Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.  (gelezen 2704 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #25 Gepost op: 2018/03/27, 10:43:19 »
@ KeesS,

heb je nog een Live_DVD van LinuxMint 18.1 ?

-- Installeer deze op de laptop en voer dan de stappen uit zoals emvedeesje in zijn laatste post beschrijft.

Dit zou dan een werkend systeem moeten opleveren.
Installeer géén VirtualBox.

Ik wil/zal geen VirtualBox installeren; ik weet niet eens wat dat is.
Maar komt die " VirtualBox"  niet vanzelf met de updates binnen?  en wordt als ik de update uitvoer niet vanzelf zo'n VirtualBox ge"installeerd ??

Citaat van: spievensterke
-- Doe dan hetzelfde voor de desktop ... met de Live-DVD eerst alle belangrijke documenten en foto's veilig stellen op een externe USB-stick (Kopiëren).

Groet,
spievensterke.
Ik heb recente (rsync)-backups van mijn documenten en foto' s op een externe harde schijf.

Ik ben een poosje " uit de lucht"  want ik ga LinuxMint 18.1 op de laptop installeren .
VrGr,
Kees.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #26 Gepost op: 2018/03/27, 13:53:19 »
@ emvedeesje,   en   @spievensterke
het is me gelukt om met de Live-DVD LinuxMint 18.1 te installeren op de laptop.
hierna via de terminal "sudo apt-get update"  en  "sudo apt-get dist-upgrade"
en in Bijwerkbeheer>
Bewerken>   hier het extra menupunt voor de upgrade naar LinixMint 18.3 'Sylvia'.

Tot zover ging alles goed. Laptop start normaal op met LinuxMint 18.3.
Nu ben ik voorlopig wel zoet met het instellen van Thunderbird-mail, opnieuw installeren van mijn Brother-printer/scanner en het bijwerken van de bladwijzers in Firefox webbrowser.
Na al vaak een nieuwe installatie verzorgd te hebben is het me nog steeds niet duidelijk hoe ik op eenvoudige wijze dergelijke instellingen kan meenemen of overzetten.  :'(
Maar voorlopig werkt de laptop weer en kan ik zonder kunstgrepen met een Live-DVD naar dit forum.  :)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #27 Gepost op: 2018/03/27, 14:03:39 »
Na al vaak een nieuwe installatie verzorgd te hebben is het me nog steeds niet duidelijk hoe ik op eenvoudige wijze dergelijke instellingen kan meenemen of overzetten.  :'(
Enerzijds zou ik dat eigenlijk ook wel willen doen, doch...
Ik heb al eens geprobeerd van zo'n instellingenbestand van vb. Digikam te kopieren naar een nieuwe installatie, maar daar ben ik van terug gekomen.
Als dat instellingenbestand van de zelfde versie komt van het programma is er geen probleem, en dat werkt.
Doch ik deed het naar de nieuwste versie van Digikam en dat botste deels omdat het configuratiebestand anders was ingedeeld.
En voor de linux configuratiebestanden is dat natuurlijk taboe.

Er is dus behoorlijk wat werk als je veel programma's gebruikt...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #28 Gepost op: 2018/03/27, 14:34:16 »
Voor wie er meer over weet: hier de /var/log/syslog

Zoek daarin naar het tijdstip 18:04

in de laatste lijnen er boven met 18:03 zie je al verschillende boodschappen waarin: failed voorkomt
En in 18:04 gaat het compleet mis
In de laatste melding van 18:04:51 staat iets omtrent keyboard layout, gevolgd door 00 00 00 ....

Verder vind ik ook nog meerdere boodschappen rond vboxpci

Anderzijds...
Op de gisteravond uitgevoerde verse installatie van Mint 18.3 cinnamon zonder zelf geïnstalleerde virtualbox, zie ik vanmorgen een nieuwe update klaar staan:
Daar gaan 3 modules van virtualbox-guest verwijderd worden.
Roept dit geen vraagtekens op wat betreft de gisteren gebeurde update van virtualbox?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Nero

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #29 Gepost op: 2018/03/27, 14:54:50 »
Kijk ook eens in /var/log/apt/history.log en /var/log/apt/term.log.

Zelf geen Mint installatie...

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #30 Gepost op: 2018/03/27, 15:37:07 »
Bedankt Nero, hier zie ik wel wat.

