Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux mint 21 en printqueue  (gelezen 1007 keer)

linux mint 21 en printqueue
« Gepost op: 2024/01/05, 12:07:17 »
Onlangs ben ik overgegaan van ub 16.04 naar mint cinnamon 21. Naast wat schoonheidsfoutjes waarmee valt te leven vind ik één ding hinderlijk: afdrukopdrachten geven voor de (HP) printer wanneer de printer uitstaat gaat niet, alleen 'afdrukken naar bestand' of 'naar pdf' is de keuze. In ubuntu bleef de juiste queue beschikbaar ook als de printer niet aan stond.

Is dit een kwestie van een instelling of is dit zoals mint nu eenmaal werkt?

Alvast dank voor reacties!

Offline X-E3

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #1 Gepost op: 2024/01/05, 19:26:29 »
Staat bij opstarttoepassingen HP aangevinkt?

Gr. Ben

Offline HWE64

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #2 Gepost op: 2024/01/05, 20:33:29 »
Ik heb  LM 21 Xfce, LMDE 6 Xfce en Xubuntu 22.04 die alle drie hetzelfde doen. Dus als de printer (HP) uit staat wordt de printer niet automatisch gestart. Zelfde als de stekker eruit is. Kan niet wijzigen in 'opstart toepassingen".
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #3 Gepost op: 2024/01/06, 10:10:14 »
Ik heb  LM 21 Xfce, LMDE 6 Xfce en Xubuntu 22.04 die alle drie hetzelfde doen. Dus als de printer (HP) uit staat wordt de printer niet automatisch gestart. Zelfde als de stekker eruit is. Kan niet wijzigen in 'opstart toepassingen".

Duidelijk. Dit is het enige echte minpuntje t.o.v. Ubuntu dat ik tot nog toe heb ondervonden.

Wel is Mint 21 duidelijk langzamer dan mijn vorige Ubuntu 16 maar verder bevalt het prima.

Dank voor reacties, Wim

Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #4 Gepost op: 2024/01/06, 10:55:06 »
Nieuwe versies gaan altijd gepaard met:
-vernieuwingen
-toevoegingen
-veranderingen
-weglatingen

Niet alles blijft wat ooit was, alles verandert.
Daar moeten we nu eenmaal mee leven.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #5 Gepost op: 2024/01/06, 17:58:55 »
Nieuwe versies gaan altijd gepaard met:
-vernieuwingen
-toevoegingen
-veranderingen
-weglatingen

Niet alles blijft wat ooit was, alles verandert.
Daar moeten we nu eenmaal mee leven.

Vooruit dan, ik adem verder  ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #6 Gepost op: 2024/01/06, 20:18:15 »
Onlangs ben ik overgegaan van ub 16.04 naar mint cinnamon 21. Naast wat schoonheidsfoutjes waarmee valt te leven vind ik één ding hinderlijk: afdrukopdrachten geven voor de (HP) printer wanneer de printer uitstaat gaat niet, alleen 'afdrukken naar bestand' of 'naar pdf' is de keuze. In ubuntu bleef de juiste queue beschikbaar ook als de printer niet aan stond.

Is dit een kwestie van een instelling of is dit zoals mint nu eenmaal werkt?

Alvast dank voor reacties!
Dat is wel vreemd, vind ik. Ik draai Mint Mate 21.2 en heb een Brother laserpinter aangesloten via USB en heb nooit dat probleem
van jou gemerkt. Mijn printer staat bijna altijd uit en als ik iets print kan ik het wel degelijk naar de printer sturen.
Als ik de printer aanzet wordt het in de rij staande document gewoon uitgeprint.

Laat je printer eens uit en start je systeem op en kijk onder Beheer -> Afdrukbeheer of je je printer ziet terwijl je printer uitstaat.
(bij mij is dat HLL5000D)
Het lijkt wel wat op https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=395012
en misschien heb je wat aan :
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=394754

« Laatst bewerkt op: 2024/01/06, 20:29:14 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #7 Gepost op: 2024/01/07, 10:51:16 »
PS. Het zou ook handig zijn om het type printer te vermelden en hoe die printer is verbonden met je systeem.

Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/08, 11:22:16 »
@aartje: printer is hp laserjet pro m277dw. De door jouw genoemde links had ik al gevonden.

Net hplip-gui geinstalleerd: deze vindt de printer niet, of deze nu aanstaat of niet, dat is helemaal vreemd. Overigens gaat printen vanuit elke applicatie goed zolang de printer maar aanstaat.

Ik denk echt dat  het aan mint ligt en moet er maar aan wennen denk ik.

Offline aartje

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #9 Gepost op: 2024/01/08, 12:02:11 »
@aartje: printer is hp laserjet pro m277dw. De door jouw genoemde links had ik al gevonden.

Net hplip-gui geinstalleerd: deze vindt de printer niet, of deze nu aanstaat of niet, dat is helemaal vreemd. Overigens gaat printen vanuit elke applicatie goed zolang de printer maar aanstaat.

Ik denk echt dat  het aan mint ligt en moet er maar aan wennen denk ik.
Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar ik geloof dat niet. Het ligt ergens aan een instelling (cups ?), maar ik kan er verder
niets mee met deze summiere gegevens.
Het zou wel een heel slecht printsysteem zijn als de wachtrij alleen maar werkt als de printer aanstaat.
In bedrijven staan printers vaak op een heel andere locatie dan waar je de printopdracht gegeven hebt. Het is heel
vervelend als je dan eerst de printer aan moet zetten, dan weer naar je werkplek, dan pas je printopdracht geven en
en dan weer naar de printer, dat heb ik met 44 jaar Unix-ervaring nog nooit meegemaakt....
Maar ik wil natuurlijk niet eigenwijs zijn, er kan altijd een bug ingeslopen zijn.

Ga in je browser eens naar localhost:631 en kijk of je printer wel goed geconfigureerd is. Ik zelf heb daar geen ervaring
mee, ik heb nooit een wifi-printer gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/08, 12:27:46 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #10 Gepost op: 2024/01/08, 12:25:08 »

Wel is Mint 21 duidelijk langzamer dan mijn vorige Ubuntu 16 maar verder bevalt het prima.

Ja, dat klopt Mint 21 is gebaseerd op Ubuntu 22 en de pest van nieuwe versies is dat er steeds meer resources
gebruikt worden (geheugen etc.) en daardoor langzamer kunnen worden. Maar Mint 21 is echt niet langzamer
dan Ubuntu 22, of ik moet me heel erg vergissen. Het kan natuurlijk wel afhangen van het desktopsysteem
dat je gebruikt, Cinnamon is zwaarder dan XFCE of Mate.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/08, 12:30:26 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #11 Gepost op: 2024/01/08, 12:43:21 »
Is dit topic misschien nuttig ?  https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=340800

Offline peer

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #12 Gepost op: 2024/01/08, 12:51:20 »
Volgens mij heeft het te maken met de manier waarop de printers worden aangestuurd. In het verleden moest ik bij een nieuw installatie zelf mijn hp printer installeren, dus de printer-drivers installeren.  Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Linux vindt zelf de printers die in het netwerk aanwezig zijn. Een iets andere werkwijze. Misschien dat hierdoor de printqueue niet onthouden wordt.
 

Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #13 Gepost op: 2024/01/08, 13:11:01 »
@aartje: printer is hp laserjet pro m277dw. De door jouw genoemde links had ik al gevonden.

Net hplip-gui geinstalleerd: deze vindt de printer niet, of deze nu aanstaat of niet, dat is helemaal vreemd. Overigens gaat printen vanuit elke applicatie goed zolang de printer maar aanstaat.

Ik denk echt dat  het aan mint ligt en moet er maar aan wennen denk ik.
Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar ik geloof dat niet. Het ligt ergens aan een instelling (cups ?), maar ik kan er verder
niets mee met deze summiere gegevens.
Het zou wel een heel slecht printsysteem zijn als de wachtrij alleen maar werkt als de printer aanstaat.
In bedrijven staan printers vaak op een heel andere locatie dan waar je de printopdracht gegeven hebt. Het is heel
vervelend als je dan eerst de printer aan moet zetten, dan weer naar je werkplek, dan pas je printopdracht geven en
en dan weer naar de printer, dat heb ik met 44 jaar Unix-ervaring nog nooit meegemaakt....
Maar ik wil natuurlijk niet eigenwijs zijn, er kan altijd een bug ingeslopen zijn.

Ga in je browser eens naar localhost:631 en kijk of je printer wel goed geconfigureerd is. Ik zelf heb daar geen ervaring
mee, ik heb nooit een wifi-printer gebruikt.

Ik was onvolledig, de printer is bekabeld aangesloten op lan. HP software kan de printer niet vinden, de standaard mint software vindt hem wel (als printer aan staat). Via browser is de printer ook te managen en via snmp is ie ook te bereiken. localhost:631 laat geen nare bijzonderheden zien.

Op Ub 16.04 werkt alles volgens verwachting. Output van paar commando's:

->hp-setup -i

HP Linux Imaging and Printing System (ver. 3.21.12)
Printer/Fax Setup Utility ver. 9.0

Copyright (c) 2001-18 HP Development Company, LP
This software comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
This is free software, and you are welcome to distribute it
under certain conditions. See COPYING file for more details.

(Note: Defaults for each question are maked with a '*'. Press <enter> to accept the default.)


--------------------------------
| SELECT CONNECTION (I/O) TYPE |
--------------------------------

  Num       Connection  Description                                               
            Type                                                                 
  --------  ----------  ----------------------------------------------------------
  0*        usb         Universal Serial Bus (USB)                               
  1         net         Network/Ethernet/Wireless (direct connection or JetDirect)

Enter number 0...1 for connection type (q=quit, enter=usb*) ? 1

Using connection type: net

error: No device selected/specified or that supports this functionality.

~>lpstat -p -d
printer HP_Color_LaserJet_MFP_M277dw_290C4A is idle.  enabled since Mon 08 Jan 2024 12:33:35 PM CET
system default destination: HP_Color_LaserJet_MFP_M277dw_290C4A

~>snmpwalk -Cc -v 1 -c public 192.168.1.132|grep HP
iso.3.6.1.2.1.1.1.0 = STRING: "HP ETHERNET MULTI-ENVIRONMENT,SN:VNBKK5TBTL,FN:ZKA9PV0,SVCID:27307,PID:HP Color LaserJet MFP M277dw"
iso.3.6.1.2.1.25.3.2.1.3.1 = STRING: "HP Color LaserJet MFP M277dw"
iso.3.6.1.2.1.43.5.1.1.16.1 = STRING: "HP Color LaserJet MFP M277dw"
iso.3.6.1.2.1.43.11.1.1.6.1.1 = STRING: "Black Cartridge HP CF400A"
iso.3.6.1.2.1.43.11.1.1.6.1.2 = STRING: "Cyan Cartridge HP CF401A"
iso.3.6.1.2.1.43.11.1.1.6.1.3 = STRING: "Magenta Cartridge HP CF403A"
iso.3.6.1.2.1.43.11.1.1.6.1.4 = STRING: "Yellow Cartridge HP CF402A"



« Laatst bewerkt op: 2024/01/08, 14:42:21 door Wim Janssen »

Offline peer

  • Lid
Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #14 Gepost op: 2024/01/08, 15:32:59 »
mijn hp-printer draait zonder de hp software
Vorige week heb ik even de hp software (hplip-gui) geïnstalleerd. In eerste instantie vond de software mijn printer niet maar toen ik hem naar een netwerkprinter liet zoeken werd mijn printer direct gevonden. Inmiddels heb ik de hp software weer verwijderd omdat ik deze niet nodig heb.

Re: linux mint 21 en printqueue
« Reactie #15 Gepost op: 2024/01/08, 17:24:26 »
mijn hp-printer draait zonder de hp software
Vorige week heb ik even de hp software (hplip-gui) geïnstalleerd. In eerste instantie vond de software mijn printer niet maar toen ik hem naar een netwerkprinter liet zoeken werd mijn printer direct gevonden. Inmiddels heb ik de hp software weer verwijderd omdat ik deze niet nodig heb.

Ook mijn printer draait zonder hp software. Bij mij vindt de hplip geen netwerk printer. Maar de kern van mijn vraag is: waarom is er geen queue als de printer offline is.