Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie  (gelezen 2444 keer)

spwdo

  • Gast
installatie
« Gepost op: 2009/07/09, 06:45:05 »
Dag ,

ik zou graag vooraleer dit voor mij onbekende systeem los te laten het eerst even te" proberen" . Hoe maak ik binnen windows een aparte partitie aan (die ik later eenvoudig weer kan verwijderen)? of gebruik ik een bestaande partitie hiervoor?

en na installatie, wordt dan alles wat je had onbruikbaar? alle office documenten, briefwisseling(windows mail) enz? ik gebruik mijn pc voor de zaak en kan me niet veroorloven(simpelweg te veel werk) om alles "kwijt" te raken of niet meer te kunnen gebruiken(openen/bewerken).

vriendelijk dank voor uw hulp

Marc

Offline ivo

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/09, 08:45:37 »
Als je de CD download kun je deze opstarten zonder dat je maar 1 bit op je systeem innstalleert.
Misschien moet je je op die  manier eerst maar eens een indruk vormen van Ubuntu voordat je het echt gaat installeren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Paddy4all

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/09, 09:18:32 »
Mocht je wel gaan installeren en geen gebruik willen maken van de live cd dan is een vrije partitie wel het makkelijkste.
Deze kan je niet "Binnen" windows maken, dit moet met aan partitie manager zoals
Gparted ( gratis te downloaden http://gparted.sourceforge.net/ ) of partition magic (niet gratis).

Maar voordat je zoiets begint is het altijd raadzaam om eerst een grondige backup te maken van alle windows bestanden die belangrijk zijn.
Zeker als je partities gaat bewerken.

Edit: office documenten kan je gewoon met OpenOffice openen, deze zit standaard geinstalleerd in Ubuntu.
Mail word iets lastiger maar is te doen als mede de contact personen. Een kleine how-to is hier te vinden op het forum.

Suc 6


groet,

Paddy.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/09, 09:23:55 door Paddy4all »

Offline lizardman

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/09, 12:10:36 »
Als je de Ubuntu live cd hebt uitgeprobeerd en je wilt instaleren, dan kun je een zogenoemde dual boot (tweevoudig opstartbaar) installatie maken.
Dan behoud je je Windows installatie en zet je Ubuntu ernaast. Op deze manier kun je bij het opstarten van je computer kiezen of je Windows of Ubuntu wilt opstarten.

Meer info hierover vind je op de site van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Misschien ten overvloede, maar als je belangrijk werk op je computer hebt staan is het altijd van belang om voor goede backups te zorgen. En als je relatief grote ingrepen op je computer van plan bent; Zorg eerst voor goede backups!

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/09, 12:21:26 »
Andere tip, zet een tweede harde schijf in je computer (als je die hebt, 20 Gb is voldoende) en installeer ubuntu daarop. Via de (BIOS) bootmanager kun je kiezen tussen Win en Ubuntu.

Of, wissel je huidige harddisk met een andere en installeer daar ubuntu op. Dan weet je zeker of je hardware geschikt en hoe het draait. Werkt het niet, zet je je Win disk er weer in. Werkt het wel, kun je een dual boot maken zoals eerder gemeld.

Backup je data!

Offline lizardman

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/09, 12:54:41 »
Beetje ingewikkeld hoor. 
Om te weten of je hardware goed samenwerkt met Ubuntu hoef je helemaal niet met harde schijven in de weer.
De Live-cd is voldoende. Als in een live sessie alles goed werkt dan weet je dat je hardware ondersteund wordt.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/09, 13:08:47 »
Wanneer je het niet aandurft, zou je contact kunnen opnemen met een steunpunt in de buurt, dan wordt alles voor je gedaan en weet je zeker dat het werkt...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

spwdo

  • Gast
Re: installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/09, 13:28:28 »
een steunpunt in de buurt van bilzen(belgie) , zeer kort tegen maastricht(nederland), iemand?

bedankt voor jullie hulp tot dusver.

back-ups, idd. doe ik te weinig, systeemherstel van windows heeft me tot hiertoe altijd goed geholpen. maar ik ben windows een beetje moe en heb nog altijd flashbacks van eerdere versies(blauw scherm)

Re: installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/09, 14:54:09 »
Backup maken van je data en afscheid nemen van windows. Installer een distributie. De eerste weken mis je natuurlijk vanalles, maar je zult zien dat 99% van alle programma's die je gebruikt een alternatief is. Behalve specifieke games. Probeer Wine en/of Virtual box. Mooi leermoment.  ;)

Re: installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/09, 15:31:12 »
een steunpunt in de buurt van bilzen(belgie) , zeer kort tegen maastricht(nederland), iemand?

Misschien kun je een berichtje naar Wanda Rooze sturen. Die is van Peer...
Ik woon net iets te ver (Kortrijk)

Re: installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/09, 16:07:59 »
Allemaal veel te ingewikkeld wat jullie voorstellen :P
Maak eerst een back-up van je home-map op Windows. Schrijf die back-up op bijvoorbeeld een tweede schijf. Start daarna de live-cd van Ubuntu. Wanneer die eenmaal is geladen, kies je "Installeren" op het bureaublad. De installer wordt gestart. Op een gegeven moment wordt gevraagd om de schijfindeling te bepalen. Kies hier de optie "Installeer ze naast elkaar", en bepaal met behulp van het schuifje hoe de ruimte verdeeld wordt. De partities worden nu automatisch verkleind en aangemaakt. Later kun je nog documenten en instellingen importeren van Windows, als je dat wilt.

DarkEra

  • Gast
Re: installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/09, 16:12:02 »
Ik zou als eerste beginnen met de live-cd om te kijken hoe het eruit ziet, je hardware wel goed ondersteund wordt. Ten tweede, als het je bevalt en het werkt goed kun je Ubuntu alsnog installeren. Lees vooral ook wat documentatie door voordat je eraan begint.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/09, 23:30:14 »
Als je kennis wilt maken met Ubuntu in een volledige installatie kun je ook eens kijken naar een virtuele machine. Bijvoorbeeld met Virtual Box. Dan kan je rustig op je gemak Ubuntu leren kennen zonder altijd naar een trage CD waar je sessie niet op onthouden wordt te moeten terugkeren. Ook kun je tussen het Ubuntu leren kennen door nog werken met Windows. Je hebt ook een volledige installatie, en er is helemaal geen risico dat je dierbare bestanden verliest.

Re: installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/10, 12:21:32 »
niemand heet je welkom maar ik wel.

welkom spwdo op het forum  :D
maassluis 
eerste stad aan de waterweg.

Offline Kogacarlo

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/10, 21:11:56 »
Ik heb 8.10_live_x64 op een USB stick gezet met UNetbootin. Hij boot wel maar tijdens installeren krijg ik NIET de optie "naast elkaar installeren". Is dat normaal?
Ubuntu op een stickie

Re: installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/11, 15:11:23 »
Ik heb 8.10_live_x64 op een USB stick gezet met UNetbootin. Hij boot wel maar tijdens installeren krijg ik NIET de optie "naast elkaar installeren". Is dat normaal?

Bij het indelen van de partities moet je kiezen voor handmatig verdelen, en dan kun je kiezen hoe groot/welke partitie gebruikt wordt voor Ubuntu. Normaal staan ze dan naast elkaar...
Als er verdere problemen zijn hiermee, kun je dan een nieuw topic openen ipv dit te kapen, dat is beleefder ;)

Offline Kogacarlo

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/12, 17:05:53 »
Excuseer  :P
Back to Spwdo;
Ubuntu op een stickie