Ben nog nooit eerder in logfiles afgedaald.

in /var/log/apt/history.log
Het is dus zo klaar als een klontje: het was wel degelijk de update van virtualbox die de oorzaak was.
Want er werd eigenlijk niets anders upgedate.

in /var/log/apt/term.log
Wat mij hier opvalt is dat 5.0.40 mijn vorige versie virtualbox was, welke, als ik zo zou besluiten, verbonden was met kernel 4.4.0-109
Tijdens de update naar virtualbox 5.1.34 was echter kernel 4.4.0-116 actief en daaromtrent zie ik foutboodschappen.

Hieruit besluit ik:
- het is niet de eerste maal dat ik een goedlopend systeem om zeep help door het updaten van virtualbox
- ik zal virtualbox voortaan enkel nog enkel installeren en gebruiken op een andere partitie met een linux die ik enkel daarvoor gebruik.
Gaat er dan iets mis, dan is herinstalleren snel gefixt.
Nu duurt het voor mij heel lang voordat ik weer een linux heb welke volledig naar mijn hand staat na een verse installatie.

bedankt voor je info Nero

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #31 Gepost op: 2018/03/27, 16:13:14 »
Voor wie er meer over weet: hier de /var/log/syslog.
Zoek daarin naar het tijdstip 18:04

hoe kom ik met de Live-DVD in de /var/log/syslog van mijn desktop-PC ??
Als me dat lukt, kan ik dan daar de "foute"update-regels verwijderen ??
en zou daarna mijn desktop-PC weer normaal moeten opstarten ??
Het zou me een hoop werk besparen als ik de desktop-PC niet opnieuw hoef te installeren; ik heb dagen werk om mijn laptop nu weer naar mijn zin te krijgen

Citaat van: emvedeesje
in de laatste lijnen er boven met 18:03 zie je al verschillende boodschappen waarin: failed voorkomt
En in 18:04 gaat het compleet mis
In de laatste melding van 18:04:51 staat iets omtrent keyboard layout, gevolgd door 00 00 00 ....

Verder vind ik ook nog meerdere boodschappen rond vboxpci

Anderzijds...
Op de gisteravond uitgevoerde verse installatie van Mint 18.3 cinnamon zonder zelf geïnstalleerde virtualbox, zie ik vanmorgen een nieuwe update klaar staan:
Daar gaan 3 modules van virtualbox-guest verwijderd worden.
Roept dit geen vraagtekens op wat betreft de gisteren gebeurde update van virtualbox?

groeten van Michael
Na de herinstaallatie en upgrade van de laptop werkt deze goed, maar onderin staat al weer het icoontje met nieuwe updates.
Ik durf nu geen update meer uit te voeren; ben bang dat ik dan weer opstart-problemen krijg.  :evil:
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #32 Gepost op: 2018/03/27, 16:16:03 »
Kees,
trek je niets aan van gans die blabla over die logfiles, er is daar waarschijnlijk toch niets te redden.

Die klaarstaande updates zou je best uitvoeren, volgens mij gaat er niets meer fout.

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2018/03/30, 18:08:17 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #33 Gepost op: 2018/03/27, 16:28:43 »
Michael
hoe gaat men eigenlijk te werk met die updates ?? Als een "foute" update is uitgegeven, komt er dan vanzelf een nieuwe die de fout hersteld ??
Als dat zo is, kan ik dan niet beter wachten met opnieuw installeren van de desktop-PC tot die 'herstel-update' verschijnt en daarmee de boel repareren ??
Dat scheelt me niet alleen een hoop tijd en werk, maar vooral hoofdbrekens (stress)  van hoe moet dat ook weer.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #34 Gepost op: 2018/03/27, 16:33:57 »
Kees,

Zoal je weet heb ik geen mint.
Je kan wel tijdens het starten kijken in de grub naar een oudere kernel en vandaar opstarten.
Start deze wel door dan even wachten op de volgende kernel update of vast zetten.

Mocht dit niet lukken:

Kijk op de installatie cd/dvd van mint 18.1 of "installeren met behoud van data" op staat.
Je moet dan wel opnieuw installeren maar je /home blijft bewaard.

Data:

Heb jij niet in je rsinc je home mee genomen, ook van je laptop?

groet,

Theo

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #35 Gepost op: 2018/03/27, 16:40:42 »
Kees,
fouten worden hersteld door onderdelen in nieuwe updates.
Wachten hoeft nu niet want er stond vandaag een update welke 3 libraries van  virtualbox weghaalt.

