Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.  (gelezen 10680 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/13, 17:33:43 »
Next up:

Computer Janitor eruit.... DeJa Dup erin. LibreOffice zou er eventueel ook standaard niet meer inzitten alhoewel er nog geen formeel besluit genomen werd om de Office Suite te verwijderen.


http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/app-changes-for-ubuntu-11-10-so-long-computer-janitor-hello-deja-dup/

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/13, 19:09:31 »
Next up:

Computer Janitor eruit.... DeJa Dup erin. LibreOffice zou er eventueel ook standaard niet meer inzitten alhoewel er nog geen formeel besluit genomen werd om de Office Suite te verwijderen.


http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/app-changes-for-ubuntu-11-10-so-long-computer-janitor-hello-deja-dup/

Computer Janitor eruit, Dejadup erin kan ik me goed voorstellen. LibreOffice eruit wat minder, zoals ik het nu lees is vooral de ruimte die het inneemt op de CD daar de oorzaak van.

Citaat
Reasons put forward in favour of its replacement at some point in the coming cycles included the relative large size of the application both on the CD and delivered on so-called ‘Zero-day upgrades’; the inconsistent user interface and the perceived ’lack of use’ by many Ubuntu users.

Dit verbaast mij dan wel. Ok er staat ook 'perceived', dus slechts een indruk, maar wordt Open/LibreOffice echt zo weinig gebruikt?

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/13, 19:27:24 »
Open/LibreOffice is een essentieel onderdeel van het Ubuntu-Systeem.
Het verlies van een standaard Office-suite zal een zware zijn, een van de slechtste beslissingen die ze kunnen maken betreft het softwarepakket als je het mij vraagt.

Een van de selling-points voor Ubuntu is voor mij altijd de out-of-the-box ervaring geweest, deze is wat mij betreft ongeëvenaard.
Bij de standaardinstallatie zitten letterlijk alle programma's die je nodig hebt, en dat met slechts 3GB. Het zou zonde zijn als ze hier een einde aan maken.
Gelukkig is het nog een open optie, ze hebben hier geen beslissingen over gemaakt. Het wordt vooralsnog enkel onderzocht.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

DarkEra

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/13, 19:32:44 »
Ze kunnen eigenlijk beter een zo minimaal mogelijk systeem uitbrengen van Ubuntu. Dus de huidige desktop met Unity 3D/2D in 11.10 maar dan zo min mogelijk programma's voorgeïnstalleerd, Software Center en Synaptice natuurlijk wel aanwezig dit zodat we de programma's zelf naar eigen smaak en behoeften binnen kunnen halen.

Daarmee houden ze de cd versie en niemand hoef nog onnodig programma's zitten verwijderen en weer toe te voegen. Daarbij hebben ze ook geen gedoe meer om keuzes te maken met wat ze in een volgende versie gaan schrappen en toevoegen.

Verandering kan goed zijn maar om de twee versies of elke versie switchen komt ook niet echt ten goede lijkt mij op een bepaald moment.


Verder lijkt me Open/LibreOffice voor bijna elke grote distributie een essentieel onderdeel maar aan de andere kant is het ook zo in een paar klikken geïnstalleerd.

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/14, 12:19:47 »
Wat mij het makkelijkst lijkt voor de meeste mensen (beginner+iets meer dan beginner):

Firefox of Chromium
Evolution of Postler
LibreOffice
Empathy
Deja Dup
Pitivi
Softwarecentrum
Nautilus Elementary
gnome-games
Unity zelf
Minitunes i.p.v. Banshee (is licht en klein en toch mooi en makkelijk, moet alleen de plugin voor U1 Music even gemaakt worden voor Minitunes, maar dat is een kleine moeite)

Of anders zoals DarkEra zegt gewoon minimaal houden. Wél zou ik dan bijv.  bij de eerste keer starten van het Softwarecentrum een wizard implementeren (die je desgewenst weg kunt klikken) die een meta-pakket kan installeren met een standaard set programma's (ong. wat er nu ook standaard is).

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/14, 13:07:40 »
Ze kunnen eigenlijk beter een zo minimaal mogelijk systeem uitbrengen van Ubuntu. Dus de huidige desktop met Unity 3D/2D in 11.10 maar dan zo min mogelijk programma's voorgeïnstalleerd, Software Center en Synaptice natuurlijk wel aanwezig dit zodat we de programma's zelf naar eigen smaak en behoeften binnen kunnen halen.

Daarmee houden ze de cd versie en niemand hoef nog onnodig programma's zitten verwijderen en weer toe te voegen. Daarbij hebben ze ook geen gedoe meer om keuzes te maken met wat ze in een volgende versie gaan schrappen en toevoegen.

Verandering kan goed zijn maar om de twee versies of elke versie switchen komt ook niet echt ten goede lijkt mij op een bepaald moment.


Verder lijkt me Open/LibreOffice voor bijna elke grote distributie een essentieel onderdeel maar aan de andere kant is het ook zo in een paar klikken geïnstalleerd.
Dat vind ik nu ook.  Elke release zijn ze aan het nadenken over wat er nu weer uit moet en er weer beter in kan komen. Vind ik niet nuttig. Rhytmbox voldeed bijvoorbeeld prima, maar moest zonodig vervangen worden door het minder stabiele Banshee. Zo is er elke release wel een programma dat eruit geschrapt wordt. Daar wordt ik een beetje moe van. Ik wil gewoon de kernprogramma's willen gebruiken waar ik aan gewend ben en niet elke keer opnieuw moeten leren om te gaan met een nieuw programma.

In de comments van dit artikel: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/app-changes-for-ubuntu-11-10-so-long-computer-janitor-hello-deja-dup/
staat trouwens nog iets interessants. Ze pleitten voor het overgaan naar dvd-formaat, maar dat is er dus niet door gekomen. Wat zou de oplossing hiervoor zijn? Een minimale versie die op een cd past én een versie met extra software die op een dvd past. Aan die laatste stel je ook een max (bijv. 2,5 GB) om te voorkomen dat Ubuntu een grote softwarespeeltuin wordt, maar verder kun je daar de wat grotere programma's kwijt, zoals een mediacenter en nexuiz :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."