Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot Ubuntu 7.10 met Dell XPS 420 fout gegaan.  (gelezen 774 keer)

Offline RobNagel

  • Lid
Dualboot Ubuntu 7.10 met Dell XPS 420 fout gegaan.
« Gepost op: 2008/03/17, 20:29:08 »
Een paar weken geleden tijdens een weekend weg in een winkel het moekje "linux Starter"met CD tegengekomen.
Ik had net een nieuwe Dell XPS 420 met raid 0 en Vista voornamelijk voor flight simulater.
Ik heb in deze Dell een extra harde schijf (alles SATA) van 400 gig die ik wilde gebruiken voor Ubuntu 7.10.

Ik had het blad goed doorgelezen en ben gestart, na eerst een aantal keren rondgezworven te hebben middels de live cd.

Na installatie kreeg ik een Grub 21 fout, en wilde mijn compu niet meer starten.
Hierna Vista geprobeerd terug te krijgen, maar dat lukte niet meer.
Daarna xp geprobeerd, die wilde wel starten, daarna met patition magic gekeken en harde schijf werd als"bad"aangegeven.

Ik heb ondertussen 10x geprobeerd Vista te installeren, maar dat lukt niet.(blijft steeds hangen in de installatie).
XP daarintegen lukt steeds wel. ik weet het, raar maar waar.
Ik heb met bootcd's geprobeerd om middels commando's fixboot c: en Fixmbr de boel te repareren maar dit alles mocht  tot nu toe niet baten.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen cq hoe ik dit kan oplossen.
Mocht het in ubuntu moeten graag duidelijke instruckties want ik begin net.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en moeite.

Rob

Dualboot Ubuntu 7.10 met Dell XPS 420 fout gegaan.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/17, 21:05:01 »
Als je grub niet werkt, en je wil terug naar windows:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubverwijdering/

Als je grub wilt herstellen:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

Maar je probleem zou wel eens te maken kunnen hebben met de aansluiting van je  harde schijf. Kijk eens op:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4450060

Maar ik heb er niet veel verstand van, anderen waarschijnlijk wel hier.

Offline RobNagel

  • Lid
Dualboot Ubuntu 7.10 met Dell XPS 420 fout gegaan.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/17, 21:23:18 »
Hoi Tommie74.

Hartelijk dank voor je snelle reactie.
Wat je eerste link betreft; die heb ik dus allemaal gedaan. De eerste 2 opties heb ik geprobeert maar hielpen niet, de 3e lukt niet omdat Vista blijft hangen voordat ik in het recovery scherm kom.

Wat betreft je 2e link over Grub; ik weet niet of Grub er nog op staat. Dus ik weet niet of ik hem kan wijzigen.
Het is ook raar dat ik alleen XP kan installleren en geen Vista.

Ik heb ondertussen ook de hardeschijf aansluitingen nagekeken.
Volgens mij zitten die goed, alleen heb ik nog 15 in 1 cardreader op de sata poort zitten, misschien moet ik die er maar eens uithalen.

Ik ga het ook eens proberen met de Alternate CD. Misschien is het wel fout gegaan omdat ik een Raid0 heb.

Groeten,
Rob

Hendrikdegraaf

  • Gast
Dualboot Ubuntu 7.10 met Dell XPS 420 fout gegaan.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/18, 11:07:59 »
Citaat van: RobNagel
Hierna Vista geprobeerd terug te krijgen, maar dat lukte niet meer.
Daarna xp geprobeerd, die wilde wel starten, daarna met patition magic gekeken en harde schijf werd als"bad"aangegeven.

Ik heb ondertussen 10x geprobeerd Vista te installeren, maar dat lukt niet.(blijft steeds hangen in de installatie).
XP daarintegen lukt steeds wel. ik weet het, raar maar waar.
Ik heb met bootcd's geprobeerd om middels commando's fixboot c: en Fixmbr de boel te repareren maar dit alles mocht  tot nu toe niet baten.
Als ik het goed begrijp wil je een dualboot met VISTA en UBUNTU, maar op dit moment heb je alleen XP draaiende, terwijl je dit programma helemaal niet wilt. Eerlijk gezegd lijkt het erop dat in ieder geval de installatie van VISTA kapot is gegaan. Temeer omdat je XP hebt geïnstalleerd (je hebt toch inderdaad XP geïnstalleerd????). VISTA en XP hebben een andere bootloader trouwens!

Het zou inderdaad best kunnen dat het allemaal is mislukt vanwege je RAID0 harde schijven. RAID is best ingewikkeld, en ik weet er weinig vanaf, maar het betekend in ieder geval dat meerdere harde schijven samenwerken. In dit geval RAID0: meerdere schijven die de dataclusters onder elkaar verdelen, waardoor de snelheid wordt verhoogd. Verder heb je ook nog een onderscheid tussen software- en hardware-RAID. Wellicht is het een goed idee om eens contact op te nemen met de helpdesk van DELL voor wat meer informatie hierover.

Voordat je verder gaat met Ubuntu, zou ik eerst proberen om VISTA weer aan de praat te krijgen. Herinstallaties van Windows verklooien vaak je Linux installatie.

Gebruik hiervoor de herstelpartitie van DELL. Alle Dell PC's komen tegenwoordig met een herstelpartitie. Als deze partitie nog intact is, valt deze te booten of wellicht weer bootable te maken. Vervolgens kan dan voor factory restore (ofzoiets) worden gekozen, waardoor VISTA en alle drivers (+ al die onzin die Dell altijd extra installeert) via een image worden hersteld.
Als VISTA dan weer werkt kun je opnieuw proberen om Ubuntu te installeren.

Mocht de reparatie-partitie er niet meer zijn, of echt niet meer werken, dan zou ik normaal adviseren om
- alles eerst te wissen+opnieuw partitioneren+formatteren (Gparted)
- VISTA opnieuw te installeren
- Ubuntu opnieuw te installeren
Ik weet niet zeker of dit nu een goed idee is ivm met je RAID0.

Wellicht kan iemand met meer verstand van zaken ook advies geven.

Succes,
Hendrik

Offline Bobbie

  • Lid
Dualboot Ubuntu 7.10 met Dell XPS 420 fout gegaan.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/18, 12:10:30 »
RAID wordt iedergeval niet ondersteund door een live Cd wel door een Alternate CD  

Die haal je hier:

http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/

gr