe? Zouden de systeem variabelen, zoals Kernel, behouden blijven (of juist niet) bij upgrading van Ub 9.04 naar 11.04 (via tussenliggende versies).

Tenslotte waar zie je (eventueel in CMD line Terminal) of 32 of 64 bits versie draait?

Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/30, 16:38:11 »
Vrij simpel: Druk op CTRL+ALT+F1, en log in.

Zie je iets van i686 achter de actuele tijd, dan is het 32-bits. Zie je iets van amd64 is er sprake van 64-bits.

Uitloggen kan met "logout"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: SATA driver voor Linux installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/30, 17:25:51 »
Nog korter: open een terminal en voor uname -a uit.
Aan het eind van de regel die je dan ziet staat of je 32-bits draait of 64.