Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer op ubuntu-pc gebruiken vanop windows-pc's.  (gelezen 1117 keer)

oasisforever

  • Gast
printer op ubuntu-pc gebruiken vanop windows-pc's.
« Gepost op: 2008/06/27, 12:45:20 »
beste linuxers,

Ik heb Ubuntu 8.04 en heb al een netwerkje kunnen maken met de windowscomputers bij ons thuis, waarmee ik bestanden kan delen (met Samba).Nu heb ik op mijn Ubuntu-pc een printer staan (HP PSC 1210) die ik ook graag wil bereiken vanop de windows computers. Ik heb in ubuntu de printer toegangsrechten gegeven voor iedereen (in de Samba-server-configuratie). Wanneer ik op de windowscomputers zoek naar netwerkprinters wordt deze wel herkend, maar in een volgende stap zegt het dialoogvenster dat er drivers moeten afgehaald worden van de ubuntu-pc en dat deze fout zijn. Vervolgens komt er een venster met allerlei mogelijke printermerken en soorten printers, waar de mijne niet eens tussen staat.

Wat moet ik doen?

alvast bedankt voor reactie!
Tom

PS: een tijd terug was de printer nog aangesloten op een windows pc. Ik kon er vanop de andere windowscomputers perfect mee printen, maar de ubuntu-computer kon hem enkel herkennen. Als ge daadwerkelijk wilde printen liep het boeltje zowat vast.

Offline Floyo

  • Lid
printer op ubuntu-pc gebruiken vanop windows-pc's.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/27, 12:58:05 »
Dit heb ik ook gedaan, printer aan mijn server een in windows een paar klikjes een klaar.

http://lcardinaals.wordpress.com/2008/02/03/printer-onder-ubuntu-remote-benaderen-vanaf-ms-windows/

oasisforever

  • Gast
printer op ubuntu-pc gebruiken vanop windows-pc's.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/27, 13:18:11 »
hela, uw oplossing blijkt niet goed te werken. In windows krijg ik altijd de foutboodschap dat ofwel de printernaam fout is, ofwel de printer niet aangesloten. Maar de printernaam is weldegelijk juist, heb het meermaals gecheckt: psc_1200_series.

Ik zou trouwens ook een oplossing moeten hebben voor het omgekeerde probleem: printen vanuit ubuntu naar een printer die aangesloten is op een windows-pc..

Offline Floyo

  • Lid
printer op ubuntu-pc gebruiken vanop windows-pc's.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/27, 14:15:16 »
Volgens mij werkt het wel alleen is het wat gedoe om het adres goed te krijgen en als ik me niet vergis moet samba ook geïnstalleerd zijn.

En voor het omgekeerde zou je dit kunnen proberen.

systeem-->beheer-->afdrukken
nieuwe printer --> Windows printer via Samba.

Vervolgens browse en dan de goede werkgroep en printer selecteren.