Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord  (gelezen 1282 keer)

Offline peer

  • Lid
verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Gepost op: 2023/11/21, 15:30:14 »
os: debian 12 kde
in mijn pc zit een hot-plug schijfstation voor verwisselbare schijven.  Werkt bijna hetzelfde als een usbstick.
Als ik een usb-stick inplug dan kan ik deze in dolphin (filemanager) mounten zonder dat een wachtwoord wordt gevraagd.
Als ik een schijf verwissel dan kan ik deze ook in dolphin mounten maar dan wordt wel altijd om een wachtwoord gevraagd.

Hoe kan ik debian zo ver krijgen dat er bij het mounten van een schijf niet om een wachtwoord wordt gevraagd????

edit: ik vind in de 'settings: removable storage' een automount option. Dit lijkt te doen wat ik hierboven vroeg. Even proberen.
Deze optie is niet foolproof. Soms werkt het maar soms wordt er toch weer naar een wachtwoord gevraagd
Dit is niet de definitieve oplossing.

« Laatst bewerkt op: 2023/11/21, 16:08:08 door peer »

Re: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2023/11/21, 16:20:17 »
Hallo, probeer dit. Ga in een terminal naar /media en doe dan een 'ls' om te zien waar je verwisselbare schijf is aangekoppeld.
Typ dan:
sudo chmod 777 nameofdrive
Werkt dat beter?

Re: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2023/11/21, 16:31:13 »
Op een fat32 of NTFS kunnen ook geen linux wachtwoorden verwerkt worden, dus ww-vrij open toegankelijk.

Misschien nu niet je gewenste antwoord/oplossing, maar het kan wel eens makkelijk zijn om dit te weten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2023/11/21, 17:49:08 »
Hallo, probeer dit. Ga in een terminal naar /media en doe dan een 'ls' om te zien waar je verwisselbare schijf is aangekoppeld.
Typ dan:
sudo chmod 777 nameofdrive
Werkt dat beter?
properties is al 777

Offline peer

  • Lid
Re: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2023/11/21, 17:50:24 »
Op een fat32 of NTFS kunnen ook geen linux wachtwoorden verwerkt worden, dus ww-vrij open toegankelijk.

Misschien nu niet je gewenste antwoord/oplossing, maar het kan wel eens makkelijk zijn om dit te weten.
de disk die ik geprobeerd heb bevatten ventoy en windows. Zijn dus nfts
Toch wordt wachtwoord gevraagd

Re: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2023/11/22, 11:30:13 »
Dat is dan waarschijnlijk nieuw of bewust ww beveiligd?

Moet ook bekennen dat ik al een paar jaartjes weinig met win werk. Wel een laptop van de kids die extern backuppen  maar dat is niet automatisch ww beveiligd.

Password cracker?  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: verwisselbare schijf mounten zonder wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2023/11/22, 11:41:08 »
het wachtwoord zelf is geen probleem. Het is lastig dat er telkens een wachtwoord wordt gevraagd als ik een disk swap.  Het heeft volgens mij niet te maken met de inhoud van de disk.

Op dit moment heb ik in de settings automount ingesteld voor 'attached devices' Als ik een disk voor het eerst aankoppeld dan wordt een wachtwoord gevraagd. Daarna niet meer. De disk wordt dus onthouden. Echter, na een reboot is het geheugen voor de aangekoppelde disk weer leeg dus mag ik weer een wachtwoord ingeven.