Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?  (gelezen 2732 keer)

Offline Allcazar

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Gepost op: 2008/08/03, 22:49:24 »
Nu is het genoeg... zopas 2 volle avonden van mijn weekend opgeofferd aan het vlot trekken van de oude W2000 computer van mijn schoonvader.   Hiep hiep hoera voor Windows.   De PC liep gewoon muurvast.  AVG7.50 werkt niet meer en moet je éérst deïnstalleren vooraleer je versie 8 er kan opzwieren.  Maar ja.. voor versie 8 heb je eerst SP4 mét automatic update functie nodig.   Probeer d
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline lizardman

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/03, 22:59:27 »
256 MB is nou niet echt ruim he, ik heb hier een pIII 500MHz staan die nog Feisty draait(Ubuntu). Maar heeft wel 384MB aan boord.
Het is geen snelheidsmonster, maar hij kan meekomen en, heel belangrijk, hij wordt niet meer langzamer... zoals bij XP.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/03, 23:00:08 »
Xubuntu. Zeker weten! Gewoon de nieuwste versie, dus 8.04.1.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/03, 23:07:48 »
zie mijn blog voor mogelijke mini distro's, allen getest met 128MB ram, moet dus lukken.
Commanline install met Enlightenment E17 zou mijn keuze zijn, ,of xfce4 (xubuntu)

http://idzme.wordpress.com

succes!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline lordnoid

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/03, 23:18:09 »
Xubuntu is een makkelijke en redelijk goede optie.
Als je van wat uitdaging houdt kun je OzOs proberen, dat is Ubuntu met Enlightenment E17 (dus eigenlijk wat Idzme al suggereerde maar dan vooraf gedaan). Het gaat wel iets moeilijker worden vrees ik.

Offline Allcazar

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/04, 23:33:44 »
Bedankt iedereen.  Ik heb vanavond de bestanden gebackuped.  
Xubuntu gebrand op CD'tje.
Morgenavond D-day.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Dave

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/05, 11:46:55 »
een reepje van 256mb koop je al voor 5 euro op marktplaats.
2 van dergelijke reepjes er in en het werkt prima.

Offline Allcazar

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/06, 23:03:11 »
Wel inderdaad...  ik heb 2 reepjes van 128 elk op de kop getikt en bovendien een HDD van 40Gb vrijgemaakt (intussen heb ik een reden om ergens in september Ubuntu op mijn eigen oude Desktop Dell PIII 600 mhz te zetten).

Vanavond dus de PC van mijn schoonvader onder handen genomen:
- eerst de twee oude 6 Gb schijven er uit
- nieuwe 2dehands 40Gb erin
- ik kon helaas maar 1 latje 128 Mb toevoegen, er waren maar 2 slots en 1 was bezet met 256 Mb, ik heb het dus moeten doen met 384 Mb
- omdat ik bij nader inzicht gemerkt heb dat het toch over een PIII van 1000 Mhz gaat en daar ik net 384 Mb ter beschikking had heb ik uiteindelijk toch Ubuntu en niet Xubuntu erop gezet

Ervaring:
- flawless installatie van top 55 minuten
- daarna 96 updates (toch snel een half uurtje)
- evolution perfect werkend en makkelijk instelbaar, bovendien ziet het er net uit als Outlook Express...
- het systeem draait niet zo snel als ik zou willen en gehoopt had  (ik probeer nog het memory tot 512 Mb op te krikken in één van de komende dagen)
- slaapstand en standby werken niet (slaapstand erkent bij het ontwaken niet meer het USB keyboard en standby reageert helemaal niet)

Enfin.  Beide schoonouders in bewondering voor zoveel schoons, én in het Nederlands.   Ik zal nu nog ergens dit weekend Pjotr123 zijn beginnersite overlopen met de must-haves en must-do's.   Ik moet nog iets doen aan het scherm, voor mij perfect maar mijn schoonvader wil het allemaal net iets groter in beeld.  Tot slot wil die slaapstand zeker aan het werk krijgen.  Dan nog de mijn documenten terugzetten, Picasa er op (tja, ik vind Digikam stukken beter,...), de favorieten terugzetten, wat muziek, en that's it.  

Als er mij nog iemand tips kan geven over de slaapstand en over de snelheid van het systeem (ik weet het... de site van Idzme is daarin perfect).  

Voor de rest, mijn eerste vermenigvuldiging is een feit!!

Nu nog mijn vader.  

All.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/06, 23:06:27 »
----begin flauwe modus----

Citaat van: Allcazar
Voor de rest, mijn eerste vermenigvuldiging is een feit!!
Proficiat! Is het een jongen of is het een meisje?  :-)

Citaat van: Allcazar
Nu nog mijn vader.  

All.
Huh?   :-)

----einde flauwe modus----

Die slaapstand gaat waarschijnlijk niet lukken, helaas:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(nummer 4)

Offline Allcazar

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/06, 23:20:10 »
Citaat van: pjotr123
Proficiat! Is het een jongen of is het een meisje?  :-)
...een reigertje!   8 kg 400 g.

Citaat van: Allcazar
Nu nog mijn vader.
Citaat van: pjotr123
Huh?   :-)
Da's niet moeilijk.   Wel... dit was nu mijn schoonvaders PC, een Dell PIII 1000 met W2000.
Mijn vader heeft eigenlijk hetzelde voor met zijn Dell PIII met eveneens W2000.
Een aandachtige lezer zal meteen opmerken dat wij hier grossieren in Dell PIII, per dozijn waren ze destijds stukken goedkoper :-)

Eigenlijk quasi dezelfde situatie.
Hij was niet zo enthousiast over Ubuntu, maar als hij nu hoort dat Ubuntu een feit is aan de schone kant van de familie, dan zal hem dat wel over de streep halen...

