Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harddisk beschadigd?  (gelezen 1033 keer)

Offline vinum

  • Lid
harddisk beschadigd?
« Gepost op: 2015/09/27, 09:25:37 »
ik heb twee harde schijven, één systeemschijf(160gb) en één data-schijf(500gb).
heb zojuist 14.04 opnieuw geïnstalleerd met opstart-stick op mijn systeemschijf.
als ik de pc terug opstart, vindt hij de systeemschijf niet.
als ik in bios ga, staat de schijf er ook niet tussen, wel de "data-schijf".
nu ga ik in bios naar het boot-menu(f8) en daar staat de systeemschijf wél en kan ik van daar uit opstarten.
uit "schijfinfo" leer ik dat de systeemschijf twee beschadigde sectoren bevat.
zou dit de oorzaak kunnen zijn en is dit te herstellen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/27, 09:38:04 »
2 sectoren hoeft geen probleem te zijn, indien dit niet oploopt.

In je bios instellen,
wie mag booten,
En bootvolgorde ingeven.

Dan zou het moeten werken.

Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/27, 09:50:06 »
Post eens een Smartoverzicht.
(nadat je een extended selftest hebt gedaan, duurt >1uur)

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/27, 10:02:35 »
Post eens een Smartoverzicht.
(nadat je een extended selftest hebt gedaan, duurt >1uur)
Smart kun je direct posten, de selftest heeft niks met smart uitlezen te maken.

Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/27, 10:22:35 »
Hoe weet je dan of je 'Pending Sectors' hebt?

Offline vinum

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/27, 10:27:35 »
hoe gebeurt een "smart-test"?

het probleem is dat ik in het bios de prioriteit kan instellen, maar de bewuste schijf staat er niet bij, in het bootmenu wel, dus doe ik het van daar uit, nogal omslachtig, niet?

Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/27, 11:06:52 »
Via 'Schijven' aka gnome-disk-utility of 'Smartmontools'

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/27, 12:02:02 »
uit "schijfinfo" leer ik dat de systeemschijf twee beschadigde sectoren bevat.
In dat geval kun je 'm beter zo vlug mogelijk vervangen. Zoiets gaat meestal snel van kwaad tot erger.....

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/27, 13:11:09 »
Smart laat gewoon de info in je hd zien.
Dan zie je of er sectoren defect zijn,
je kunt zien of er sectoren misschien defect gaan,
je kunt zien of er te vaak unload cycle gebeurt.
(zoek met google hoe je dit uitleest).

Smart kun je gewoon direct uitlezen, hier is geen test voor nodig.

Met ubuntu kun je via schijven of disks , smart uitlezen, verder hoef je niks te installeren.
Start disks, kies je links je hd, dan heb je rechts kun je smart/testen van hd kiezen, dan zie je smart(soms moet je even wachten totdat smart wordt uitgelezen, meestal na booten), via usb werkt niet altijd, dit komt door de usb kontroller die gebruikt wordt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/27, 13:14:25 »
hoe gebeurt een "smart-test"?

het probleem is dat ik in het bios de prioriteit kan instellen, maar de bewuste schijf staat er niet bij, in het bootmenu wel, dus doe ik het van daar uit, nogal omslachtig, niet?

Hier moet je gewoon je bios beter instellen, heeft denk ik niks te maken met smart.
1 aangeven welke hardware mag booten
2 volgorde aangeven.

Zoek handleiding van je bios, bekijk alle instellingen, denk dat je er over heen leest.

Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/27, 15:21:34 »
Smart kun je gewoon direct uitlezen, hier is geen test voor nodig.
Om de toestand van je sectoren te weten/weer te geven zul je dan toch eerst alle sectoren moeten 'lezen'?
Stel je hebt een map met muziek die je al een tijd niet meer hebt beluisterd; hoe weet je dan of die sectoren nog goed zijn?

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/27, 15:37:29 »
Smart kun je gewoon direct uitlezen, hier is geen test voor nodig.
Om de toestand van je sectoren te weten/weer te geven zul je dan toch eerst alle sectoren moeten 'lezen'?
Stel je hebt een map met muziek die je al een tijd niet meer hebt beluisterd; hoe weet je dan of die sectoren nog goed zijn?
Smart houd tijdens gebruik bij wat er gebeurd tav sectoren, dit is de info die smart weet, net als in je auto als je die uitleest dan zie je wat er gebeurd is. Dus hier hoef je niks te testen, je kunt smart gewoon direct uitlezen.

Of je file, of beter gezegt of je backup goed is, dit doe je door een checksum op je file te zetten, en dit later te vergelijken, dan zou je een verschil kunnen zien. Dit is ook een reden dat je vroeger meerdere backups moest hebben, en tegenwoordig heb je  ZFS, dit is een file systeem die dit ook bijhoud.
Maar smart heeft hier niks  mee te maken.

Denk dat je in de war bent met hdtune in windows die alle sectoren test, dat was vroeger goed, maar nu repareert de hd vaak slechte sectoren, en hdtune zegt dan dat alles goed is, maar via smart zou je dan kunnen zien dat er sectoren reallocated worden.

Tip voor je backups, zoek een suit hoe je een backup moet maken zodat het goed bewaard wordt, bijna niemand weet hoe dit werkt.
Daarom zie je vaak mensen vragen hoe te recoveren, en denken dat doe je even, dus niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 15:40:36 door jan11000 »

Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/27, 16:05:48 »
Smart kun je gewoon direct uitlezen, hier is geen test voor nodig.
Om de toestand van je sectoren te weten/weer te geven zul je dan toch eerst alle sectoren moeten 'lezen'?
Stel je hebt een map met muziek die je al een tijd niet meer hebt beluisterd; hoe weet je dan of die sectoren nog goed zijn?
Smart houd tijdens gebruik bij wat er gebeurd tav sectoren, dit is de info die smart weet, net als in je auto als je die uitleest dan zie je wat er gebeurd is. Dus hier hoef je niks te testen, je kunt smart gewoon direct uitlezen.
Snap ik, maar volgens mij praten we langs elkaar heen: ik heb het nu juist over sectoren die je niet regelmatig gebruikt.
Smart gaat niet elke keer bij het opstarten je hele HDD checken (daarvoor is de selftest....  ;) ), maar houdt alleen de status bij van sectoren die je gebruikt.

