Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot opheffen, alleen 14.04  (gelezen 2259 keer)

dual boot opheffen, alleen 14.04
« Gepost op: 2015/03/31, 18:37:30 »
Ik heb een EEEpc 900 netbook waar nu nog een dualboot van ubuntu 10.04 met windows XP opstaat.
Hier op wil ik Ubuntu 14.04 LTS zetten, waar bij de dualboot èn de oude besturingssystemen mogen komen te vervallen.
Met een schone harde schijf wil beginnen en daar alleen ubuntu 14.04 opzetten.
Er hoeft niets meer bewaard te worden.
De life installatie dvd van 14.04 protesteert en zegt dat de schijf te klein maar hij ziet waarschijnlijk alleen de eerste partitie.

Moet ik de oude partities vernietigen, met Gparted van de lifeDVD, en de schijf op nieuw indelen en hoe?, voor ik vanaf de ubuntu life dvd het nieuwe besturingssysteem er op kan zetten?
Wat doe ik met met de Grub BOOT instellingen en staan die of een deel daarvan niet in de bios?

Systeem : 900mHz, ssd 13,9 GB, 1024 MB
schijfindeling tot nu toe, bekeken met Gparted:   Sda1 ! Unknown   243.00 Mib
                     Sda2   extended   3,52     GiB
                     Sda5   lvm2 pv  mountpoint ubuntu-vg 3,52GiB
                     Sdb1 ext4       11,44 GiB
                     Sdb2 extended   3,59 GiB
                     Sdb5   ext2      2,63 Gib
                     Sdb6   linuxswap   980 MiB
                     unallocated      1,29 Mib
Waarschijnlijk heb ik windows XP er al een keer afgegooid, ik zie hem niet meer terug in de partitietabel
Groeten Jan Willem

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/02, 22:07:24 »
Beste Jan Willem,
Als er niets meer bewaard hoe te blijven dan is het het handigste om via Gparted van de liveCD alle oude partities te verwijderen. Volgens mij deelt het installatieprogramma het zelf dan in. Mocht het niet automatisch ingedeeld worden dan zou je 1 partitie ext4 voor de gehele schijf aan kunnen maken, dan zal de installatie het zelf indelen.

Als je zelf nog een indeling in gedachten hebt dan kun je die met Gparted aanmaken, bv:
sda2 8Gb in ext4 voor de /
sda3 1Gb als linuxswap
sda4 rest /data

En deze partities tijdens het installeren aankoppelen.

Succes
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/03, 00:20:01 »
Als je zelf nog een indeling in gedachten hebt dan kun je die met Gparted aanmaken, bv:
sda2 8Gb in ext4 voor de /
sda3 1Gb als linuxswap
sda4 rest /data

Met deze indeling wordt er geen aparte /home aangemaakt, maar krijg je een partitie voor / en voor /home van in totaal slechts 8 GB. Dat is wel heel erg weinig, poj. ;)
Beter lijkt mij minimaal 10 GB voor /  en maak je geen aparte partitie voor /home, dan komt 25 GB dichter in de buurt voor / inclusief /home.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/03, 00:28:48 »
De verdeling is maar een voorbeeld.  Zelf heb ik mijn data niet in home staan maar in data. Op zich heb je voldoende aan een / en een linuxswap.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/03, 19:25:19 »
De verdeling is maar een voorbeeld.
Op zich heb je voldoende aan een / en een linuxswap.

Dat weet ik, /home op een aparte partitie is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Maar als je / en /home op één partitie zet, dan is 8 GB aan de krappe kant.

In ieder geval is de schijfindeling zoals Jan Willem in z'n eerste bericht geeft een beetje een rommeltje, dus stél dat hij nog niet heel ervaren is in Linux en jouw voorbeeld klakkeloos overneemt, dan krijgt ie later problemen met een snel vollopende /  ;)

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/07, 15:03:40 »
Ik volg inmiddels de handleiding https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen.
en heb de partities  vernietigd waar dat kon maar nu heb ik nog steeds een sda, sdb en sdc met inhoud
Deze wil ik samen voegen tot één sda en dan pas een nieuwe ubuntu installeren. 
Hoe ga ik dat doen, met gebruik van Gparted?

Offline vanadium

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/07, 15:46:25 »
Als je nog partities blijft hebben, dan heb je het ergens niet goed gedaan. Vergeet in gparted niet op de groene vink ("toepassen") te klikken: pas dan worden de wijzigingen die je aangeeft effectief naar de harde schijf geschreven.