Met een andere kernel starten helpt niet, heb ik geprobeerd.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

swake

  • Gast
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #36 Gepost op: 2018/03/27, 18:59:02 »
Eigenlijk zelf nog niet nodig gehad , maar als je Mint in recoverymodus opstart zou dat een oplossing kunnen bieden ?

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #37 Gepost op: 2018/03/27, 20:37:34 »
@ swake,

jou schrijven:
Citaat
Eigenlijk zelf nog niet nodig gehad , maar als je Mint in recoverymodus opstart zou dat een oplossing kunnen bieden ?

Dit was, in deze 2 gevallen niet mogelijk. In een zwart scherm, zonder inlog mogelijkheid,  kan je niet veel uitrichten. ???

! * Wat emvedeesje schrijft over die updates moet keesS onverwijld uitvoeren.  :)

--> emvedeesje heeft ook gelijk in verband met VirtualBox: ik was het al tegen gekomen toen ik 'googelde' op die aangegeven foutregels, in de begintopic van keesS ( askubuntu en nog enkele ander linux sites ), wat ik ook al aanhaalde in post#3.
Ik denk dat Pjotr daar ook iets rond uitgewerkt heeft op zijn webstek... ja wie ben ik ...

Toen ik de begintopic las, zei mijn buikgevoel: hier zit een volledige herinstallatie in.

Ik heb dit voorzichtig willen verwoorden... en had het toch bij het rechte eind.
Belet niet dat ik( en misschien andere forumleden ook ...), uit deze beschrijvingen, heel wat geleerd heb. :)
Dat positieve neem ik dan ook mee om verder ander leden (die een of ander probleem hebben) te helpen waar ik kan.

Groet,
spievensterke.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@ Allen,

op het mintforum:  forum.linuxmintnl.nl staat er ook zo'n bericht:

----   https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=5&p=19597&sid=2f1b2ee102d63cc12083dc74c25e81e9#p19597

Ter informatie.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/27, 22:02:44 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #38 Gepost op: 2018/03/27, 22:57:36 »
Kees,

Zoal je weet heb ik geen mint.
Je kan wel tijdens het starten kijken in de grub naar een oudere kernel en vandaar opstarten.
Start deze wel door dan even wachten op de volgende kernel update of vast zetten.
Theo,
in de grub vind ik 4 regels.
1: gewoon opstarten (dat werkt dus niet)
2: opstarten in de 'recouvery-modus'  (dat leverde een aantal mogelijkheden waar ik niets van begrijp; toch maar op goed geluk geprobeerd zonder resultaat)
3 en 4:  zijn regels mbt geheugen-test ed. (die heb ik niet uitgevoerd want ik begrijp er toch niets van)

Citaat van: softbart
Mocht dit niet lukken:
Kijk op de installatie cd/dvd van mint 18.1 of "installeren met behoud van data" op staat.
Je moet dan wel opnieuw installeren maar je /home blijft bewaard.
De nieuwe installatie is uitgevoerd met behoud van DATA, FOTO en /home/ca
Mijn probleem is nu dat ik al de instellingen ed. van Thunderbird-mail, Firefox-badwijzers en Tomboy-notities en het ergste KeePass, mijn wachtwoorden niet kan herstellen.

Citaat van: softbart
Data:

Heb jij niet in je rsinc je home mee genomen, ook van je laptop?

groet,
 ,
Theo
Ik heb van bijna alles 'Rsync-backups' , maar ik weet niet hoe ik die terug kan zetten of onderdelen daaruit kan kopiëeren om terug te zetten.
Als me dat mocht lukken, zou het me een heleboel werk en hoofdbrekens besparen.  :(
Mogelijk kan je me daarbij van wat tips voorzien ??

Omdat de desktop-PC nog onbruikbaar is (alleen met de Live-DVD kan ik erin komen) kan ik daarvan niets kopiëeren naar de laptop-PC om die weer 'compleet' te maken.
Op die desktop-PC staan ook al mijn Tomboy-notitities waarin ik heel veel aantekeningen met "hulp"-artikelen en voorbeelden heb om bij vragen op terug te vallen.
Maar daar kan ik nu helaas niet bij komen.... :'(  :'(  :'( ook niet bij mijn mail-berichten en adressen in Thunderbird... :'(  :'(  :'(
Mijn hoop is dus gevestigd op de backups op mbl, maar hoe zet ik dat terug naar laptop en/of desktop ??

