Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schone installatie  (gelezen 1218 keer)

Offline gerret38

  • Lid
schone installatie
« Gepost op: 2012/08/06, 18:10:17 »
Omdat ubuntu 11.10 delaatste tijd vaak kuren vertoont(5 a 10 minuten iets met de hade schijf doen,waar alles op moet wachten) en mijn schijf een rommeltje is, wil ik opnieuw installeren.
Live CD Ubuntu 12.04 meldt "toepassing compiz wordt onverwacht gesloten" en krijg een paars-rood gekkleurd scherm met op de dash plaats een zwart kolom met witte stipjes en rechtsboven een soortgelijk mededelingvakje.
Live CD Ubuntu 11.10 geeft ook zo'n scherm.
Live CD Ubuntu 10.04 gaat goed maar wordt niet meer ondersteund dus upgraden kan niet.(en met gparted kan ik niets verwijderen)
LiveCD Lubuntu 12.04 gaat goed,maar geen flashspeler in chrome(hoewel er dat standaard in zou moeten zitten) dus geen uitzending gemist en verder crasht hij regelmatig.
Wat nu? ik wordt er wanhopig van.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: schone installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/06, 18:14:40 »
Schone installatie doen van 12.04:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Daarna o.a. Flash erin pompen (zit niet op LiveCD):
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Offline Lutz

  • Lid
Re: schone installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/06, 19:34:51 »
Je hebt al een goed gevulde harde schijf. Denk eens erover na om een groter schijf te plaatsen. In zo een geval kan je voor Windows beter NTFS gebruiken dan FAT32, omdat dat nu door Linux goed wordt ondersteund. Verder ben ik oudewets en zal een linux root partitie (/) van 15GB aanhouden en een /home partitie. Dan kan je later beter updaten. Maar dat is slechts een suggestie.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: schone installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/06, 20:01:21 »
Live CD Ubuntu 10.04 gaat goed maar wordt niet meer ondersteund dus upgraden kan niet.

Ubuntu 10.04 wordt nog ondersteund tot in april 2013, dus dat zou je eventueel kunnen installeren en vandaaruit upgraden naar 12.04.
Alhoewel ik een schone installatie van 12.04 zou doen i.p.v. upgraden.


Edit: mag ik zeggen dat ik de indeling van die harde schijf een zootje vind? 8-)
Om daar orde in te scheppen kun je beter eerst een back-up maken van de bestanden die je beslist niet wilt kwijtraken (persoonlijke documenten, foto's, muziek, Bladwijzers, Favorieten, enzovoort........),
dan de pc opstarten met een GParted live-cd en alle partities behalve C: verwijderen,
daarna een D: aanmaken die je gebruikt voor bijvoorbeeld data,
een uitgebreide (extended) partitie van de rest,
waarop je Ubuntu 12.04 installeert met een / van 15 - 20 GB,
een swap (grootte is afhankelijk van de hoeveelheid RAM in de pc)
en een /home van in ieder geval 10 GB (maar meer kan natuurlijk ook).

De Ubuntu-partities formatteer je in ext4.
De rest van die uitgebreide partitie formatteer je in NTFS, zodat je de bestanden die daarop komen te staan vanuit zowel Windows als Ubuntu kunt gebruiken.

't is maar een idee, hoor. ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/06, 20:32:26 door Mikkel »