Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LMDE 6 nieuwe kernel  (gelezen 5464 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #25 Gepost op: 2023/10/25, 10:59:13 »
Je kunt ook rechtstreeks Debian Testing gebruiken: https://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/ Als je meteen de netinstall iso wilt downloaden (AMD64): https://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/amd64/iso-cd/ Kies dan de laatste van de drie, tenzij je Debian op een Mac wilt installeren.

Dan de netinstall gebruiken en dan Cinnamon wel direct installeren. Je krijgt ergens een scherm waarbij je kunt kiezen welke desktop je wilt gebruiken. Standaard is dit Gnome, die vink je dan uit en selecteer je Cinnamon of iets anders.

@Peer, als je Debian Stable met de backports gebruikt zit je ook redelijk up-to-date. Als je echt stabiel en bijtijds wilt blijven is dat de manier die het beste werkt.
« Laatst bewerkt op: 2023/10/25, 11:44:12 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #26 Gepost op: 2023/10/25, 20:42:43 »
Als LMDE 6 geen hardware conflicterende 6.1 kernel had voor mijn Dell XPS 13 laptop (en GNOME Boxes een recentere versie had), zou ik zeker een tevreden gebruiker zijn.
Nu LMDE 6 aangepast is op Testing niveau, zijn de nadelen verdwenen. Het enige nadeel is het veelvuldig updaten (dat maakt het een beetje onrustig).

En als het tegenvalt (de duurproef is net begonnen) kan ik altijd Fedora Cinnamon installeren (ook erg aangenaam voor mij).
Tot vorige week functioneerde Fedora 39 Cinnamon uitstekend als main OS. Maar die infrastructuur ben ik minder gewend (bij eventuele bugs).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #27 Gepost op: 2023/10/26, 09:36:16 »
Als LMDE 6 geen hardware conflicterende 6.1 kernel had voor mijn Dell XPS 13 laptop (en GNOME Boxes een recentere versie had), zou ik zeker een tevreden gebruiker zijn.
En LMDE6 stable met backports? Dan kun je ook een nieuwere kernel draaien maar heb je als basis toch Stable.
Dat is dan een kwestie van dit installeren:
sudo apt install -t bookworm-backports linux-image-amd64En eventueel Gnome Boxes??
« Laatst bewerkt op: 2023/10/26, 09:40:06 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #28 Gepost op: 2023/10/26, 10:03:36 »
sudo apt install -t bookworm-backports linux-image-amd64
LMDE 6 Stable met backports, een aantrekkelijke mogelijkheid. Dat ga ik eerst als VM uitproberen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #29 Gepost op: 2023/10/26, 10:53:02 »
sudo apt install -t bookworm-backports linux-image-amd64
LMDE 6 Stable met backports, een aantrekkelijke mogelijkheid. Dat ga ik eerst als VM uitproberen.
Ik ben benieuwd. Een stuk rustiger met updates zal je wel merken.

Voor de geïnterneerden hier een overzicht van de (huidige) verschillen tussen de Bookworm backports en Testing (trixie): https://backports.debian.org/bookworm-backports/overview/
« Laatst bewerkt op: 2023/10/26, 11:05:31 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #30 Gepost op: 2023/10/26, 11:54:05 »
LMDE 6 Stable met backports als VM:

Interessant, de kernel is recenter, namelijk 6.4


Maar GNOME Boxes heeft helaas niet de gehoopte GNOME versie 44, en is het voor mij onwerkbaar  :(

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline loti

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #31 Gepost op: 2023/10/26, 15:58:04 »
Voor de geïnterneerden hier een overzicht van de (huidige) verschillen tussen de Bookworm backports en Testing  :police:

Spraakverwarring of bewust?