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #39 Gepost op: 2018/03/27, 23:02:03 »
Eigenlijk zelf nog niet nodig gehad , maar als je Mint in recoverymodus opstart zou dat een oplossing kunnen bieden ?
De  recoverymodus in de grub levert mij helaas ook geen oplossing.
Het geeft me wat onbegrijpelijke mogelijkheden, die ik op goed geluk uitvoer, maar zonder het gewenste resultaat.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #40 Gepost op: 2018/03/28, 09:23:34 »
op het mintforum:  forum.linuxmintnl.nl staat er ook zo'n bericht:

----   https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=5&p=19597&sid=2f1b2ee102d63cc12083dc74c25e81e9#p19597

Ter informatie.

Inderdaad, we zijn weer eens gemold.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline softbart

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #41 Gepost op: 2018/03/28, 09:24:47 »
Kees,

Wanneer zoal je aangaf je data is behouden dan is/zijn de rsinc opdrachten ook behouden.
Zoek die op in de home en laat deze zien. A.d.h.v deze kunnen we e.e.a reconstrueren.

Tevens zijn de snelkoppelingen dan behouden. Deze werken niet meer maar kunnen wel opgezet worden a.d.h.v de oude koppelingen.
Hopelijk komen dan ook de tomboy's weer boven water.
Laat even een ls -al zien van /home/ca
Met de wachtwoorden kan ik je niet helpen.

groet,

Theo

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #42 Gepost op: 2018/03/28, 10:42:54 »
@ emvedeesje,

@ allen, LinuxMint 18.xx -gebruikers van dit forum,

op volgende websit staat er een workout van xenopeek dat, misschien licht werpt in de donkerte:  ???

----> misschien wil dit lukken:  -->  https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=67&p=1450249&sid=85ab5141e3063113858af6d0a8c5268a#p1450249    ???

Ter informatie,
Groet,
spievensterke
« Laatst bewerkt op: 2018/03/28, 10:57:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #43 Gepost op: 2018/03/28, 11:43:38 »
@ Forum,

ik ( en jullie ook waarschijnlijk...) zou ook eens graag het advies/mening hierover, van Pjotr willen weten/lezen over dit probleem.
Ik zou heel graag hebben dat keesS en andere forumleden, met dit probleem, een oplossing bekomen, dat die hen weer doet naar adem happen en ook weer gerustgesteld worden..., met een gerust gemoed weer verder kunnen werken met hun favorite distro.

@ Pjotr,

hoe ervaar je dit beschreven probleem? Want het zit hier blijkbaar wat vast ... :-[
Heb je daar tips, advies over die leid(t)en naar een oplossing voor het gestelde probleem ?
Met heel veel dank, op voorhand, daarvoor.

Groet,
spievensterke

... nog een bericht: een gelijkaardig probleem...

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=231&t=266523   ---- ter informatie.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/28, 13:22:32 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #44 Gepost op: 2018/03/28, 15:45:53 »
Kees,

Wanneer zoal je aangaf je data is behouden dan is/zijn de rsinc opdrachten ook behouden.
Zoek die op in de home en laat deze zien. A.d.h.v deze kunnen we e.e.a reconstrueren.

Tevens zijn de snelkoppelingen dan behouden. Deze werken niet meer maar kunnen wel opgezet worden a.d.h.v de oude koppelingen.
Hopelijk komen dan ook de tomboy's weer boven water.
Laat even een ls -al zien van /home/ca
Met de wachtwoorden kan ik je niet helpen.

