Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot partitie  (gelezen 663 keer)

idonno

  • Gast
Dual boot partitie
« Gepost op: 2007/07/23, 14:20:41 »
Hallo,

Ik heb een cd met 6.06 Dapper Drake erop. Mijn bedoeling is om ubuntu naast XP te draaien, dus volgde ik de instructies op https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

Het defragmenteren lukte netjes, maar het probleem is dat mijn harde schijf blijkbaar buiten de ntfs-partitie, nog twee andere partities heeft, een fat16 van 47Mb en een fat32 van 4Gb.Daarnaast ook nog een ministukje (7.84Mb) unallocated. Geen probleem dacht ik, gewoon netjes afblijven en alles komt goed. Mooi niet dus, blijkbaar kunnen er maar 4 primaire partities gemaakt worden, waardoor ik een error daarover krijg. In die error wordt ook gesuggereerd om geen primaire maar een extended partitie te maken, en dan binnen die extended logical partities te maken.

Zou het dan lukken om bvb mijn 70Gb ntfs op te splitsen in een deel voor windows, en een extended voor ubuntu, en dan binnen die extended de partities voor root, home en swap te maken ?

 Alle hulp is welkom :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dual boot partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/23, 20:03:01 »
Dit komt vaker voor op systemen die geen CD-ROM van Windows meegeleverd krijgen.
Wanneer je de partities niet nodig hebt (backup naar DVD ?), dan kan je ze gewoon verwijderen.
Probeer daarna om de NTFS partitie aan het begin of einde van de HD te krijgen (vergroten aan de ene kant en verkleinen aan de andere kant).
Overbodige tip: maak wel een backup, voordat je hieraan begint !

Succes
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

idonno

  • Gast
Dual boot partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/24, 13:15:52 »
Hoe kan ik zien wat er op die partities staat, zodat ik toch weet of ik een backup moet maken of niet :-)