Als je een standaard installatie wil, dan volstaat het "Schijf wissen en Ubuntu installeren" te kiezen om automatisch de schijf te laten wissen en herpartitioneren. Wil je zelf de partities en hun gebruik bepalen, dan kies je "Iets anders". Op dat ogenblik moet je zelf wel inzicht hebben in wat je beoogt. Een standaard installatie is wellicht veruit het eenvoudigste. De andere harde schijf kan je dan voor je gebruikersdata gebruiken. Dan kan je met 8 GB op je systeempartitie wel toekomen als je een beetje oplet (verwijder alvast telkens de oude kernel als er een kernelupdate geweest is).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/09, 12:13:24 »
maar nu heb ik nog steeds een sda, sdb en sdc met inhoud
Dit klinkt als dat je meerdere schijven in je computer hebt, kan dat kloppen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/09, 12:18:04 »
Ik zou op een Eee pc sowieso geen Ubuntu draaien maar eerder Xubuntu, daar een Eee pc niet zoveel geheugen beschikbaar heeft en Ubuntu wel redelijk wat geheugen vraagt. Je kan Ubuntu draaien op die Eee pc, maar verwacht dan wel dat het af en toe stroperig aanvoelt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/09, 21:42:43 »
Ik heb in mijn EEEpc de bestaande harde schijf, in dit geval een SSD, gesplitst in een sda en een sdb   om een dualboot te kunnen maken.( de sdc uit de vorige post bleek de sd kaart te zijn)
Er zijn dus partities op zowel sda als op sdb, als ik die partities ophef heb ik nog steeds een sda en een sdb.
Sda is 3.76 GiB en dus te klein voor een nieuw besturingssysteem en sdb is 15,03 GiB.

Poging1: Op sdb heb ik nu ubuntu gezet maar de boot staat waarschijnlijk nog op sda, hij start niet op
DE EEEpc ziet dus twee harde schijven en die wil ik nu juist samen voegen tot een sda van 18,8 GiB en die geheel gebruiken voor ubuntu / xubuntu, cq met een schone lei beginnen.
Hoe kom ik nu van die sdb af?
Inmiddels ben ik al wel zover dat ik geheel sdb weer unallocated heb gekregen, inderdaad het groene vinkje, maar sdb bestaat nog steeds en kan de verkregen ruimte niet toevoegen aan sda.

De uiteindelijke bedoeling is om de EEEpc, met een schijf van 18 GiB te gebruiken als een mediaspeler door er Kodi op te zetten.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/09, 21:49:29 »
Vreemd, zie je dan ook rechts bovenin in GParted 2 harde schijven?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/09, 23:00:24 »
Vergis je niet: het zal wel degelijk gaan om twee aparte SSD schijven, één van 4 GB (je sda) en één van 16 GB (je sdb). Linux duidt aparte schijven aan met andere letters (sda, sdb). Partities op zo een schijf worden dan met cijfers aangeduid (vb twee partities sda1, sda2 op sda, een sdb1 op sdb).

Je kan die dus niet samenvoegen. De 16 GB sdb gebruik je dus wellicht best als systeempartitie en voor een swappartitie (1GB). Daar kan ook je home opkomen. De sda kan dan als extra dataopslag gebruikt worden.

Ik zou er wellicht het volgende van maken

sda
->sda1 ext4  4 GB -> Documents

sdb
-->sdb1 ext4   15 GiB -> /
-->sdb2 extended
-->sdb5 swap

Je kan dit doen vanuit het installatieprogramma. Kies "iets anders". Wis de bestaande partities, maak nieuwe partities aan, wijs sdb1 aan als / en sdb5 als swap. Koppelen van sda1 aan je documenten (of aan een andere opslagfolder) doe je pas na installatie.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/09, 23:35:37 »
Volgens mij kun je bij het installeren van Xubuntu kiezen om het bestandssysteem via LVM aan te maken, dan kun je de partities wel door laten lopen over de verschillende schijven. Maar vraag me niet hoe dat moest. Wellicht weet iemand anders hier meer over?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/10, 11:03:50 »
Ik zie rechts boven in Gparted inderdaad twee harde schijven, dat zullen  dan fysiek ook wel twee SSD schijven  zijn.
De sdb schijf heb ik geheel vrij, unallocated, maar sda ziet er als volgt uit:

Unallocated 245.00 MiB
sda2       extended           3,52GiB         boot
sda5       lvm 2 pv    ubuntu-vg    3,52 GiB         lvm

Volgens mij staan sda2 en sda5 op slot, er staan twee sleuteltjes bij.
De rechter muisknop geeft alleen “manage flags” en “information”.
De andere opties blijven grijs
De BOOT staat nog op sda , als ik ubuntu op sdb installeer start die niet op .
Volgens mij moet die boot  weg  van sda voor ik sda voor document opslag kan gebruiken en de BOOT naar sdb kan verplaatsen
Met installeren van een nieuwe ubuntu op sdb komt de BOOT dan naar sdb.

Manage flags geeft wel opties voor sda maar daar kan ik de reikwijdte niet van overzien.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 11:05:33 door Jan Willem »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/10, 11:23:38 »
Unallocated 245.00 MiB
sda2       extended           3,52GiB         boot
sda5       lvm 2 pv    ubuntu-vg    3,52 GiB         lvm

Dag Jan WIllem, Ik verbaas me een beetje over de geringe omvang van de sda. Graag zou ik willen weten wat voor type dat is. Zou je daarom het volgende in de terminal willen geven en de uitkomst hier willen opgeven ?
inxi -v4

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/10, 11:34:28 »
Volgens mij staan sda2 en sda5 op slot, er staan twee sleuteltjes bij.
De rechter muisknop geeft alleen “manage flags” en “information”.
De andere opties blijven grijs
Ik ga er even vanuit dat je dit wel doet met GParted vanuit de live-cd? Als er sleuteltjes bij staan dan zou ook de mogelijkheid "ontkoppelen" bij rechtsklik moeten verschijnen.
Daarnaast zou je een vlag boot moeten plaatsen bij de sdb partitie, maar op zich zou die volgens mij ook op sda mogen blijven. Jouw probleem met het booten zou ook voort kunnen komen uit de bootvolgorde in de BIOS. Vaak kun je bij het opstarten een knop indrukken om de bootvolgorde eenmalig anders te zetten (om te testen) of definitief in de BIOS te wijzigen. Zie voor de knoppen de informatie op het scherm bij het opstarten (gaat vaak heel snel). Meestal zijn dit knoppen als esc, del, ins, of één van de Fx knoppen.

In je BIOS zou je ook moeten kunnen zien welke harde schijven er aanwezig zijn.

Tenslotte vond ik dit nog:
https://askubuntu.com/questions/532121/problem-removing-swap-partition
Het lijkt mij hetzelfde probleem en het lijkt er op dat je al een keer Ubuntu met LVM hebt geinstalleerd gehad en dat dat nu alles blokkeerd ... Wellicht kun je wat met de tips.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 10:20:50 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/10, 13:34:24 »
1) Algemene info over het aanpassen van harde schijven mbv gparted:
Als je het systeem opstart vanaf de harde schijf kan je geen aanpassingen maken. Je zaagt immers ook geen tak af waar je op zit. Daarom moet je opstarten vanaf een USB stick waar  ubuntu op staat (gemaakt met een usb-booter) In windows, gebruik rufus; in Linux, gebruik Unetbootin.

2) BIOS aanpassen om opstart via USB mogelijk te maken.
      De opstart volgorde - boot - wordt bepaald door de bios settings.
2a)  Als de computer nog uitstaat: plaats de usb in het apparaat
2b)  Start de pc op
2c)  Het bios is te benaderen door tijdens de opstart een speciale toets in te drukken
                    (kijk de handleiding na welke dat is ESC / F2 / F10 / F11 / F12 ?? ??).
2d) Er zijn twee belangrijke instellingen die men moet wijzigen in BIOS.
       1 )  Selecteer de usb als eerste opstart . Het verschilt een beetje per app   araat,
               soms moet men voor de usb een "removable device" kiezen en
               soms wordt de usb gezien als een andere "hdd"
       2)  Uitschakelen bootbooster, zie ook plaatje.
               http://4.bp.blogspot.com/_BcWcPXk8SnM/SqEFLUZbaGI/AAAAAAAAAG4/iuwpwIRQjdQ/s1600-h/d1.jpg
2e) verlaat bios door de instellingen te bewaren en daarna opnieuw op te starten.

3) Nu start het systeem op van USB (als alles tenminste goed is uitgevoerd)
3a verwijder de gewraakte partities, afh. van type format
   ntfs en ext4 partities met gparted
   lvm partities met command line instructions in de terminal

4) Als de interne schijven leeg zijn kan ubuntu worden geinstalleerd.
de EeePC 900 is een beetje bijzonder er zitten twee ssd schijven in: een kleine snelle en een tragere iets grotere. Om een beetje efficient om te gaan met de ruimte is het verstandig om een paar dingen te scheiden en op aparte partities te zetten.

"/"       op de snelle  ->   maak sda1 4 GB
"/home"    op de trage   ->   maak sdb1 8 GB
"/var"        op de trage  ->    maak sdb2 8 GB

Ik zou graag van anderen willen weten of dit het meest gunstigste/praktische is.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/10, 21:29:49 »
Alternatieve partitionering met LVM, zie http://tombuntu.com/index.php/2008/11/17/installing-ubuntu-810-on-the-eee-pc-901/
Citaat
Regarding the storage being two drives (4Gb primary and the rest in the secondary), you could try use LVM to effectively merge the two drives together.

Apparently Ubuntu doesn’t support this at install time by default but http://www.debuntu.org/how-to-install-ubuntu-over-lvm-filesystem has instructions.

my plan would be:
 * 128Mb of sda as sda1 for /boot
 * the rest of sda as sda2 marked for LVM
 * all of sdb (as-is or a single partition at sdb1) for LVM
 * create a volume group including sda2 and sdb1
 * create logical volumes within the volume group as needed

You don’t need to split things further if you do not want to – you could have / as a single logical volume taking the whole of the group so you would have a single root filesystem of ~19.8Gb, a small /boot and nothing else.
Kort vertaald:

Maak met gparted
       sda1  een kleine ext4 partitie "/boot"
       sda2  rest als lvm volume group

       sdb1  geheel lvm  volume group

Maak met lvm tools
       een logisch volume dat sda2 en sdb1 omvat.

Voordeel:
  de schijf wordt volledig benut doordat lvm de schijf als een geheel ziet.


Mogelijk doet Ubuntu deze manier vanzelf waneer de automatische partitionering gekozen wordt bij de installatie.

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/17, 12:20:28 »
Beste Ezman
Op de EEEpc,met de terminal heb ik inxi gestart en antwoord gekregen, een hele lap tekst.
Die heb ik met copieren en plakken in een libreoffice document gezet en opgeslagen op de EEEpc.
Met de bedoeling dat op een andere computer als antwoord op het forum/topic te zetten.
Als ik het libreoffice document van 38,5 KB op een usbstick zet is het document in een keer leeg, 0 KB!
Ik kan het document dus niet transporteren en het is me teveel tekst om over te typen.
? Hoe krijg ik de tekst van de terminal als tekst in een document en geplaatst?

Voor de andere adviseurs: de gang van zaken:
Ik werk met een live cd ubuntu, via een externe cd drive aan gesloten met USB aan de EEEpc.
In de optie “iets anders” vond ik de optie BOOT plaatsen op de sdb schijf.
Daarna heb ik op vrije sdb een “ / “ en een SWAP aangemaakt.
Toen liet ubuntu zich installeren en daarna ook opstarten.
Gparted geïnstalleerd in ubuntu, op de sdb dus, toen lieten de partities op sda zich wel verwijderen.
(niet de tak afzagen waar je op zit)
Toen op de sda een EXT4 primaire partitie aangemaakt die ik nu in “bestanden” zie als “volume van 4,0 GB”.
Dat werkt goed.

Het is de moeite waard om te proberen of Xubuntu op deze pc beter werkt dan Ubuntu.
Met Unetboothin heb ik geprobeerd een opstartbare USBstick te maken, ik krijg als melding dat er geen ruimte meer is op de USBstick. Terwijl die leeg is.
In de GUI van Unetboothin zie ik nog wel de op de optie “ruimte die wordt vrijgelaten” , dat staat nu op 0 MB.
De computer waar ik nu op werk is 64 bit met 14.04.
?Waarom zou dat niet werken?

Ik heb het vermoeden dat er inderdaad een kleine snelle SSD van 4 GB in zit en een langzamere SSD van 16 GB.
? Kan ik op de snelle SSD van 4 GB , de sda, nu ook programma's zetten of komen die automatisch op sdb terecht?

Voor het gebruik van LVM heb ik enige drempelvrees.



Offline EZ-man

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/17, 17:33:58 »
Dag Jan Willem,
Goed om te horen dat je de stoute schoenen hebt aan getrokken.  De partitionering tijdens het installeren beheers je goed en de opmerking over tak en zaag heb je op waarde weten te schatten. :) Het gebruik van een externe cd-speler is een solide manier om linux te installeren. Het resultaat telt wat mij betreft en de weg is geplaveid met paardevijgen.

Opmerking 1: Mijn eerste suggestie voor de verdeling van de partities was gebaseerd op de omvang van bepaalde directories in mijn eigen systeem (Mint 17). Het is afhankelijk hoe de pc in de toekomst gebruikt gaat worden. Als je bv. veel foto's en muziek er op zet dan wordt de " /home" erg groot. Een aparte "/home" is ook makkelijk als er in de toekomst een andere linux-variant wordt gebruikt, of als je wilt upgraden. (Allemaal zaken die nu minder belangrijk zijn).
Hoe snel het systeem is/wordt laat ik aan jou over, ik ben niet zo gebrand op de tijdwaarneming en kan je daarin niet adviseren (anderen wel ?).

Opmerking 2: LVM kan op servers uitkomst bieden voor een flexibel beheer van de afzonderlijke harde schijven. Op een normale pc is het niet gebruikelijk. Maar dit is (voor mij) het eerste voorbeeld dat het misschien wel nuttig zou kunnen zijn. Maak je er niet te druk over, alleen maar EXT4 partities toepassen moet ook kunnen.

Opmerking 3: De output van het inxi commando kan het best is het kladblok bewaard worden. Afhankelijk van de linux variant heet dit programma Gedit / Leafpad / Nano / .....  .
   Waarom het opslaan niet lukt: Probeerde je dat te doen tijdens een LiveCD versie? Het kan om verschillende redenen niet gelukt zijn. Heb je het geprobeert op een usb op te slaan, dat moet meestal wel lukken.


Ik heb geen goed beeld hoe je nu werkt. VRAGEN:
 - wat is de bedoeling van die installatie usb,
 - is linux (om het even welke  variant) nu geinstalleerd op de interne schijf?


Aanvulling:
Dat inxi commando kan ons hier op het forum iets zeggen over hoe die interne schijven benoemd zijn. De coderingen sda / sdb / sdc zijn niet altijd even duidelijk als er bv. wel/geen usb stick in gebruik is. De namen toshiba / samsung / etc. zijn dan beter te bevatten. Ik ben nl. een mens en geen coderingsmachine ;-)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/17, 17:42:59 door EZ-man »

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/17, 18:48:24 »
Kan het zijn dat de sda van 4Gb de USB-stick is waarvan de live sessie wordt afgespeeld?

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/23, 12:17:20 »
Met de installatie usb wil ik op de EEEpc Xubuntu zetten omdat Xubuntu misschien sneller werkt dan Ubuntuop zo'n kleine pc 
Unetboothin wil ik gewoon wel eens uitproberen.Ik heb nog geen werkende usb opstartende installatie kunnen maken.
Alles uit nieuwsgierigheid.
Uiteindelijk wil ik Kodi installeren maar het liefst op de sda omdat die de snelste SSD is.
Volgens mij is de LVM al vanaf de fabriek op de EEEpc geplaatst geweest om sda en sdb te combineren, een langzame en een snelle SSD.

Linux is nu op de interne sdb geplaatst, door mij.
Er heeft een Sdkaartje in gezeten de sdc benoemd was, dat wordt nu dus niet meer weer gegeven.

Citaat
Kan het zijn dat de sda van 4Gb de USB-stick is waarvan de live sessie wordt afgespeeld?
De live sessie heb ik vanaf een externe DVD gedraaid, via USB aansluiting. Die is nu weer afgekoppeld.
De 4 GB is de interne sda.