Alles op zijn tijd.

Voor de rest wil ik nog even kwijt dat het toch wel opmerkelijk is dat een "beter dan Vista"-alternatief op een 8 jaar oude PC met minimum-specificaties toch op een zéér acceptabele snelheid draait.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/06, 23:23:27 »
Citaat van: Allcazar
Voor de rest wil ik nog even kwijt dat het toch wel opmerkelijk is dat een "beter dan Vista"-alternatief op een 8 jaar oude PC met minimum-specificaties toch op een zéér acceptabele snelheid draait.
Mooi. Maar ik zou wel even de "zware" visuele effecten uitschakelen op deze oude computer:
Systeem - Voorkeuren - Uiterlijk - Visuele effecten: geen

Offline woteb

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/06, 23:36:57 »
De blokkendoos-installatie zal op een dergelijk systeem prima lopen. Ik heb een vergelijkbaar systeem (laptop), en dat draait veel en veel sneller dan de standaard Gnome desktop.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Allcazar

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/07, 07:52:04 »
@Woteb: ik heb eens wat van jouw posts opgezocht over de blokkendoos.  Verbazingwekkend maar logisch.  Zal eens één en ander uitproberen.  Ook Evolution proberen te vervangen door Thunderbird bvb.   Ik hou je op de hoogte.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/07, 08:23:23 »
Citaat van: Allcazar
@Woteb: ik heb eens wat van jouw posts opgezocht over de blokkendoos.  Verbazingwekkend maar logisch.  Zal eens één en ander uitproberen.  Ook Evolution proberen te vervangen door Thunderbird bvb.   Ik hou je op de hoogte.
of evolution vervangen door sylpheed, nog sneller en veel kleiner.
(http://idzme.wordpress.com)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Willem_D

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/07, 18:49:05 »
En misschien Opera naast / in-plaats-van Firefox.

Ik heb hier Xubuntu op PII 400MHz/384MB. Firefox 3 is te traag; met versie 2 is aardig te werken; Opera waarschijnlijk nog sneller en veiliger, maar loopt wat vaker vast op bepaalde webpagina's.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Allcazar

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/07, 22:39:38 »
Dank voor de tips.  Ik probeer ze te verwerken.

Vanavond ben ik nog eens gaan piepen hoe het zit met onze kersverse Ubuntu-gebruikers.  Welnu, dat valt dus reuze mee.  Uiteraard nodigt Ubuntu uit om vanalles te proberen, temeer daar ik erbij vertelde dat ze werkelijk niets kunnen verkeerd doen, enkel wanneer het systeem een paswoord vraagt moeten ze een beetje "voorzichtig" worden.   Wat ze ook schitterend vinden is dat er geen c:, d: e: en dergelijke meer is.  Alleen een "Persoonlijke Map".  Ha. Eindelijk rust. Overzicht.  

We hebben vanavond de printer-scanner-cardreader geïnstalleerd, zo'n HP dinges van een paar jaar oud.  Nou ja... geïnstalleerd?  Dat was pas écht een demo.  Gewoon de printer aangelegd.  Even later blinkt het printer-icoontje rechts boven "HP PSC1300".   "Inkt is bijna uit", of zoiets, gaf Ubuntu ook nog aan.  Testpagina afgedrukt.  Formidabel.  

Ik herinner me nog vlot het moment dat we de printerdrivers van Windows hebben geïnstalleerd.  Werkelijk uren met de CD's zitten knoeien waarbij allerlei vreemde programma's zich in de icoontjes kwamen drummen.  

Perfect zo.    Als het nieuws zich verspreid, vrees ik dat ik met Ubuntu nog slechts één probleem heb: ik heb veel familie en vrienden en weinig vrije tijd.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline woteb

  • Lid
Dell PIII 600 Mhz 256mb --> welke Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/07, 22:57:47 »
Citaat van: Allcazar
We hebben vanavond de printer-scanner-cardreader geïnstalleerd, zo'n HP dinges van een paar jaar oud.  Nou ja... geïnstalleerd?  Dat was pas écht een demo.  Gewoon de printer aangelegd.  Even later blinkt het printer-icoontje rechts boven "HP PSC1300".   "Inkt is bijna uit", of zoiets, gaf Ubuntu ook nog aan.  Testpagina afgedrukt.  Formidabel.
Dat is nu ook net het punt waarop ik al mijn collega's altijd weer verbaasd laat kijken. "Je hebt zojuist je laptop geïnstalleerd, en die scanner en die printer doet het meteen...??" Een tijdje geleden een Ubuntu netwerkje aangelegd. Daar hoorde ook een HP OfficeJet bij. "Maar meneer, moet u die CD's niet gebruiken? Dat staat toch in de handleiding? " Ik zei toen iets dat je die beter als onderzetters kunt gebruiken, omdat je die voor Ubuntu niet (meer) nodig hebt. "Maar doet die printer het dan? ", en toen ze de testpagina eruit zagen rollen, rolde hun ogen er ook zowat uit. "Scannen ook geen probleem, leg die foto maar op de glasplaat." En jawel hoor, daar kwam een keurige scan op het beeldscherm, met Xsane gemaakt en met Gimp bewerkt. "Wilt u die als achtergrond gebruiken?" En CD's branden ook geen probleem.... ze vroegen maar niet meer om die CD's. "Berg die maar op, voor als je later de OfficeJet op Marktplaats wil verkopen. Er zijn misschien toch mensen die die CD's nodig hebben. Beter dan ze als onderzetter te gebruiken."

Maar ZO laat je zien wat Ubuntu in z'n mars heeft.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)