groet,

Theo
Ik probeerde te mailen, maar ook Thunderbird is bij mij van slag; daarom maar even hier:
ca@ca-laptop ~ $ ls -al
totaal 124
drwxr-xr-x 21 ca   ca    4096 mrt 28 14:40 .
drwxr-xr-x  3 root root  4096 mrt 27 12:20 ..
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Afbeeldingen
-rw-------  1 ca   ca     346 mrt 28 15:15 .bash_history
-rw-r--r--  1 ca   ca     220 mrt 27 12:20 .bash_logout
-rw-r--r--  1 ca   ca    4000 mrt 27 12:20 .bashrc
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Bureaublad
drwx------ 13 ca   ca    4096 mrt 27 22:27 .cache
drwxr-xr-x  4 ca   ca    4096 mrt 28 13:53 .cinnamon
drwxr-xr-x 15 ca   ca    4096 mrt 28 14:42 .config
drwx------  3 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 .dbus
-rw-------  1 ca   ca      29 mrt 28 13:23 .dmrc
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Documenten
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Downloads
drwx------  2 ca   ca    4096 mrt 28 14:21 .gconf
-rw-r-----  1 ca   ca       0 mrt 27 13:16 .gksu.lock
-rw-------  1 ca   ca    1650 mrt 28 13:23 .ICEauthority
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 28 14:50 KeePassX
drwxr-xr-x  3 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 .linuxmint
drwxr-xr-x  3 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 .local
drwxr-xr-x  5 ca   ca    4096 mrt 27 13:00 .mozilla
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Muziek
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Openbaar
-rw-r--r--  1 ca   ca     655 mrt 27 12:20 .profile
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Sjablonen
drwx------  2 ca   ca    4096 mrt 27 15:01 .ssh
-rw-r--r--  1 ca   ca       0 mrt 27 12:46 .sudo_as_admin_successful
drwx------  4 ca   ca    4096 mrt 27 13:43 .thunderbird
drwxr-xr-x  2 ca   ca    4096 mrt 27 12:26 Video's
-rw-------  1 ca   ca     120 mrt 28 13:23 .Xauthority
-rw-r--r--  1 ca   ca   10102 mrt 28 14:53 .xsession-errors

Ik ontdek net dat de laatste regel hierboven als foutmelding ".xseesion-errors"  bij het opstart-probleem stond.
Domme (?) vraag: is verwijderen van die regel op de desktop-PC voldoende om daarmee het opstart-probleem op te lossen.?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #45 Gepost op: 2018/03/28, 16:38:52 »
Kees,

Ik ben bang dat je het begrip "met behoud van data" niet helemaal begrijpt.
Dit betekent dat bij het opnieuw installeren van mint je /home niet wordt gewijzigd.
Bekijken we de ls -al van je home dan zie je daar geen rsync opdrachten en/of simlink meer tussen staan.
Dat DATA en FOTO nog bestaat komt omdat dit aparte partities zijn.
Had je de desktop al opnieuw geinstalleerd?
Zo nee, dan is er nog hoop via de life cd/dvd.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #46 Gepost op: 2018/03/28, 17:21:57 »
@Theo,
de desktop is nog niet opnieuw geïnstalleerd; ik hoop dat er via het forum nog een oplossing komt om daarvoor het opstart-probleem te herstellen.
Werken met de Live-DVD is voor mij ook niet makkelijk. Ik snap niet hoe ik via de Live-DVD op mijn harde schijf in de desktop kan komen om daarvan iets te kopiëeren.
Ik heb volgens mij alle data nog wel, op mijn laptop heb ik naast LinuxMint ook partities DATA,  FOTO en /home/ca.
Deze partities vind ik in Nautilus (?) niet onder <Mijn computer>, maar lager onder <Apparaten>.
Dat heb ik waarschijnlijk niet goed gedaan met de installatie. Die partities moet ik na gebruik ook steeds weer <ontkoppelen>.

Het is zojuist wel gelukt om Thunderbird weer aan de praat te krijgen; ik kan weer mailen.
Ook het wachtwoord-probleem is gelukkig weer opgelost op de laptop........ :) (ik ben apetrots op mezelf  8-)

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #47 Gepost op: 2018/03/28, 18:09:13 »
Kijk ook eens hier aub: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103952.0

daar heb ik mijn oplossing neergeschreven.

't is wel drastisch!

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #48 Gepost op: 2018/03/28, 23:38:27 »
@ emvedeesje,

@ keesS,

@ Alle LinuxMint - gebruikers:

meer info en mogelijke oplossing(en) vindt je:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=266431

Ter informatie.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Help a.u.b. kan desktop-PC niet opstarten.
« Reactie #49 Gepost op: 2018/03/29, 01:12:54 »
@ emvedeesje,

@ keesS,

@ Alle LinuxMint - gebruikers:

meer info en mogelijke oplossing(en) vindt je:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=266431

Ter informatie.

Groet,
spievensterke.
Helaas ken ik geen Engels  :'(  :'(  :'( ; was zo blij dat de oplossing voor mijn desktop mogelijk nabij was  :'(  :'(
Toch bedankt voor de moeite spievensterke !!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg