Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server of desktop editie van Ubuntu ?  (gelezen 1095 keer)

Offline fe80

  • Lid
server of desktop editie van Ubuntu ?
« Gepost op: 2014/10/21, 05:35:32 »
Goede morgen forumbewoners,

Ik heb nu ubuntu desktop editie geïnstalleerd en ik volg nu een aantal tutorials via youtube.
Nu gebruikt deze man in zijn filmpjes de server editie en hij krijgt bij simpele comando's idd andere resultaten in zijn terminal dan ik.

Waaschijnlijk heeft hij server applicaties geïnstalleerd en ik niet , maar dat weet ik niet 100% zeker omdat ik niet echt het verschil weet tussen de server editie en de desktop editie van ubuntu 14.01lts.

Ik heb eerder de server editie geïnstalleerd gehad in  virtualbox op een windows host en tijdens de installatie werd gevraagd of ik de desktop van gnome of kde wilde installeren wat ik toen ook heb gedaan.

Ik zie niet het verschil tussen desktop van nu en desktop/server van toen.

Moet ik simpelweg een setje paketten installeren waarmee ik alsnog de server editie krijg? maw : installeer de server (ftp/apache etc) en daarmee is het probleem opgelost?

Offline fe80

  • Lid
Re: server of desktop editie van Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/22, 07:22:47 »
Clipje gaat over linux netwerkconfiguratie :

http://www.elithecomputerguy.com/2011/02/15/linux-network-configuration-2/                                       bij 6.03min voert hij "sudo dhclient"  in en krijgt allemaal informatie.

Het enige wat ik krijg te zien is dat de file bestaat.

Hij heeft de server versie geïnstalleerd en ik de desktop.


Offline fe80

  • Lid
Re: server of desktop editie van Ubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/22, 10:27:45 »
bij 6 min 1-3 seconden.

gaat om dhclient.

dee reactie bij zijn terminal is anders dan bij de mijne..

ik heb nu ook svftpd geïnstalleerd en ik krijg bij " sudo gedit /etc/svftpd.config " een andere uitkomst dan ik behoor te krijgen.

Offline Moob

  • Lid
Re: server of desktop editie van Ubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/22, 20:58:19 »
Citaat
gaat om dhclient.
dee reactie bij zijn terminal is anders dan bij de mijne..

Zo te zien aan het scherm heeft hij een dhcp server geinstalleerd staan. Te zien aan de regel dat er geluisterd wordt op poort 67. Vandaar dat bij jou het antwoord anders is.

Daarnaast weet ik niet welke linux distributie die gebruikt om het e.e.a. uit te leggen. Ook daar kan er verschil zijn in het antwoord wat hij krijgt en wat jij krijgt.

Offline fe80

  • Lid
Re: server of desktop editie van Ubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/22, 21:15:58 »
Dat klopt en bij mij zegt ie dat het geïnstalleerd is maar ik kan .config niet openen.

Kan ik niet alsnog overstappen van desktop naar server of de server pakketten die bij de server-versie horen installeren, zpdat alles naar behoren gaat werken?
Tijdens de installatie van ubuntu 14.04 server kon je er ook voor kiezen om een desktop te installeren dus zie ik niet in waarom niet.

Het wordt ook beschreven in verschillende google searches maar ik weet niet welke ik nu moet kiezen.

Offline Moob

  • Lid
Re: server of desktop editie van Ubuntu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/22, 23:27:26 »
Ja, server pakketten kan je zonder problemen installeren op een desktop. In het geval van vsftpd kan dat door in te geven 'sudo apt-get install vsftpd', via synaptic of het software centre te gebruiken.

Misschien helpt deze link je wat verder
https://help.ubuntu.com/community/vsftpd

In je voorbeeld geef je aan 'sudo gedit /etc/svftpd.config' maar dat moet dan zijn 'sudo gedit /etc/vsftpd.config'