Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is slaapstand Hibernate of Suspend?  (gelezen 6750 keer)

Offline wvtienen

  • Lid
Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Gepost op: 2009/12/26, 19:55:28 »
mmm, ik ben in de war; op mijn PC werkt Hibernate ok, Suspend werkt niet (wordt gewoon niet wakker).

voor de duidelijkheid: Hibernate; geheugen wordt weggeschreven op je schijf en PC gaat volledig uit; bij herstarten komt je pc mooi terug maar dat duurt wat langer.  Suspend: PC blijft draaien in een laagverbruikstand.  Bij terug activeren (toetsenbord, powertoets...) komt je zeer snel waar je was.

nu heb ik in mijn menu onder de powerknop; afmelden, pauzestand, slaapstand, herstarten, afsluiten (duidelijk genoeg?)
Hier is slaapstand duidelijk 'Hibernate'.

Onder Systeem/Voorkeuren/Energiebeheer heb ik de optie 'Computer in slaapstand zetten na ...'.  Maar als ik dit activeer is dit duidelijk een "suspend". 
Is dit een vertaalfout?

En indien ja: hoe zet ik mijn pc na x-tijd in Hibernate?

Walter

Offline timosha

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/26, 20:43:44 »
De Heren Jezuieten hebben mij in de Latijnse les geleerd dat het Latijnse woord voor slaap of winterslaap "hibernatum" is.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wvtienen

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 10:08:50 »
Dus de slaapstand in 'Energiebeheer' is een vertaal bug?  Dit zou 'pauzestand' moeten zijn?

Walter

Offline timosha

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/27, 11:18:20 »
Dus de slaapstand in 'Energiebeheer' is een vertaal bug?  Dit zou 'pauzestand' moeten zijn?

Walter

Dat weet ik niet want ik gebruik geen vertaalde software, alleen maar Engelse software. Als ik "hibernate" kies dan gaat mijn laptop in de slaapstand. Dwz. de "machine state" wordt op een HDD weggeschreven en de laptop schakelt zich volledig uit. Opnieuw opstarten met "power on", Grub verschijnt en dan de tekst "waking up machine". Dit is duidelijk de slaapstand.

"Suspend" kies ik normaal door de laptop dicht te klappen. De computer schakelt zich dan niet volledig uit en de led met het maantje gaat branden. Dit is de pauzestand, alhoewel de led met het maantje zou kunnen duiden op slapen.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wvtienen

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/27, 13:02:38 »
Dus de slaapstand in 'Energiebeheer' is een vertaal bug?  Dit zou 'pauzestand' moeten zijn?

Walter

Dat weet ik niet want ik gebruik geen vertaalde software, alleen maar Engelse software. Als ik "hibernate" kies dan gaat mijn laptop in de slaapstand. Dwz. de "machine state" wordt op een HDD weggeschreven en de laptop schakelt zich volledig uit. Opnieuw opstarten met "power on", Grub verschijnt en dan de tekst "waking up machine". Dit is duidelijk de slaapstand.

"Suspend" kies ik normaal door de laptop dicht te klappen. De computer schakelt zich dan niet volledig uit en de led met het maantje gaat branden. Dit is de pauzestand, alhoewel de led met het maantje zou kunnen duiden op slapen.

en wat heb jij in Powermanagement staan?  Staat er in het engels Suspend na x-minuten of 'Hibernate'?

Walter

Offline timosha

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/27, 13:36:42 »
"Put computer to sleep when inactive for 60 minutes"
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline wvtienen

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/27, 14:25:23 »
"Put computer to sleep when inactive for 60 minutes"

en verwacht je hier een suspend of een hibernate?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/27, 14:27:16 »
Wat wij de slaapstand noemen is meer uitzetten dan standby, "in slaap laten vallen" is dus vrij waarschijnlijk de suspend mode. In Vista is de "slaapstand" dan ook als benaming gebruikt voor de standby i.p.v. hibernation.
Overigens heeft hibernation slechts 1 voordeel t.o.v. een volledige shutdown: je openstaande programma's zijn na reactivatie ook weer open. Verder gaat je pc in beide gevallen door het gehele bootproces heen.

Offline wvtienen

  • Lid
Re: Is slaapstand Hibernate of Suspend?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/27, 16:05:51 »
Overigens heeft hibernation slechts 1 voordeel t.o.v. een volledige shutdown: je openstaande programma's zijn na reactivatie ook weer open. Verder gaat je pc in beide gevallen door het gehele bootproces heen.

Wij gebruiker de PC met meerderen gelijktijdig; dat er even gedurende een paar minuten (terug komen uit hibernate met 4GB is trouwens zelfs trager dan rebooten)  geboot moet worden vind ik niet erg. Maar met meerdere de PC gebruiken wilt dan ook zeggen dat meerderen hun programma's moeten heropstarten (en vooral, voordien vooraf afsluiten)).. En dat neemt meer tijd in in beslag dan even herstarten.
Ideaal zou ik de PC de ganse dag aan laten, maar daarvoor is het energiegebruik te hoog.

Walter