Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xrdp: error connecting to user session  (gelezen 1386 keer)

Offline peer

  • Lid
xrdp: error connecting to user session
« Gepost op: 2023/10/21, 10:03:39 »
client: krdc of remmina op pc met debian 12 kde (X11)
server xrdp op laptop met debian 11 lxde (X11)

Ik heb xrdp geïnstalleerd volgens: https://itslinuxfoss.com/xrdp-server-on-debian-11/
sudo apt install xrdp
sudo systemctl status xrdp
sudo adduser xrdp ssl-cert
sudo systemctl restart xrdp
Ziet er allemaal goed uit.
Daarna heb ik de client remmina gestart. ip adres ingetypt en user en password.  Geen beeld.
Remmina werkt overigens wel als client voor een andere pc (debian 12 kde wayland  met krdp)
Toen de client krdc geprobeerd. Vrijwel hetzelfde resultaat als bij remmina alleen zag ik nu een duidelijke foutmelding verschijnen.

In de afbeelding (bijlage) is te zien dat het inloggen goed gaat.
De fout is:   "error connecting to user session"
Ik heb geprobeerd te googlen maar ik vind daar geen werkende oplosisng.

Re: xrdp: error connecting to user session
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/21, 11:58:22 »
Als ik het goed begrijp is die screenshot van de clientzijde? Misschien dat xrdp op de server zelf nog waardevolle informatie naar logs schrijft?

Offline peer

  • Lid
Re: xrdp: error connecting to user session
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/21, 12:21:47 »
ik heb nog een aantal keren geprobeerd. De melding hierboven zie ik nu niet meer
als ik de log files bekijk aan de serverkant dan zie ik:
In xrdp.log: geen errors
In xrdp-sesman.log:
ERROR: sesman_data_in: scp_proces_msg failed
ERROR: sesman_main_loop: trans_check_wait_objs failed, removing trans
WARNING: Window Manager (pid 1086, display 10) exited with non-zero exit code and signal 0. This could indicate a window manager config problem.
WARNING: Window Manager (pid 1086, display 10) exited quickly (1 secs). This could indicate a window manager config problem.

Het lijkt dus iets met de configuratie van de windowm managr te zijn.

Offline peer

  • Lid
Re: xrdp: error connecting to user session
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/22, 08:48:36 »
na twee dagen zoeken op de foutmeldingen en uitproberen van de verschillende oplossingen laat ik het maar voor wat het is.
De verschillende tutorials laten zien dat het heel eenvoudig zou moeten zijn. Als ik de tutorials volg dan is srdp telkens goed geïnstalleerd. Ik kan inloggen (dus geen firewall probleem) maar daarna gaat het altijd mis. Volgens de foutmeldingen iets met de windowmanager.

Hier mag een slotje op.

Re: xrdp: error connecting to user session
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/22, 15:13:39 »
Zou het aan de specifieke versie van LXDE kunnen liggen? Je zou nog eens met een andere DE kunnen testen zoals XFCE.

Offline peer

  • Lid
Re: xrdp: error connecting to user session
« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/22, 15:24:51 »
het zou aan lxde kunnen liggen. Het is een minimale installatie dus het kan zijn dat ik een wezenlijk bestand mis. Maar het is een oude laptop waar debian 11 32bit op is geïnstalleerd. Dat zou er ook iets mee te maken kunnen  hebben.
Maar zoals gezegd ik ga het niet verder uitzoeken. Ik heb het nl. niet nodig. Ik was alleen nieuwsgierig of het kon.