Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop: beeld allen op extern scherm  (gelezen 1057 keer)

bartbh

  • Gast
laptop: beeld allen op extern scherm
« Gepost op: 2007/11/05, 14:41:16 »
Ik heb sinds kort Ubuntu 7.10 geinstalleerd op m'n laptop. Maar nu wil ik dat het beeld alleen op m'n externe scherm (1680*1050) wordt getoond.
Maar ik kan Ubuntu dat niet aan het verstand brengen, niet via de FN+F5 toets maar ook niet via system => beheer => screens and graphics.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? En iemand die dit makkelijk uit kan leggen voor een onervaring linux gebruiker?

De gebruikte videokaart is een Ati Mobility Radeon X600.

Offline wutnubu

  • Lid
laptop: beeld allen op extern scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/05, 15:28:10 »
Staat de resolutie goed voor je vaste scherm.

Groet

Offline Menno_

  • Lid
laptop: beeld allen op extern scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/05, 21:04:52 »
Fn+F5 lijkt wel de typische Dell-laptop schakelaar voor een extern beeld-scherm. Het grappige is dat wanneer ik (en ik heb dus een Dell) een beamer aansluit op mijn laptop, daarna opstart, ik meteen alleen maar beeld heb op mijn beamer.
Ik weet natuurlijk niet of jij een Dell hebt, maar je zou het eens kunnen proberen.
Verder zou je in het menu Systeem/Beheer/Screens&Graphics beide monitoren moeten kunnen zien en configureren.
Ik raad je wel aan voordat je überhaupt iets doet eerst even xorg.conf bestand even op te slaan. Je systeem maakt zelf welliswaar backups, maar die worden genummerd en probeer tussen 4 of 5 backups dan maar eens de juiste terug te halen :) Je vindt xorg.conf in /etc/X11/xorg.conf
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

bartbh

  • Gast
laptop: beeld allen op extern scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 21:52:24 »
Het beeldscherm (samsung 226bw) is al bij het opstarten aangesloten op de laptop. Het gaat hier om een Paradigit, maar het idee is dus hetzelfde.
Ik krijg op het scherm wel beeld, maar dit is een clone van het laptopscherm.

Ik heb in screen&graphics aangegeven dat het externe scherm
- een 226bw
- analoog aangesloten
- widescreen
- resolutie van 1680*1050

Maar als ik dan het externe scherm opgeef als 'default' een op 'ok' klik, krijg ik de melding dat de wijzigingen pas van kracht zijn als alle gebruikers zijn uitgelogd. Maar na een keer uitloggen (of reboot) ben ik nog steeds niks verder en zit ik nog steeds met een kloon op m'n samsungscherm.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
laptop: beeld allen op extern scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/05, 23:03:23 »
De grafische tool van Systeem --> Beheer --> Screens & Graphics werkt hier ook (nog) niet.

De achterliggende functie kan je wel aanroepen via een opdracht in het terminalvenster:
$ xrandr --output LVDS --off

Dit zal het interne scherm uitschakelen voor deze sessie.
Klik links bovenin op Documentatie