Dus nogmaals: hoe weet Smart de status van sectoren die je al een tijd niet hebt gebruikt?


Of je file, of beter gezegt of je backup goed is, dit doe je door een checksum op je file te zetten, en dit later te vergelijken, dan zou je een verschil kunnen zien. Dit is ook een reden dat je vroeger meerdere backups moest hebben, en tegenwoordig heb je  ZFS, dit is een file systeem die dit ook bijhoud.
Maar smart heeft hier niks  mee te maken.
Klopt, en ik snap ook niet waarom je er over begint....  ???  ;)


Denk dat je in de war bent met hdtune in windows die alle sectoren test,
Nee, ik heb geen HDtune en probeer je slechts te begrijpen.


nu repareert de hd vaak slechte sectoren,  maar via smart zou je dan kunnen zien dat er sectoren reallocated worden.
Ja, en dat doet je HDD als ie sectoren leest/schrijft....dus moet je alle sectoren lezen....precies wat een selftest doet.
Bovendien zijn 'pending sectors' een groter probleem dan bad sectors; om die kwijt te raken overschrijf je alles met nullen; daar volstaat alleen lezen niet.


Tip voor je backups, zoek een suit hoe je een backup moet maken zodat het goed bewaard wordt, bijna niemand weet hoe dit werkt.
Daarom zie je vaak mensen vragen hoe te recoveren, en denken dat doe je even, dus niet.
Geen idee wat backups met dit topic te maken hebben...  ???
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 16:10:07 door VuurVosje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/27, 16:20:58 »
Smart weet niet de status van de sectoren die je niet gebruikt, hetzelfde is als jij je hd in de kast legt en 10 jaar later deze weer gaat proberen te lezen.
Smart is hier niet voor gemaakt.
Het testen wat volgens mij niet bij smart hoort, kun je natuurlijk laten lopen, maar van wat ik gezien heb is dit tijd weggooien, is dus niet nodig.
Dat je met formatteren bepaalde fouten wilt corrigeren of de sectoren testen voor de zekerheid, in linux heb je daarvoor badblocks, of ook een leuke test cd om je hd te testen, spinrite.

Klopt, en ik snap ook niet waarom je er over begint.... 
Dit heeft alles met backup te maken, denk dat jij het niet begrijpt, met smart ga je geen sectoren testen om te kijken of je muziek nog goed is, dit doe je met een backup.

Repareren van sectoren door te schrijven op elke sectoren, ja zo werkt het, alleen zul je dan misschien meerdere keren dat moeten doen, want het wordt niet direct gerepareerd, dus 3 dagen later loopt je hd nog steeds.

Geen idee wat backups met dit topic te maken hebben...
Om je muziek te kontroleren, wat je zelf zegt, klopt dus niet, daarom heb je en backup.


Wat een andere expert zegt is dat je hd's 4 x per jaar moet controleren of je hd/files nog goed zijn, spinrite(badblocks) kan dit, maar kopieren naar een andere hd kan ook.
Of dit nodig is weet ik niet, maar een goede backup is wel belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 16:22:30 door jan11000 »

Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/27, 17:05:59 »
We praten weer langs elkaar heen....  ???
I rest my case.  :rolleyes:

Offline Mikkel

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/27, 19:52:14 »
En dan te bedenken dat vinum helemaal niets vroeg over back-uppen.....  :rolleyes:
ik heb twee harde schijven, één systeemschijf(160gb) en één data-schijf(500gb).
heb zojuist 14.04 opnieuw geïnstalleerd met opstart-stick op mijn systeemschijf.
als ik de pc terug opstart, vindt hij de systeemschijf niet.
als ik in bios ga, staat de schijf er ook niet tussen
, wel de "data-schijf".

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/27, 20:04:58 »
Ik snap er ook helemaal niks meer van, VuurVosje en Mikkel. Ik vind deze hele discussie nogal zinloos en die opmerking over "dan moet je je bios beter instellen" is wel heel erg gemakkelijk gesteld.

Als je het handmatig aanpassen van de boot-volgorde weet te activeren, dan weet je dat ook wel. Bovendien heeft Vinum, de vraagsteller, meerdere keren aangegeven dat zijn systeemschijf in de BIOS helemaal niet getoond wordt. Zie de zeer terechte reactie van Mikkel.

Wat valt hier nou dan beter in te stellen?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vinum

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/28, 09:19:36 »
uit "schijfinfo" leer ik dat de systeemschijf twee beschadigde sectoren bevat.
In dat geval kun je 'm beter zo vlug mogelijk vervangen. Zoiets gaat meestal snel van kwaad tot erger.....

inderdaad, bij een zelftest geeft hij reeds 3 beschadigde sectoren, dus word hij vervangen.
bedankt iedereen 

Offline vinum

  • Lid
Re: harddisk beschadigd?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/10/01, 16:00:24 »
en dan installeer ik een nieuwe harde schijf (die in bios verschijnt ;-), wil ik een opstart-stick maken, krijg ik de foutmelding:
 
"er trad een onuitvoerbare uitzondering op: unorderable types: NoneType() <=str()"

wat betekent dit nu weer?