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #32 Gepost op: 2023/10/27, 07:33:07 »
Voor de geïnterneerden hier een overzicht van de (huidige) verschillen tussen de Bookworm backports en Testing  :police:

Spraakverwarring of bewust?
Tsja...  :rolleyes:
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #33 Gepost op: 2023/10/27, 07:36:17 »
Maar GNOME Boxes heeft helaas niet de gehoopte GNOME versie 44, en is het voor mij onwerkbaar  :(
Waarom gebruik je niet Qemu? Ik werk er al jaren mee, draait probleemloos op Debian Testing. Wat ik begrepen heb is Gnome Boxes een wat vereenvoudigd en schijnbaar makkelijker idee om met kvm te werken? Maar Qemu heeft meer instellingsmogelijkheden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #34 Gepost op: 2023/10/27, 13:09:36 »
Waarom gebruik je niet Qemu? Ik werk er al jaren mee, draait probleemloos op Debian Testing. Wat ik begrepen heb is Gnome Boxes een wat vereenvoudigd en schijnbaar makkelijker idee om met kvm te werken? Maar Qemu heeft meer instellingsmogelijkheden.

Het gebruik van LMDE 6 Testing en het uiterlijk bevallen mij, het voelt goed. Wellicht wordt het een blijvertje.

En deze GNOME Boxes versie is probleemloos. :)


Toevoeging: Afbeelding formaat hersteld.
« Laatst bewerkt op: 2023/10/27, 20:57:40 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #35 Gepost op: 2023/11/18, 00:51:18 »
Helaas heb ik afscheid genomen van LMDE 6 Testing.
Bij een cinnamon update kreeg ik dit venster in beeld:

Xsession: unable to "cinnamon-session-cinnamon" Xsession - - - "cinnamon-session-cinnamon" not found; failing back to default session.

Met geen mogelijkheid kon ik de terminal bereiken.
Dit is mijn belangrijkste laptop. In mijn beleving vond ik deze debian-testing variant iets te risicovol.
LMDE 6 Testing verhuis ik naar GNOME Boxes. De duurproef krijgt alsnog een voortzetting. :)
Wellicht ontstaat dezelfde situatie en kan ik er van leren?

Fedora Cinnamon Spin 39 is mijn main-OS geworden.


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #36 Gepost op: 2023/12/31, 17:13:02 »
Terugblikkend naar dit topic mistte ik LMDE 6 Testing als main-OS.
Eigenlijk bevat het OS alles wat mij aanspreekt. Het is up to date, prettig werkend en het ziet er goed uit.

Kortom, vandaag heb ik het OS opnieuw geinstalleerd. Wellicht zal later Linux Mint 22 de taak overnemen.

En nu hopen dat de boel heel blijft. :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline HWE64

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #37 Gepost op: 2023/12/31, 18:08:07 »
En nu hopen dat de boel heel blijft. :)
Waarom niet????
https://postimg.cc/BXxLTJCF
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #38 Gepost op: 2023/12/31, 18:27:19 »
Een opgevoerde LMDE 6 Testing is altijd riskant.
Vergelijk de plaatjes en zoek de verschillen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #39 Gepost op: 2024/01/01, 11:53:05 »
Door het veelvuldig updaten van LMDE 6 Testing heb ik MintUpdate op automatisch ingesteld.
Of is er een andere methode (ik ken MintUpdate nog niet zo goed)?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline HWE64

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #40 Gepost op: 2024/01/01, 12:11:30 »
Zou ik niet doen dan weet je niet of het aan de update ligt. Je kunt toch zien of er nieuwe updates zijn.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #41 Gepost op: 2024/01/01, 13:37:12 »
Door het veelvuldig updaten van LMDE 6 Testing heb ik MintUpdate op automatisch ingesteld.
Of is er een andere methode (ik ken MintUpdate nog niet zo goed)?
Ik zou Mintupdate sowieso niet gebruiken en het zelfs willen verwijderen als ik jou een advies mag geven.
Ik gebruik met Debian testing  (waarop LMDE6 is gebaseerd) met XFCE het volgende scriptje:
Citaat
#!/bin/sh
sudo rm -r /var/lib/apt/lists/*
#sudo nala update && sudo nala upgrade -y && sudo nala clean && sudo nala autoremove && update-menus && sudo df -h
sudo apt update && sudo apt full-upgrade && sudo apt clean && sudo apt autoclean && sudo apt autoremove --purge -y && update-menus && df -h
#sudo fstrim -av
sudo journalctl --vacuum-size=100M
echo gebruik sudo fstrim -av om de SSD te trimmen
echo klaar...