De uitkomst van  inxi -v4 in de terminal heb ik gekopieerd naar Leafpad, dan laat de tekst zich wel verplaatsen:

janwillem@janwillem-900:~$ inxi -v4
System:    Host: janwillem-900 Kernel: 3.16.0-34-generic i686 (32 bit, gcc: 4.8.2)
           Desktop: Gnome Distro: Ubuntu 14.04 trusty
Machine:   System: ASUSTeK product: 900 version: 0802
           Mobo: ASUSTeK model: 900 version: x.xx Bios: American Megatrends version: 0802 date: 07/07/2008
CPU:       Single core Intel Celeron M (-UP-) cache: 512 KB flags: (nx pae sse sse2) bmips: 1800.2 clocked at 900.102 MHz
Graphics:  Card: Intel Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           X.Org: 1.16.0 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1024x600@59.5hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel 915GM x86/MMX/SSE2 GLX Version: 1.4 Mesa 10.3.2 Direct Rendering: Yes
Network:   Card-1: Qualcomm Atheros AR242x / AR542x Wireless Network Adapter (PCI-Express) driver: ath5k bus-ID: 01:00.0
           IF: wlan0 state: up mac: 00:15:af:d3:14:00
           Card-2: Qualcomm Atheros Attansic L2 Fast Ethernet driver: atl2 ver: 2.2.3 bus-ID: 03:00.0
           IF: eth0 state: down mac: 00:1f:c6:74:8c:35
Drives:    HDD Total Size: 24.2GB (27.4% used) 1: id: /dev/sda model: ASUS size: 4.0GB
           2: id: /dev/sdb model: ASUS size: 16.1GB 3: USB id: /dev/sdd model: Nano_Pro size: 4.0GB
Partition: ID: / size: 14G used: 4.2G (33%) fs: ext4 ID: swap-1 size: 1.46GB used: 0.06GB (4%) fs: swap
Info:      Processes: 167 Uptime: 30 min Memory: 401.8/995.2MB Runlevel: 2 Gcc sys: 4.8.2
           Client: Shell (bash 4.3.11) inxi: 1.9.17
janwillem@janwillem-900:~$

Groeten Jan Willem

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/23, 13:03:56 »
Dat is een helder overzicht :

Drives:    HDD Total Size: 24.2GB (27.4% used)
  1: id:      /dev/sda model: ASUS size:      4.0GB
  2: id:      /dev/sdb model: ASUS size:     16.1GB
  3: USB id:  /dev/sdd model: Nano_Pro size:   4.0GB    (extern)

Partition: ID:   (sdb)
   /        size: 14G       used: 4.2G (33%)    fs: ext4
   swap     size: 1.46GB    used: 0.06GB (4%)   fs: swap


Je kan naar hartelust met partities experimenteren, maar bedenk wel dat linux goed werkt als er minstens 20% vrije ruimte over is. Dus gezien de toekomstige updates en aanpassingen op een systeem adviseer ik je om het ruim op te zetten. Kijk voor het onderdeel partitioneren eens naar de blokkendoos  [ http://wiki.ubuntu-nl.org/community/XubuntuBlokkendoosInstalleren  ]  onder stap 2.

Waar je de snelle sda het best voor in kan zetten (data of systeem) dat zul je in de praktijk moeten leren.

Re: dual boot opheffen, alleen 14.04
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/28, 20:54:05 »
Inmiddels ben ik tevreden met mijn EEEpc 900 met Xubuntu 14.04.
Met Xubuntu draait het netbook toch net iets sneller dan met Ubuntu.

Ik heb alleen nog een probleempje met de geluidskaart:

Het geluid wordt goed afgespeeld via de interne luidspreker.
 Als ik de koptelefoon uitgang gebruik, dus de minijack in het netbook stop, heb ik geen geluid meer.
Geen geluid op de  interne luidspreker en niet op de koptelefoon
Er zit geen HDMI of SPDIF uitgang op. Alleen minijack.
Toen het netbook nog onder ubuntu 10.04 draaide had ik dit probleem niet en werkte het geluid naar behoren.
Het lijkt mij een software probleem.
Mischien heeft het ook iets te maken met de installatie van KODI, kodi- geluidsinstellingen- herstel naar standaard helpt niet.
Zowel in de bios als in settings kan ik niets instelbaars vinden.
Voor mijn systeemgegevens zie voorgaande posts.
Het lijkt mij dat ik hier beter een nieuwe topic voor kan starten, ik wacht even af voor ik deze topic sluit.
Inmiddels heb ik nog dit topic gevonden uit 2010.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=55821.msg614081#msg614081


Groeten Jan Willem
« Laatst bewerkt op: 2015/04/29, 20:37:02 door Jan Willem »