Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garmin 60cx faalt na upgrade naar Ubuntu 14.04  (gelezen 624 keer)

Offline livino

  • Lid
Garmin 60cx faalt na upgrade naar Ubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/12/26, 20:32:24 »
Hallo,

(en vooral, hallo jnom, ik hoop dat je dit snel leest want je hebt me vorige keer ook heel goed geholpen  O0)

eerdere communicatie staat hier...

Sinds ik ge-upgrade heb naar Ubuntu 14.04, loopt het mis. Alle acties die vroeger wel lukten, lukken nu niet meer en ik heb er geen idee van waar het misloopt.

Ik kreeg oorspronkelijk geen routes meer ge-upload en ben ondertussen mijn kaarten kwijt en krijg die ook niet ge-upload zoals vorige keer.

Maar stap voor stap vind ik, met jullie hulp, vast wel een oplossing.

Een eerste vaststelling: de sd-kaart van mijn gps lijkt leeg als ik de gps aansluit als apparaat voor massa-opslag, maar is het niet. Als ik de mappen bekijk in nautilus, zie ik niks, ook niet als ik vraag om de verborgen bestanden te tonen. (de .Trash-1000 in de afbeelding heb ik leeg gemaakt).

Maar als ik de eigenschappen opvraag, zie ik dat er meer dan 600 Mb van de beschikbare 2 GB in gebruik is. Ook als ik nautilus opstart via de terminal, krijg ik hetzelfde bericht.

Wat me doet vermoeden dat er wel degelijk nog ergens kaarten op de gps staan, maar dat die zeer goed verborgen zijn. En blijkbaar kan ik die kaart niet formatteren (zoals in Venstertje) om ze leeg te maken en opnieuw te beginnen.



Tweede probleem:

kaarten uploaden deed ik tot nu toe via qlandkarte, volgens de methode beschreven op hun site (http://sourceforge.net/p/qlandkartegt/qlandkartegt/Transfer_a_map_to_a_GPS_unit/) met de "usb als massa-opslag".

Ik heb net een test gedaan met "slechts" 5 tegeltjes en dus maar 24 Mb. Ruimte genoeg, zou je zeggen. Maar het communicatievenster maakt me niet veel wijzer. Is het uploaden (zie prent hieronder) nu al klaar of niet?

Er is geen enkel communicatievenster dat me duidelijk maakt wat de stand van zaken is. Maar als ik de gps dan afsluit en weer opstart, is er niks veranderd... (Lees: geen kaart.)



Dus, samengevat:

1. Klopt het dat die bestanden op mijn sd-kaart er nog ergens zijn. Hoe kan ik de kaart leegmaken om opnieuw te beginnen?
2. Wat doe ik eventueel verkeerd bij het uploaden van de kaarten?

(Latere vragen volgen als ik deze problemen heb opgelost gekregen  :o)

Lieven

Offline jnom

  • Lid
Re: Garmin 60cx faalt na upgrade naar Ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/27, 10:03:57 »



Om de GPS te herkennen als die op USB is aangesloten in Qlandkarte zul je waarschijnlijk nog het volgende moeten doen.


in de terminal gksudo nautilus invoeren om de bestandsverkenner te openen.

 - voeg de volgende regel toe aan /etc/udev/rules.d/51-garmin.rules :
 ATTR{idVendor}=="091e", ATTR{idProduct}=="0003", MODE="0666", GROUP="plugdev"

Indien geen 51-garmin.rules in de map rules.d aanwezig is maak dan een tekstbestand aan ( teksteditor b.v. leafpad ) door hierin de regel te plakken en dit op te slaan als 51-garmin.rules in de  rules.d map.

 - restart udev :
 sudo udevadm control --reload-rules
 - replug de  Garmin  gps
 - start qlandkarte
 
 Voor mij was dit voldoende om ook in 14.04 alles weer te laten werken zoals ik gewend was met de GPS unit aangesloten op de USB van de PC of laptop.
 
 Indien je ook nog beschikt over een kaartlezer in je PC of laptop kun je de gegevens natuurlijk ook nog op deze manier wissen en uitlezen. In je tweede schermafdruk heb je de functie geselecteerd om kaarten te exporteren, dit hoeft niet rechtstreeks naar de GPS. Je kunt ook zelf een map aanmaken die je als uitvoerpad selecteert, op deze manier zou je van meerdere gebieden al vast vakantievoorbereidingen doen zonder ze alvast op de GPS te zetten of op een geheugenkaart. Qlandkarte maakt dan van de geselecteerde kaarten een gmapsupp.img.
 De gmapsupp.img moet dan in een map geplaatst worden die garmin genoemd moet worden. In deze map garmin kun je dan eventueel ook nog een map POI aanmaken waar je poi's in kunt plaatsen. De map garmin kun je dan rechtstreeks naar het geheugen kaartje kopiëren. Voor elk afzonderlijk gebied moet je wel weer een aparte garmin map aanmaken dus je krijgt iets als documenten/gps kaarten/frankrijk/bretange/fietsen/garmin. In garmin komen dan zoals de kaartgegevens zoals eerder beschreven.

Succes.
   

Offline livino

  • Lid
Re: Garmin 60cx faalt na upgrade naar Ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/27, 21:36:03 »
Bedankt, het werkt weer  :laugh:

Ik heb de regel aangepast. Er stond een regel  ATTR{idVendor}=="091e", ATTR{idProduct}=="2124", MODE="0666", GROUP="plugdev", geen idee of daar de fout zat, maar ik heb de 2124 vervangen door 0003.

Daarnaast heb ik het gmpasupp.img bestand eerst vanuit QLandkarte naar mijn gewone harde schijf geëxporteerd, om het dan te kopiëren naar de gps als USB-massaopslag. (Vreemd dat het niet rechtstreeks ging, maar het werkt, da's wat telt).

Kan ik weer de fiets op (als de sneeuw weg is :D )

Het andere probleem waar ik gewag van maakte, had te maken met het opladen van routes, maar dat werkte nu gewoon als voorheen.

Lieven