Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD mounten  (gelezen 2113 keer)

maarten84

  • Gast
Externe HD mounten
« Gepost op: 2005/11/21, 10:42:43 »
Ik heb een externe HD met een fat partitie.
Deze partitie heb ik willen mounten door:

sudo mkdir /media/extHD
sudo mount /dev/sdb4 /media/extHD

Dan krijg ik  perfect alles aan de praat, maar ik heb geen schrijfrechten.
Ik heb geprobeerd met het chown 'username' en chmod commando, maar dit zonder enige schrijfrechten... tenzij ik als root alles uitvoer.

Als ik echter de schijf automatisch laat mounten bij het opstarten, is er geen probleem.
Wie weet hoe ik de schijf kan mounten/umounten als de kabeltjes al ingeplugd zijn en ik toch schrijfrechten heb als gewone gebruiker.

Externe HD mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/21, 11:07:18 »
de map weer weghalen en pmount gebruiken :)

pmount /dev/sdb4 (GEEN sudo gebruiken en niet als root doen)

Werkt dit niet, dan kun je dit doen (eerst map weer aanmaken):
sudo mount /dev/sdb4 /media/extHD -o umask=0000

maarten84

  • Gast
Externe HD mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/21, 11:53:50 »
Citaat van: Dennis
de map weer weghalen en pmount gebruiken :)

pmount /dev/sdb4 (GEEN sudo gebruiken en niet als root doen)

Werkt dit niet, dan kun je dit doen (eerst map weer aanmaken):
sudo mount /dev/sdb4 /media/extHD -o umask=0000
De eerste mogelijkheid heeft perfect gewerkt.
Vree wel bedankt :)

Waar zit het verschil tussen de gewone mount en pmount?
Is het beter dan om altijd pmount ge gebruiken? Waarom wel, waarom niet?

Externe HD mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/21, 23:16:38 »
pmount is voor verwijderbare zaken en hoeft niet per se door root gedaan te worden en hoeft minder argumenten (lees: is dus makkelijker te gebruiken)

maarten84

  • Gast
Externe HD mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/22, 08:49:42 »
Citaat van: Dennis
pmount is voor verwijderbare zaken en hoeft niet per se door root gedaan te worden en hoeft minder argumenten (lees: is dus makkelijker te gebruiken)
Okelidokeli, handig om weten :)
(dus ook voor memorysticks enzo)

alvali

  • Gast
Externe HD mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/23, 11:08:11 »
L.S.,

Het is natuurlijk allemaal prima, dat er een oplossing voor het 'mounten', wordt gegeven, maar dit MOET in de toekomst wel anders !!!

Het is totaal gebruikers-onvriendelijk om allerlei commando's en parameters te leren en te onthouden om uiteindelijk iets voor elkaar te krijgen.

Elke LINUX-distributie faalt als het gebruikers opzadelt met installatie-prolblemen, die het alleen kan oplossen door allerlei forums te gaan bezoeken en doc-files te bestuderen.
Bepaalde pc-gebruikers willen en kunnen daar geen tijd aan besteden.

Dus als LINUX een goed en volwaardig alternatief wil worden, moeten installatie problemen op het gebied van het koppelen en herkennen van hardware beslist anders en beter gedaan worden.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Externe HD mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/23, 11:38:26 »
Beste vriend. Linux is nu eenmaal anders dan Windows. Daar is niets aan te doen. Als je problemen hebt met intokkelen van commando's en editeren van config files, blijf dan bij Windows.

Externe HD mounten
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/23, 12:28:47 »
alvali, er geldt heier een Code of Conduct, gelieve je daar aan te houden. Dit is geen goeie binnenkomer als eerste post.

Offline mcgyver

  • Lid
Externe HD mounten
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/24, 13:09:00 »
Kenny en Dennis, ik vind jullie reactie niet echt vriendelijk. Blijf bovendien ook een beetje in de "Christmas Spirit" (whatever that means) Alvali is niet grof geweest en heeft terechte krtiek geleverd. Als het mogelijk is om dingen makkelijker te maken zonder de linux filosofie af te vallen, moet dat ook gebeuren. Ubuntu is toch medemenselijk? Als we onze zwakheden niet inzien, kunnen we nooit beter worden. Ik ben jullie steeds zeer erkentelijk voor jullie hulp. Help Alvali a.u.b. ook zoals jullie mij geholpen hebben. greetz

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Externe HD mounten
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/24, 14:00:35 »
Citaat van: alvali
L.S.,
Dus als LINUX een goed en volwaardig alternatief wil worden, moeten installatie problemen op het gebied van het koppelen en herkennen van hardware beslist anders en beter gedaan worden.
Iedereen zal het daar mee eens zijn. Maar het is een afweging. Er zit geen commercieel bedrijf achter Linux dat een grrot deel van de markt achter zich heeft. Wanneer een hardware-bedrijf een nieuwe grafische kaart uitbrengt bv. zal deze contact zoeken met MS om er zeker van te zijn dat al die gebruikers probleemloos zullen kunnen werken met de kaart. Linux? Hmmm. Not interesting. Dus al die vriendelijke mensen van de community maar op zoek gaan hoe ze dat ding aan de praat kunnen krijgen en daarbij sterk moeten opletten of je zelfs de rechten van het bedrijf niet schendt! Sommige hardware-drivers worden wel open gezet of er worden er zelfs gemaakt en zelfs support geleverd. Maar dat is een minderheid.

De andere kant: soms lukt het niet in Win. Wat dan? De kous is af. Meer zal je niet krijgen. En als je op zoek wil gaan naar een oorzaak of desnoods het ervoor over hebt om inderdaad al die 'wicked' commando's te gaan gebruiken, kom je er niet. Want Win is NIET open source, dus je weet zelfs niet wat het doet de helft van de tijd. Laat staan dat je weet wat het NIET doet.

Als de afweging voor u is dat je liever Win hebt, wel gebruik het dan. Niets is perfect. Alles is in beweging. Maar ben je de nadelen beu, je kan overschakelen, mensen helpen je gratis in je vrije tijd door je 'miserie' heen. Maar begrijp dan misschien de reactie van sommigen als je zoiets post zonder vraag noch oplossing in een thread die daar niet naar vroeg :)

Externe HD mounten
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/24, 16:09:36 »
mcgyver je hebt gelijk, ik was niet vriendelijk. Dat ben ik over het algemeen ook niet tegen mensen die zinloos verbaal geweld plegen. Zijn tekstje was volledig nutteloos op deze plaats en ook nog eens incorrect. Hier doen we ons best mensen op weg te helpen en zulk raar commentaar hebben we daar niet bij nodig.

`GooZ

  • Gast
Externe HD mounten
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/24, 17:44:31 »
Vandaar dat ik zou zeggen: ga verder met dit topic. Indien je het wil uitvechten, start dan een nieuw topic of regel het over e-mail, weet ik veel.
ON-TOPIC: Mijn externe HDD wordt door Ubuntu altijd automatisch met pmount gemount. Dit is ook handiger ivm het opstartproces: Je externe HDD moet dan niet aangesloten zijn (dit is bij gewoon mount wel het geval, met een hele hoop errors tot gevolg).

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Externe HD mounten
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/25, 12:00:29 »
Bon, op mijn PC heb ik volgende ervaringen. Mijn externe HD verschijnt onder Places -> Computer. Als ik echter dubbelklik op de schijf zegt ie dat ze reeds gemount is op /media/usbdisk. Inderdaad, als ik browse naar die plaats vind ik de inhoud van de schijf. Mijn gebruiker heeft ook schrijfrechten op deze schijf, so that's cool.
Ik heb wel mijn gebruiker lid moeten maken van de plugdev group. Dus:
vi /etc/group
en dan uw naam naast plugdev zetten. Bij mij:
plugdev:x:46:hal,kenneth
Ik heb dit dus manueel moeten doen, maar ik vermoed dat dit bij de meeste mensen automatisch gebeurt. Mijn gebruikers zitten op een LDAP en ik denk dat ik daarom geen lid ben van de plugdev group.

Conclusie:
Van zodra ik mijn schijf inplug wordt deze automatisch gemount

Vraagjes:
- Wie is de hal gebruiker in mijn group bestand?
- De schijf wordt automatisch gemount op /dev/usbdisk. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit pas gebeurt na het dubbelklikken op de schijf in Places -> Computer

Externe HD mounten
« Reactie #13 Gepost op: 2005/12/25, 12:38:01 »
hal is de system user die verantwoordelijk is voor de Hardware Abstraction Layer, de initiele user zit altijd in de plugdev groep (die overigens in het gnome tooltje "Access removable drives and devices" ofzo heet).

pmount werkt bij inpluggen, kan afaik niet veranderd worden.

SjeBo

  • Gast
Externe HD mounten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/03, 15:13:33 »
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd werk ik met veel plezier met Kubuntu een perfect OS. Mijn vraag als leek is, hoe krijg ik mijn externe harde schijf te zien en kan ik er mee werken. Let wel, ik ben een leek op het gebied van Linux en visueel ingesteld, dus a.u.b. graag een duidelijke omschrijving. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.