Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbinden met Synology NAS via NFS  (gelezen 3334 keer)

Verbinden met Synology NAS via NFS
« Gepost op: 2015/10/05, 21:32:57 »
Als ik mijn Synology DS214+ wil benaderen, ga ik via Nautilus naar Het netwerk doorbladeren om vervolgens naar een gedeelde map te gaan. Dit gaat vrij traag, en ik moet dit steeds doen wil ik bijvoorbeeld muziek kunnen draaien. Ga ik niet via Nautilus naar mijn NAS, dan kan ik om bij hetzelfde voorbeeld te blijven niet rechtstreeks met Rhythmbox mijn muziek beluisteren.

Nu heb ik NFS-machtigingen ingesteld via DSM.

Hostnaam of IP: [ipadres]
Rechten: Lezen/schrijven
Squash: Toewijzing aan admin
Beveiliging: sys

Asynschroon inschakelen

Aan /etc/fstab heb ik de volgende regel toegevoegd (ip weggepoetst):

[ipadres]:/volume1/music /home/maarten/Muziek nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0
Dit is een beetje trial and error. Ik heb geen kaas gegeten van het mounten van een gedeelde map op een NAS. Deze regel brengt mij het verst, en wel tot de volgende foutmelding als ik de map ~/Muziek wil openen:

Deze locatie kon niet weergegeven worden. U hebt niet de benodigde rechten om de inhoud van 'Muziek' te bekijken.
Een rechtenprobleem dus. Als ik ls -l uitvoer, krijg ik het volgende:

drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  4 23:48 Afbeeldingen
drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  4 21:57 Bureaublad
drwxrwxr-x  9 maarten maarten 4096 okt  1 01:26 Cyberfox
drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  5 21:18 Documenten
drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  4 23:23 Downloads
drwx------  9 maarten maarten 4096 okt  5 20:58 Dropbox
-rw-r--r--  1 maarten maarten 8980 okt  3 21:53 examples.desktop
d--------- 71 root    root    4096 okt  4 23:23 Muziek
drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  3 21:57 Openbaar
drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  3 21:57 Sjablonen
drwxrwxr-x  3 maarten maarten 4096 okt  4 02:35 Steam
drwxr-xr-x  2 maarten maarten 4096 okt  3 21:57 Video's

Nu ben ik wel zo ver om door te hebben dat Muziek afwijkt van de rest. Hoe moet ik dit oplossen?
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/05, 22:00:29 »
sudo chown maarten.maarten ~/Muziek
sudo chmod 0755 ~/Muziek

Zo zet je de rechten goed.

Offline wowo

  • Lid
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/05, 22:14:57 »
@Johan volgens mij staan deze mappen niet in zijn home directory van zijn computer (= ~/ ) maar op zijn NAS.
Volgens mij zal je de rechten en de eigendommen van de mappen aan moeten passen die staan in /media ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/05, 22:26:38 »
Waarom denk je dat?
Aan de fstab te zien mount hij alles in zijn home map, niet in /media

Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/05, 22:55:58 »
De mappen staan inderdaad op de NAS. In /media zie ik niets staan, anders dan mijn gebruikersnaam zonder submappen. chown en chmod hadden geen effect; als ik de NAS niet mount in ~/Muziek, dan staan de rechten goed. Als ik wel mount, dan kan ik chown en chmod niet uitvoeren. Voer ik ze uit waarna ik pas mount, dan krijg ik hetzelfde rechtenprobleem.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline wowo

  • Lid
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/05, 23:42:29 »
Waarom denk je dat?
Aan de fstab te zien mount hij alles in zijn home map, niet in /media
Sorry niet goed gelezen. Zelf heb ik mijn mappen van mijn NAS wel gemount in /media
@Maarten 1980 Jouw laatste post begrijp ik helaas niet.
Op je NAS kan je meestal ook eenvoudig de rechten aanpassen van een gedeelde map. Kan je de eigendommen die voor de map muziek fout staan (root root moet maarten maarten wezen) ook in een Synology NAS aanpassen?
Ik heb een QNAP en daar kan ik de eigendommen van een map in ieder geval niet via de webinterface aanpassen maar dat kan weer wel zoals Johan heeft gemeld maar ook via een terminal programma waarmee je rechtstreeks contact kan maken met je NAS, Vervolgens kan je het chown commando uitvoeren.
Let wel goed op dat je in de juiste map staat zodat je niet van andere mappen de eigendommen verandert waardoor je problemen kan krijgen met je NAS (is mij zelf al eens overkomen :( )
Als er submappen zijn in de map Muziek zal je waarschijnlijk ook dit commando in de recursief mode moeten uitvoeren.
sudo chown -R maarten:maarten ~/Muziek
NB Zelf gebruik ik in plaats van maarten.maarten maarten:maaarten
Volgens de Linux manual die ik altijd volg (chown [OPTION]... OWNER[:[GROUP]] FILE...)

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/06, 01:02:49 »
Het zou ook nog kunnen dat je hem readonly gemount hebt.
Ik heb iets als dit in mijn /etc/fstab staan:
ipadres:/data/enz /home/johan/Music nfs rw,auto,_netdev 0 0

rw is read+write (ro zou readonly zijn)
auto is dat hij automatisch gemount moet worden
_netdev vertelt het systeem dat het om een netwerkshare gaat en dat die pas gemount moet worden als het netwerk up is.

De rsize, wsize, timeo enz. kan je weglaten, dat kunnen de NAS en computer onderling wel met elkaar afspreken zonder dat je dit vast instelt.

Verder is het wel handig om te weten dat NFS met de numerieke ID's van gebruikers en groepen werkt. Op Ubuntu beginnen normale gebruikers met groep 1000, daarna 1001 enz. Op je NAS moet je zorgen dat de bestanden en mappen ook dat ID hebben. Nu weet ik verder niet hoe je dat het makkelijkst instelt op je NAS, maar dat zal vast niet ingewikkeld zijn.

Citaat
NB Zelf gebruik ik in plaats van maarten.maarten maarten:maaarten
Volgens de Linux manual die ik altijd volg (chown [OPTION]... OWNER[:[GROUP]] FILE...)
Een dubbele punt of een enkele maakt niet uit, ze doen precies hetzelfde. Ik vind het alleen makkelijker om de punt te typen ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/06, 18:57:43 »
Dat van de users is idd waarom ik geen nfs gebruik. Op mijn computer ben ik user 1000, maar op die van mijn zoon is hij dat en ben ik 1001. Zonder ldap server is dat dus een ellende als je meerdere users hebt. Cifs/ samba is in dat geval veel gemakkelijker.

Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/06, 22:09:52 »
_netdev maakt het opstarten wat traag, maar dat is niet zo'n probleem aangezien het opstarten toch maar een keer op een dag gebeurt. Ik heb wat machtigingen veranderd via DSM, lokale gebruikers en lokale groepen wat extra rechten gegeven:

Lokale gebruikers: admin lezen/schrijven
Lokale groepen: administrators lezen/schrijven, users lezen/schrijven

Maar dat heeft niets geholpen. Vooralsnog krijg ik dezelfde foutmelding bij het benaderen van de map ~/Muziek.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verbinden met Synology NAS via NFS
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/07, 18:51:23 »
Heb je dezelfde gebruikers ook aangemaakt op de NAS en de juiste user- en groep-id's gegeven?