Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kom bios niet in  (gelezen 1649 keer)

kom bios niet in
« Gepost op: 2016/06/16, 13:17:56 »
Het lukt me niet om het bios (geen uefi) van mijn Asus R500V laptop in te komen. Ik heb al meerdere tips op internet gevolgd maar niets werkt ( oa F2 ingedrukt houden en dan power button > scherm blijft zwart : zie
https://www.youtube.com/watch?v=NbnPWhI4xis).
Ik lees hier iets over het uitschakelen van 'Turn on fast boot' maar dat zal wel over Windows gaan : http://www.tomsguide.com/forum/id-2206698/laptop-wont-enter-bios.html

Onlangs heb ik de hdd vervangen door een ssd. Zou het kunnen zijn dat alles te snel opstart?? (Het os is overigens Xubuntu 16.04.)

Kortom, heeft iemand een idee hoe ik het bios in kom? Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: kom bios niet in
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/16, 14:55:20 »
PRobeer eens relatief vlug tijdens de opstart de betreffende toets in te drukken en los te laten. Kans dat hij er dan toch één van op het juiste moment oppikt als signaal om naar de bios over te gaan.

Re: kom bios niet in
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/16, 14:55:43 »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline sidonia

  • Lid
Re: kom bios niet in
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/16, 15:36:55 »
Ik start mijn computer, met het grub menu .

Dan staat onder als laatste regel setup.

Op deze manier kan ik in de bios setup komen.

Misschien werkt dit bij u ook. Als u nog geen grub menu heeft, werkt dit natuurlijk niet.

Re: kom bios niet in
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/16, 16:52:21 »
Ik lees hier iets over het uitschakelen van 'Turn on fast boot' maar dat zal wel over Windows gaan
Nee, op mijn Xubuntu-pc gaat het ook mis als ik dat fast booten aanzet. Maar dat is vast erg moederbord/bios-afhankelijk.

Re: kom bios niet in
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/16, 17:04:42 »
Wat je ook kunt proberen is de F2 toets snel aan te tikken, al voor je de Pc aanzet, en dan heel snel blijven tikken tot er iets op het scherm verschijnt

Re: kom bios niet in
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/16, 20:15:52 »
Bedankt voor de reacties!

@Vanadium en Kareltjekrul : had ik al geprobeerd. Ik me suf zitten te tikken maar no results.

@ sidonia : ik ga dit zeker uitzoeken.

@ Paul Matthijsse : weet je ook hoe ik dat ' fast-booten'  kan uitzetten? Ik hoop niet dat dit via het bios moet  =D. ......Maar ben bang van wel.......
Een boek doet het altijd...

Frederik

  • Gast
Re: kom bios niet in
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/16, 20:27:50 »
xxxxx
« Laatst bewerkt op: 2016/06/16, 20:33:37 door Frederik »

Re: kom bios niet in
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/16, 23:17:34 »
Fast boot uitzetten kan ik hier (= op mijn pc/mijn bios/mijn moederbord/mijn etc.) doen door de bios te vragen de default-instellingen weer te herstellen = terugzetten vd fabrieksinstellingen heet dat dacht ik.

Voor jou helpt misschien dit. Open het bestand /etc/default/grub met sudo-rechten, dus in een terminal zeg je zoiets als
$ sudo joe /etc/default/grub
Als je een andere teksteditor dan joe gebruikt, bv. geany, verander de opdracht hierboven dan in "sudo geany..."

Dan in het grub-bestand wat bij die time-outs wijzigen, bv. van 0 naar 5 (seconden). Daarna typ je in een terminalvenster
$ sudo update-grub
en je herstart. Als het goed is zie je nu op z'n minst iets op je scherm dat aan het aftellen is (dat is die 5 van hierboven, gaat naar nul) en wie weet kun je nu wel in je bios komen.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/16, 23:31:10 door Paul Matthijsse »

Re: kom bios niet in
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/16, 23:58:14 »
Wat je ook kunt proberen is de de backup knoopcel op het mainboard ( bij de meeste laptops is deze bereikbaar door een klepje onder de laptop te openen ),te verwijderen, en dan opstarten. De kans is dan dat ie opstart in de setup modus, of met een menuutje om de setup te openen

Re: kom bios niet in
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/17, 15:40:18 »
Het aftelscherm van Grub had ik al. Sidonia heeft het hier ook over, alleen tref ik nergens een regel genaamd 'setup' aan. Wel Ubuntu en Advanced options (waar ook niets over 'setup' te vinden is) en ik meen nog iets van mem-test. Hoe krijg ik die 'setup' regel erbij?
Een boek doet het altijd...

Re: kom bios niet in
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/17, 17:00:57 »
Ik zat net even bij de betreffende laptop en besloot maar eens om alle kabels te verwijderen (hdmi, usb , netwerk). F2 ingedrukt gehouden en power on .............en voila.....ik zat in het bios!

Wat blijkt (deze kende ik nog niet), de boosdoener was de HDMI kabel die in de poort zat. Wanneer ik deze verwijder kan ik zo het bios in. Wellicht zat ik ook met de HDMI kabel in de poort al in het bios (??) alleen was m'n scherm compleet zwart (en dat leest doorgaans niet bijster makkelijk).

Hoe het ook zij, probleem is opgelost.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: kom bios niet in
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/17, 19:01:47 »
Mooi zo! Het zit soms in een klein hoekje.