Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CPU AMD: HP laptop  (gelezen 1469 keer)

Offline Patu

  • Lid
CPU AMD: HP laptop
« Gepost op: 2010/10/11, 12:14:13 »
Ik heb afgelopen weekend op mijn HP laptop (6735s) de laatste ubuntu geinstalleerd. Super!  =D Bij controle blijkt dat de temperatuur van de CPU sterk kan schommelen: 50 gr. C. in rust tot 80 gr. C. bij max belasting. Meestal dus rond de 60 a 70 graden.

Bekend is dat bij AMD de CPU-temp sterk oplopen. Bij mijn CPU is de max temp 100 gr. Toch maak ik mij enigszins zorgen. Daarom de volgende vragen:

- wat is het verschil met windows t.a.v. de CPU temp... of maakt de belasting voor de CPU niet uit. Gaat ubuntu hier anders mee om of is de CPU belasting bij ubuntu hoger?
- hoe kan ik de cpu belasting verminderen? Bijv compiz uitschakelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Patu
« Laatst bewerkt op: 2010/10/11, 12:20:43 door Patu »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: CPU AMD: HP laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/11, 12:28:40 »
Er is een "ding" voor in je balk, om de snelheid in te stellen.
Deze zet je dan op "on demand".
Alleen wanneer het echt nodig is, loopt je PC dan volgas :lol:
Op mijn Acer bevalt dat uitstekend.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Patu

  • Lid
Re: CPU AMD: HP laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/12, 23:21:57 »
Wat bedoel je met "ding"? Een programma? Klinkt inderdaad goed...

Er is een "ding" voor in je balk, om de snelheid in te stellen.
Deze zet je dan op "on demand".
Alleen wanneer het echt nodig is, loopt je PC dan volgas :lol:
Op mijn Acer bevalt dat uitstekend.

Offline joop905

  • Lid
Re: CPU AMD: HP laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/13, 22:02:34 »
@Ron wat bedoel je, werkt dat ook op een oude HP 840C

Offline kasper2

  • Lid
Re: CPU AMD: HP laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/13, 23:20:56 »
Volgens mij schakelt een processor zichzelf uit als hij te heet wordt. Ik heb iig een keer een laptop van iemand geprobeerd te repareren (met AMD processor) die steeds uitviel bij het opstarten. Uiteindelijk heb ik op goed geluk een ubutu live cd op weten te starten, maar direct na het opstarten kwam er een melding in beeld dat hij te heet werd (ik weet niet meer precies hoe heet, maar over de 90 graden), waarna hij weer uitviel. Het bleek dat de fan niet meer goed draaide waardoor hij te heet werd.

Ik zou dus eens kijken of de fan goed draait als hij heet wordt. Ook komt het vaak voor dat de koelvin vol zit met stof. Dan kun je het beste de onderkant van de laptop openschroeven en het stof eruit proberen te blazen.

Volgens mij heeft Ubuntu geen invloed op de temperatuur van de cpu. In ieder geval niet hoeveel warmte hij produceert bij belasting, maar hooguit op de snelheid van de ventilator. Dit lijkt mij trouwens ook niet erg logisch, want volgens mij wordt de fansnelheid door het BIOS geregeld, en Ubuntu heeft geen invloed op het BIOS.
Alles is relatief