Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: smbpasswd  (gelezen 1467 keer)

lordwodan

  • Gast
smbpasswd
« Gepost op: 2007/08/17, 15:51:44 »
Hoi,

Klopt het dat als ik een SMB user wil aanmaken, ik ook een ECHTE user moet aanmaken?

ik kwam er net achter dat als ik probeer in te loggen met een SMB user (tikfoutje) dat hij zonder wachtwoord gewoon inlogt, foutmelding dat er geen home is maar ik kom wel in de pc?

Hoe dan ook, ik heb deze gebruiker verwijderd maar daarna kon ik geen SMBpasswd meer uitvoeren.

Nu helaas maar weer aangemaakt, met wacht woord maar ik wil helemaal niet dat deze gebruiker kan inloggen op het systeem. Hoe kan ik daar voor zorgen? Deze gebruiker is alleen bedoeld om op een share elders te komen.

Offline wutnubu

  • Lid
smbpasswd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/17, 15:55:44 »
Bij gebruikersbeheer alle vinkjes bij gebruikersrechten weghalen en de shell /bin/false maken.

Succes

lordwodan

  • Gast
smbpasswd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/23, 12:17:43 »
Ik zoek me rot maar ik kan geen gebruikersbeheer vinden in KDE...

Ook niet in het controlcenter, daar kan ik alleen mijn eigen account-plaatje aanpassen. Ook wanneer ik als root ben in gelogd.

lordwodan

  • Gast
smbpasswd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/23, 12:25:56 »
Ok, ik kwam erachter dat ik het pakket Kuser niet had.

smbpasswd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/23, 12:27:35 »
Klik eens rechts op de titels van je menu en kies "menu's Bewerken" Misschien staat het Gebruikersbeheer (normaal gezien onder systeem --> beheer) afgevinkt en dan laat hij het niet zien.  Gewoon aanvinken, terug sluiten en als je nu het menu opent zit het er in.

Tweede mogelijkheid: ALT+F2 en scrollen in de getoonde toepassingen naar Gebruikersbeheer.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

lordwodan

  • Gast
smbpasswd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/23, 12:41:05 »
Stond er echt niet...

Maar met Kuser kom ik al een eind!

Bedankt!

Offline wutnubu

  • Lid
smbpasswd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/23, 13:46:06 »
in /etc/group staan alle groepen met hun gebruikers
In /etc/passwd alle gebruiker met wachtwoorden en shells.

Wel heel voorzichtig zijn.

Het is beter e.e.a. via een passend grafisch programma te doen als je er niet thuis in bent.

Alles eerst backuppen natuurlijk.

Succes