Interactief > Andere distributies

LInux Distro's lijken gebruiksonvriendelijker te worden; Of ben ik gewoon lui ?

(1/6) > >>

weiland:
Tis maar een ervaring... snap ik heel goed. Al vele jaren zit ik op Ubuntu. En sinds de komst van Gnome 3 en Unity hou ik me vast aan de meest gebruiksvriendelijke versie van Ubuntu: Mate en dat met de Traditional Tweak die lijkt op Gnome 2.
En omdat in de LTS versie 20.04 de missende iconen nog steeds niet is opgelost dacht ik ga eens elders zoeken.
Neem Ubuntu Budgie: ik zit uren te freubelen en wat een disaster. Daar waar ik in Mate Traditional bijna alles kan vinden met een rechter muisknop moet een beginnende gebruiker uren klooien in menus om de meest simpele aanpassingen te doen. De rechter muisknop werkt bijna nergens.
In Mate Traditional kan ik zelfs een film hatseflats in een paneel zetten. ik kan mijn bureaublad volgooien als ik dat wil en met 1 of 4 panelen werken als ik dat wil. En dan probeer ik budgie en mint en Zorin OS en dan beland je in een oerwoud van van menu s die je door moet ploegen.
Het ziet er allemaal prachtig uit, maar gebruiksvriendelijkheid lijkt geen prioriteit meer te zijn. Jammer.

Vincentlaborant:
Ik denk dat het komt omdat u in een bepaalde workflow gewend bent te werken.

Zelf heb ik precies hetzelfde. Daarom ben ik van Gnome naar KDE gegaan omdat de boel daar makkelijker te tweaken was zodat het goed staat voor mijn workflow.

weiland:
Van die workflow ben ik me wel bewust Vincent.  Maar ik ben geen digibeet en maak me nieuwe software, ook complexe, snel eigen. Maar een besturingssysteem moet ten dienste staan van de gebruiker en super toegankelijk. Ik mis dat bij een aantal distro's die ik uitgeprobeerd heb. En ja... een paneel niet kunnen bewerken via het paneel zelf, maar in een menustructuur moeten duiken, vind ik onbegrijpelijk.

Het gaat mij er ook om dat ik aardig wat mensen in mijn omgeving en daarbuiten ondersteun in het gebruik van Ubuntu. Als het mij al uren kost om een beetje wegwijs te worden, dan is het voor mijn schoonvader van 84 al helemaal niet te doen. En hij kan alles met Mate Tradtional.
KDE is denk inderdaad nog een goed alternatief, maar dat is denk ik ook omdat het erg op windows lijkt.

Ronaldus:
Om de menuicoontjes weer goed te krijgen in Mate: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-mate/+bug/1873466 (comment #23)

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-mate/+bug/1873466/comments/23

Ik moet zeggen dat het af en toe behoorlijk grasduinen is tussen allerlei tutorials op internet en daar het kaf van het koren te scheiden... Eenmaal goed geïnstalleerd werkt Linux makkelijk en goed, maar ik zie het mijn oude vader ook niet meer installeren... (met dat betreft ben ik blij met sites zoals die van Pjotr).

vanadium:
Ik zou dezelfde ervaring hebben als jijzelf in Windows 10 of Mint Cinnamon, of elke andere omgeving die nieuw voor me is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een eindgebruiker die een browser wil starten of een tekstje aanmaken, uren moet zoeken om zoiets te doen in eender welke moderne desktopomgeving.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie