Er is volgens mij wat onduidelijkheid over de CD's. Laat ik eens uitleggen hoe dat precies werkt. Toen Ubuntu begon wilde Canonical zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Iedereen die een CD aanvroeg via ShipIt kreeg er eigenlijk altijd wel één. Nu Ubuntu gegroeid is, is het minder noodzakelijk om mensen te lokken met gratis CD's. Bovendien is het door de toegenomen populariteit ook steeds meer geld gaan kosten.
Het beleid is dan ook aangepast. Het idee is dat mensen in westerse landen over het algemeen snel genoeg internet hebben om de CD's te downloaden en te branden of op een USB-stick te zetten wanneer ze Ubuntu willen installeren. Ze worden nu alleen nog maar verstuurd naar mensen uit landen met slechte internetverbindingen. Daarnaast krijgen Ubuntu Members ook nog gratis een CD als ze daar om vragen. Voor eigen gebruik is het dus in Nederland niet meer mogelijk om CD's aan te vragen. Maar het is wel vaak zo dat je iets weg wilt geven op evenementen. Bovendien kun je beginnende gebruikers niet vragen om zelf een CD te gaan branden. Daarom krijgen erkende LoCo's ook voor elke versie van Ubuntu – wanneer ze er om vragen – een flinke hoeveelheid CD's toegestuurd. Die kunnen ze dan uitdelen bij conferenties en dergelijke. Over die CD's had ik het. Voor individuen verandert er niks, het is alleen vervelend dat we nu geen Ubuntu 11.04 CD's kunnen aanvragen voor de Linux-themadag, als we niet voor die tijd onze erkenning weer terug krijgen.
Dit systeem van goedkeuring is niet bureaucratisch, maar het is een middel van de Ubuntu-gemeenschap om LoCo's te controleren. Het gaat om CD's, nieuw erkende LoCo's krijgen ook een spandoek opgestuurd, het gaat om serieus genomen worden, het gaat ook om prestige en het gaat om een lijstje: we staan nu in de
LoCo Directory niet meer gemarkeerd als erkend, maar als onofficieel. Dat kan mensen afschrikken en bovendien gaan veel andere lijsten alleen uit van erkende teams, dus zijn we minder goed te vinden.
We hoeven geen honderd formulieren in te vullen, we moeten enkel aan kunnen tonen dat we actief zijn. Foto's en de voortgang bijhouden zijn al genoeg. Mwanzo is een goed voorbeeld om te laten zien dat we hard aan het werk zijn.