Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 8.04  (gelezen 1628 keer)

Offline mjv

  • Lid
ubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/10/03, 11:19:27 »
Ik wil ubuntu op mijn externe schijf zetten ,want mijn harde schijf van de pc is maar 20gb.
op mijn externe harde schijf staan al div dingen. dus ik wil bijvoorbeeld 20 gb gebruiken voor ubuntu en de rest 230 gb
voor foto,s en  bestanden en muziek. is dat mogelijk hoe kan ik dat dan indelen.
gr mjv

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/03, 11:27:12 »
Citaat van: mjv
Ik wil ubuntu op mijn externe schijf zetten ,want mijn harde schijf van de pc is maar 20gb.
op mijn externe harde schijf staan al div dingen. dus ik wil bijvoorbeeld 20 gb gebruiken voor ubuntu en de rest 230 gb
voor foto,s en  bestanden en muziek. is dat mogelijk hoe kan ik dat dan indelen.
gr mjv
Niet zo'n goed idee, want dan kun je naderhand je computer alleen maar opstarten (ook Windows!) wanneer de externe schijf is aangesloten... Bovendien werkt een USB-harde schijf een stuk trager dan een interne schijf. Kortom: een besturingssysteem (elk besturingssysteem) hoort op een interne schijf.

Mijn advies is: pak lichtgewicht versie Xubuntu, daar hoef je maar 5 GB voor uit te trekken. En zet 'm dan gewoon naast Windows, op de interne harde schijf.
http://computertip.googlepages.com/minidistributies
(onderaan de pagina)

Installeren doe je dan zo:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Offline ohjajoh

  • Lid
ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/03, 11:36:18 »
Ik zou die 20 Gb van die eerste harde schijf verdelen in 2 partities de ene 1 Gb swap-space en de ander 19 Gb als ext3 gemount als /. De hele externe schijf dan als ext3 gemount als /home. Als je ruimte wilt overlaten voor andere distributies dan laat je op die 2de schijf gewoon zo'n 10 tot 20 gb vrij. De gegevens die je er al hebt opstaan eerst backuppen anders ben je die kwijt. Als dat niet gaat moet je aan de slag met het verkleinen van partities, na installatie de boel overhevelen en dan de partitie weer vergroten, dit schijnt wel eens mis te gaan (heb dat zelf nooit ondervonden) en dan ben je dus zonder backup toch alles kwijt.

edit: ik ga er dan dus vanuit dat je geen windows draait

pjvolders

  • Gast
ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/03, 11:42:34 »
ik heb ooit linux op een externe HD geinstalleerd en dan starte linux op als ik de externe had aangesloten en anders windows...
Maar dit is heel moeilijk (je moet met je bios gaan liggen kl****
Mss gaat het simpeler met wubi (?), maar ik zou pjotr-s advies volgen en het op een interne HD installeren. Als je eerste wat met de live cd gespeeld hebt en zeker bent dat alles werkt kan je het daarna volwaardig installeren. Mss is het tijd voor een grotere HD?

groetjes
PJ

Offline mjv

  • Lid
ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/03, 23:18:57 »
bedankt voor de tip ik ga naar een andere harde schijf op zoek.
bedankt.

Offline mjv

  • Lid
ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/09, 23:02:23 »
ik heb een andere schijf (slave) in pc gezet en ubuntu geinstalleerd .
het werkt nu weer.alleen nog bepaalde instellingen veranderen en aanpassen als het lukt.
mvrgr
mjv