Je zou ook Nala kunnen gebruiken (er zijn lieden die hierbij helemaal lyrisch worden) maar proefondervindelijk vind ik het ouderwetse apt beter.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/01, 13:38:46 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #42 Gepost op: 2024/01/01, 17:12:18 »
Eigenlijk zoek ik een updater met een eenvoudige GUI (voor Debian is dat vloeken in de kerk).

Om te proberen heb ik MintUpdate verwijderd en daarna Package Update Indicator geïnstalleerd.
 
Package Update Indicator op wekelijks ingesteld. Dat geeft rust. :)


Wellicht hebben jullie nog meer ideetjes?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #43 Gepost op: 2024/01/07, 13:15:05 »
Voor mij is MintUpdate niet intuïtief genoeg en Package Update Notifier valt in de praktijk tegen.
Gelukkig heeft Gnome Software ook een update mogelijkheid die niet zo vaak stoort. :)
Ééns kijken hoe dat bevalt.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #44 Gepost op: 2024/01/09, 21:52:30 »
GNOME Software heeft een voorkeuren menu. Nooit gezien. :blank:

Mijn instellingen.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #45 Gepost op: 2024/01/19, 11:46:48 »
Bij een Cinnamon update liep LMDE 6 Testing wederom volledig vast. Dit soort testing besturingssystemen test ik voortaan alleen in virtuele omgevingen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline peer

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #46 Gepost op: 2024/01/19, 12:43:58 »
de kombinatie debian en cinnamon is in mijn ogen geen succes. Ik heb er ook wel mee geëxperimenteerd. Zelfs met debian stable had ik problemen.

Ik heb een tijd (ongeveer een jaar) debian testing gedraaid met KDE. Geen enkel probleem. Het enige dat ik vervelend vond waren de hoveelheden updates. Elke dag wel een aantal. Daarom toch maar weer terug gegaan naar debian stable.

Cinnamon is een mooi DE maar het is ontwikkeld door Mint (Lefevre heet die man, geloof ik) en in Mint werkt het prima ook in de lmde-versie.

Hoe had je het geïnstalleerd?
Debian testing + cinnamon of heb je lmde geïnstalleerd en deze geupdate naar testing?

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #47 Gepost op: 2024/01/19, 13:59:17 »
de kombinatie debian en cinnamon is in mijn ogen geen succes. Ik heb er ook wel mee geëxperimenteerd. Zelfs met debian stable had ik problemen.
Dat kan wel kloppen. XFCE staat als een huis. Super stabiel en zeer betrouwbaar. Ook met Testing gaat dat prima. Andere desktop omgevingen (Gnome en KDE) weet ik niet. Maar Cinnamon kan weleens een issue zijn.

@EvC. Je zou eens kunnen proberen om XFCE op de LMDE6 met testing te zetten. Dan heb je een goed backup systeem om op terug te vallen.

sudo apt install -y task-xfce-desktop xfce4-goodies && sudo rebootEn dan bij het inloggen voor de XFCE omgeving kiezen en die aanpassen naar de Linux Mint XFCE omgeving en themas, iconen enzovoorts.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/19, 14:08:29 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #48 Gepost op: 2024/01/19, 15:02:41 »
Debian Testing is een ontwikkelingsomgeving. Elke dag updates is dus volledig normaal.  Alleen tijdens een "freeze" (als de release van de nieuwe Stable nakend is), stoppen de updates en zijn zelfs meerdere weken met heel weinig tot geen updates mogelijk. Er zijn mensen die de Debian versies Testing en Sid (Unstable) als rolling release gebruiken, maar dat zijn ze niet: het zijn ontwikkelingsomgevingen en dus kunnen er fouten voorkomen. Wil je dat niet of weet je niet hoe je eventuele fouten moet herstellen, blijf dan bij Debian Stable. Die is stabiel en heeft veel minder updates, maar draait niet de laatste nieuwe software en is ook geen rolling release. Een upgrade naar een nieuwe versie kan maar herinstalleren gaat vaak véél sneller.

Offline peer

  • Lid
Re: LMDE 6 nieuwe kernel
« Reactie #49 Gepost op: 2024/01/19, 15:04:30 »
@Bloom: helemaal mee eens  :)